Twin Spark går på pension

   
Seneste inkarnation af Twin Spark motoren i en Alfa Romeo 147.
Efter introduktionen af Alfa Romeo Giulietta, og dermed produktionsstoppet for Alfa Romeo 147 og GT, er Alfa Romeos berømte Twin Spark motor blevet udfaset, bl.a. til fordel for de nye Multiair motorer.

Twin Spark motorerne er alle 4-cylinderede rækkemotorer med dobbelt overliggende knastaksler, og som Twin Spark navnet indikerer, med to tændrør pr. cylinder.

Alfa Romeo Twin Spark teknologien blev først brugt i A.L.F.A. 40/60 GP i 1914. I starten af 1960'erne blev den igen brugt i deres racerbiler (GTA, TZ) for at opnå højere ydelse fra deres motorer. I 1987 introducerede Alfa Romeo teknologien for første gang i en gadebil (Alfa Romeo 75 2.0i Twin Spark), for at opnå bedre præstationer og kunne overholde de stadig strengere emissionskrav.

Den første, 8 ventilede, udgave var udført med aluminiumsblok, aluminiumstopstykke og knastakslerne var kædetrukne, hvor den senere 16V udgave havde en tungere støbejernsblok, aluminiumstopstykke og kanstakslerne var trukket af en tandrem.