|
||
… du er i år 10 år gammel. Dvs. teknisk set er du 11, men det lyder ikke helt så fængende, gør det? Frankfurt Motor Show, september 2001, var øjeblikket hvor Alfa Romeos legendariske modelbetegnelse GTA vendte tilbage efter 26 års fravær. Men hvis vi tager året, hvor Alfa Romeo 156 GTA landede hos forhandlerne, er stadigvæk de 10 år der gælder. Alfa Romeo 156 GTA var ventet med stor utålmodighed. Den smukke 156 med Alfa Romeos sensationelle 3,2 liter V6 motor, var opskriften på en øjeblikkelig klassiker. Problemet var, at det desværre ikke var den perfekte ”pakke”, som mange Alfisti håbede på. Til at starte med, var den ikke særligt ”alleggerita” (A’et i GTA, som står for ”lettet”); med 1425 kg, var GTA’en 50 kg tungere end 156 2,5 V6. Det havde ikke den mest positive indvirkning på køreegenskaberne. Med så meget ekstra vægt på forhjulene, var Alfa Romeo tvunget ud i et lidt underligt kompromis ved valg af støddæmpere og fjedre til en ”performance car”. Men nu, 10 års senere, har både ejere og specialister haft rigelig tid til at finde løsninger på GTA’ens medfødte ”mangler”. Og det er egentligt ikke ret meget, der skal til … De mest udbredte modifikationer, både hos de medlemmer, der er ”velsignet” med en GTA, og hos div. specialister, består af: En chip-optimering, et Q2 differentiale samt nogle Eibach fjedre med tilhørende Koni støddæmpere. Læs evt. mere om Alfa Romeo 156 GTA under ”Modelhistorie”. |
|
|
|
|