Den officielle Trofeo Alfasud løbsserie blev startet af Alfa Romeo i 1976, og afviklet i hhv. Italien og Østrig dette første år. Ret beset blev løbsserien godt nok startet året før i Østrig af den tidligere Abarth-kører Johannes Ortner, hvor den blev så populær, at Alfa Romeo så officielt "overtog tøjlerne" i 1976. Det er altså nu 40 år siden.
Udgangspunktet for Trofeo var Alfa Romeo Alfasud Ti 1300. Et obligatorisk Autodelta-kit blev brugt til at gøre Alfasuden løbsklar. Sættet indeholdt skærmforøgere, en stor hækspoiler, modificerede skruefjedre og støddæmpere samt et sæt Campagnolo alufælge. Derudover blev to Weber 44 IDF karburatorer og en racingudstødning monteret, sidstnævnte slutter lige under døren, og dermed reducerer udstødningens modtryk. Sikkerhedsbur, racingsæde og ildslukker var bl.a. også en del af kittet.
Den modificerede motor havde en ydelse på 115 hk ved 6500 omdrejninger i minuttet, i modsætning til 79 hk i den almindelige Alfasud Ti. Trofeo-biler skulle veje mindst 800 kg, inklusiv alt sikkerhedsudstyr, og var i stand til at nå en tophastighed på 200 km/t.
I sommeren '76 blev et velgørenhedsløb organiseret på Varano til fordel for ofrene for jordskælvet i Friuli. Trofeo-chauffører blev parret med Formel 1 stjerner i denne "Corsa di Friuli", og delte rattet i deres Alfasuder med dem. Den på billedet viste bil blev kørt af Filippo Niccolini og den svenske Lotus-kører Ronnie Peterson. Niccolini vandt sit løb, men en ulykke under Petersons løb forhindrede holdet i at tage sejren.