Home › Forums › Alfa Forum › Type 940 – Giulietta › Privatleasing › Sv: Privatleasing
Fordele ved privatleasing er, at finansiering er på plads og man kender sit cash-flow i en given periode og man ikke behøver gå i banken for at indhente et banklån. Leasingfirmaer køber deres biler en del billigere end vejledende listepriser, men husk, at der typisk kommer et ekstra led i leasingtransaktionen og så forsvinder lidt af denne besparelse.
Jeg ser den største besparelse ved erhvervsleasing, da man som lønmodtager jo har mere fokus på beskatningsgrundlaget og så har den lavere indkøbspris sin berettigelse.
Fordelen ved privatleasing er større ved mellemklassen end ved minibilerne, da leasingfirmaerne her har mulighed for at opnå større besparelser ved indkøb.
Hvis man ikke vil have en standardudstyret version, men gerne vil have ekstraudstyr, som f.eks. lys, fælge, soltag, sportssæder og undervogn, anhængertræk etc. så forsvinder noget af fordelen ved leasing, da dette afskrives typisk over få år og så bliver leasingydelsen væsentligt dyrere.
Jeg ser den størst fordel ved privatleasing ved korttidsleasing på f.eks. et eller to år, da det er her man oplever de største private afskrivninger på bilerne. Så hvis man gerne vil have bilen over tre år eller mere kan det blive en fordel at eje bilen.
Ved mine egne biler har det indtil nu været en fordel at eje fremfor at leje, når jeg har gjort regnestykket op efter salg, sikkert fordi jeg har mulighed for en billig finansiering og har handlet en god rabat ind ved køb og så er mine biler altid veludstyret.
Indtil videre vil jeg selv eje fremfor at lease, da jeg føler det giver mig større frihed at eje mine ting, så længe det ikke er dyrere, men jeg har altid leasing i mine betragtninger, når der handles.
Ved leasing skal man være opmærksom på betingelserne i kontrakten, da de kan være forskellige. FDM har vistnok udarbejdet en standard kontrakt, som mindsker eventuel risiko i aftalen.