Home › Forums › Alfa Forum › Type 116 – Alfetta, Giulietta og GTV › Registreringsafgift ved import › Sv: Registreringsafgift ved import
Også herfra et stort tillykke med Alfetta GTV’en. Fantastisk bil.
Problemet diskuteres pt. flere steder her på alfaklub.dk, så derfor skal jeg nævne, at reglerne, der gælder for beregning af registreringsafgift ved import af en brugt bil, først og fremmest er Lovbekendtgørelsen af Registreringsafgiftsloven (LBK nr. 177 af 25/02/2019), primært §§ 4 (stk.7 og de følgende) og § 10.
Her er det fastslået, at grundlaget for beregningen af afgift for et brugt køretøj, der ikke tidligere har været registreret her i landet, er køretøjets pris – med moms – men uden registreringsafgift.
Dertil kommer et antal mulige tillæg/fradrag for brændstofforbrug, forhøjelse/nedsættelse pga. for mangel på airbags, brændstofforbrug, mv.
Når bilen er mere end 35 år gammel, gælder dog de særlige regler; bla. at registreringsafgiften ikke kan overstige en afgift, som er beregnet på grundlag af 40 % af køretøjets (oprindelige) nypris inkl. moms, men uden registreringsafgift.:
”§ 10. For brugte køretøjer fastsættes den afgiftspligtige værdi til køretøjets almindelige pris indbefattet merværdiafgift, men uden afgift efter denne lov. Den almindelige pris fastsættes efter salg til bruger her i landet i den stand, hvori køretøjet skal registreres.
Stk. 2. For brugte køretøjer, som ikke tidligere har været registreret her i landet, eller som efter reparation eller genopbygning skal afgiftsberigtiges på ny i medfør af § 7 a, stk. 5, kan den afgiftspligtige værdi ikke overstige køretøjets oprindelige pris som nyt. Er køretøjets pris som nyt ukendt, fastsættes prisen skønsmæssigt.
Stk. 3. Brugte biler og motorcykler, der skal registreres her i landet første gang, skal inden værdifastsættelsen forevises en synsvirksomhed, der syner køretøjet med henblik på at fastslå køretøjets identitet, kilometerstand, udstyr og stand generelt. Synsvirksomhedens påtegning på synspapirerne indgår i myndighedens værdifastsættelse af køretøjet. Værdifastsættelsen kan ske, uden at køretøjet forevises for myndigheden. Myndigheden kan besigtige et køretøj, hvis den finder det nødvendigt.
Stk. 4. Den afgiftspligtige værdi af et køretøj, der er mere end 35 år gammelt, jf. § 4, stk. 8, og som fremtræder som ved første registrering, er køretøjets almindelige pris ved salg til bruger her i landet indbefattet merværdiafgift, men uden afgift efter denne lov. Afgiften beregnet efter 1. pkt. kan ikke overstige afgiften beregnet på grundlag af 40 pct. af køretøjets nypris indbefattet merværdiafgift, men uden afgift efter denne lov. Er der for samme køretøj udbetalt godtgørelse efter § 7 b, fastsættes afgiften dog til den udbetalte godtgørelse.
Stk. 5. Skatteministeren kan fastsætte regler for opgørelse af den afgiftspligtige værdi efter stk. 1-4.”
Citat slut.
Hele loven kan ses her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=205538#idb402cb08-e431-488f-8a1d-31e6d3993dfc
De yderligere regler, som ”ministeren” iflg. loven har hjemmel til at fastsætte, findes i Bekendtgørelsen om registreringsafgift (BEK 1487/2018):
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=205546#id7db481d0-2916-4c79-8dc5-05b58f0b52b5
I bekendtgørelsen er det primært kapitel 12 (altså fra og med § 26), der er relevant og her listes bla. de elementer, som skal tages i betragtning ved værdiansættelsen.
Selve prisen uden afgift skal SKAT som forvaltningsmyndighed naturligvis selv være i stand til at beregne, men grundlaget, – altså prisen, – til beregningen af registreringsafgift, vil i høj grad afhænge af bilens konkrete stand, – ligesom når man fastsætter prisen ved et alm. salg.
Dermed vil der jo også være forskelle mellem en GTV, der har kørt 30.000 km. og stået i ”mølpose” i en garage, stort set siden den kom ud fra fabrikken, og så en udgave, der tydeligvis har været brugt hårdt, og er fyldt med ”Italiens-buler”. (Hvis det kan undgås, skal man altså nok heller ikke sende bilen til pladesmed, maler, lak-forseglingsfirma, sadelmager, montere nye fælge, emblemer osv. osv. før man har fået den vurderet ved registrerings-synet).
Dybest set er dette jo også rimeligt nok, at bilen skal vurderes efter den konkrete stand (**), men det medfører jo også i høj grad et friere (særligt ved Alfa Romeo ganske vanskeligt) forvaltningsretligt skøn, som SKAT skal foretage. Dermed er der jo også mulighed for, – som Lars Jacobsen jo også påpeger, – at man ved en god argumentation om fx sager om sammenlignelige biler mv. kan forsøge at skaffe sig en lavere afgift (evt. også ved at udnytte klagemulighederne).
(** PS: efterfølgende rettelse – havde brugt et ord, (“markedsværdi”) der reelt gav et forkert indtryk)