Home › Forums › Alfa Forum › Type 939 – 159, Brera og Spider › For højt røgtæthedstal – Hvad kan problemet være? › Sv: For højt røgtæthedstal – Hvad kan problemet være?
Brændstoffiltret filtrerer som navnet antyder brændstoffet. Det er meget vigtig specielt på en nyere bil med direkte indsprøjtning og meget små og fine huller i indsprøjtningsdyserne. Så det skal tage evt urenheder i brændstoffet før det når ind i indsprøjtningsanlægget. Skidt fra forbrændingen opstår først når brændstoffet sprøjtes ind i cylinderen og forbrændes. Udstødningsgassen forlader cylinderen gennem udstødningskanalen og manifolden, men en del heraf recirkuleres til indsugningssiden til gavn for NOx-forurening. NOx kan reduceres ved at sænke temperaturen og reducere luftoverskudstallet, udstødningsgas gør begge dele. I princippet godt, men der er også sod med. Det kan langsomt men sikkert blokere EGR-ventilen, som regulerer recirkulationen. Soden trækkes med ind på friskluftsiden og blandet med dampe fra krumtapudluftning giver det i de fleste motorer en begagtig belægning, der bare bliver tykkere og tykkere. Motoren bliver bogstavligt talt fyldt op med skidt, der reducerer ydelse og giver større forbrug og også øger forureningsniveauet. Resten af udstødningsgassen, urenset og med sodpartikler, ryger så i katalysatoren og partikelfilteret, hvor den videreoxideres og partikler opfanges. Ved nyere konstruktioner benyttes også Addblue (urea) til at reducere NOx til et endnu lavere niveau.