Home › Forums › Alfa Forum › Type 116 – Alfetta, Giulietta og GTV › Org. radio til 78’er Alfetta GTV ? › Sv: Org. radio til 78’er Alfetta GTV ?
[quote=”Niels Henrik Scheel” post=31423]Hej
Jeg har en GTV6 1983, og kender lidt til tidstypiske radioer i vore biler.
I 1978 og to år frem kørte Bilen Motor og Sport en artikelserie designeret “To år med fire ønskebiler”.
En af ønskebilerne , som indgik i testen, var en rød Alfetta GTV 2,0.
På interiørfotos fra artikelserien, her blad nr. 2 1978, fremgår det at Blaupunkts daværende topmodel, Bamberg Electronic, var monteret i bilen. En meget avanceret radio, der udover den synlige radiodel havde en separat tunerboks og stations forindstillingsdel til de fire bølgeområder medsamt mikrofon, så man kunne indspille beskeder på radioens kassettedel (måske til sin kone), den kunne også optage direkte fra bilradiodelen og var iøvrigt automatisk opsøgende med lysdiodeskala.
En tour de force fra 1970erne.
Jeg mener at denne kostbare radio utroligt nok var standardudstyr i DK, Rogers Søgaard kommenterer i en test af Alfa Giulietta fra maj 1978, hvor omtalte radio ligeledes er monteret, at “alene den højaristokratiske Bamberg spille med aut. antenne er over 6000 kr. værd i løs vægt”.
I jan 1979 tester Søgaard en Alfasud 1,5, hvor den samme radio er monteret.
Alle biler var på danske plader.
Det er rigtigt at det forekommer absurd at så dyr en radio skulle være standardudstyr i Alfa Romeoer solgt i DK omkring dette tidspunkt, afgiften taget i betragtning. Men det virker ikke desto mindre sandsynligt,(om end ikke bevist), Thi Søgaards ord og billeder bærer dog en anselig vægt.
En bemærkelsesværdig bilradio, og vel den ultimative tidstypiske radio til den epokes Alfaer.
De er naturligvis skrækkelig dyre idag i god og velfungerende stand.
Forespørg evt. hos Vedbæk Autoradio, eller prøv lykken på E Bay osv. ved interesse.
Med progressiv Alfa-hilsen
N.H. Scheel[/
Nu er det bare således, at du har set et par billeder – og derfor tror….. osv osv.
Jeg ved, – for jeg købte min GTV (som jeg stadig ejer) som ny den 1 . nov 1976 – at der garanteret i n g e n radio var monteret.
Vh, Bo