Home › Fora › Alfa Forum › Type 939 – 159, Brera og Spider › At købe en: Alfa Romeo 159 2,4 JTD Sportwagon › Sv: At købe en: Alfa Romeo 159 2,4 JTD Sportwagon
Hej Anders
Medmindre du er langturs pendler (mere end 30km hver vej) og aldrig/sjældent bruger bilen til småture – bør du ikke købe en 2,4 JTDm (eller andre diesel biler for den sags skyld)
Den køre fantastisk – men den skal være gennemvarm på langt de fleste ture.
Der har ikke være mange problemer med 2,4 JTDm – men de der er, eller kan opstå, er store, og de skyldes langt hen af vejen småture/forkert brug.
– revner i toptykket (= nyt topstykke)
– Partikelfilter fejl – tilstopning – pga det ikke når at blive varmt nok til at brænde partiklerne af (selvrensene)
1,9 og 2,0 JTDm har slet ikke de samme problemer med motoren – problemet med partikel filteret er det samme på alle diesel biler det ikke bliver varme – men igen et “normal” (15-20000km) dansk kørselsmønster er ikke til diesel.
Jeg har en 3,2 JTS Q4 – udover benzin og ejerafgift :angry: – er den billig at holde kørende – der er en tandrem der skal skiftes på 2,4’eren som ikke skal skiftes på 3,2. det bliver let +10.000kr. hvert 3′ år – hvis ellers en 2,4 køre uden problemer er det vel den største ekstra udgift i forhold til en benzin.
Hvis jeg selv skulle købe ny 159 i dag blev det en 1750TBi
– jeg skulle op på +30km til/fra arbejde før jeg ville vælge diesel.
Jeg har måske malet “f….. på vægen” – men moderne avanceret højtydende diesel motorere er ikke lave til familien DK kørsel – der er mange der er meget glade for deres diesel men der kan komme uforduset udgifter – og sådan nogen kommer altid ubelejligt 😉
God fornøjelse – 159 vinder ved nærmere bekendskab 🙂
mvh
oo=v=oo
Vernon P.