At købe en: Alfa Romeo 159 2,4 JTD Sportwagon

Home Fora Alfa Forum Type 939 – 159, Brera og Spider At købe en: Alfa Romeo 159 2,4 JTD Sportwagon

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 29 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #5179
    Anonym
    Inaktiv

    Hej

    Jeg har overvejet at købe en Alfa Romeo 159 2,4 JTD Sportwagon.

    Hvad skal jeg være opmærksom på?
    Er der nogle kendte ekstra udgifter?
    Hvad koster service? Og skal jeg lave special aftale omkring dette?

    Er der nogen kendte problemer med bilen?

    Jeg håber I vil hjælpe lidt, så vil jeg forhåbentligt snart være ny alfa ejer B)

    #12843
    Vernon Pedersen
    Deltager

    Hej Anders

    Medmindre du er langturs pendler (mere end 30km hver vej) og aldrig/sjældent bruger bilen til småture – bør du ikke købe en 2,4 JTDm (eller andre diesel biler for den sags skyld)
    Den køre fantastisk – men den skal være gennemvarm på langt de fleste ture.

    Der har ikke være mange problemer med 2,4 JTDm – men de der er, eller kan opstå, er store, og de skyldes langt hen af vejen småture/forkert brug.
    – revner i toptykket (= nyt topstykke)
    – Partikelfilter fejl – tilstopning – pga det ikke når at blive varmt nok til at brænde partiklerne af (selvrensene)

    1,9 og 2,0 JTDm har slet ikke de samme problemer med motoren – problemet med partikel filteret er det samme på alle diesel biler det ikke bliver varme – men igen et “normal” (15-20000km) dansk kørselsmønster er ikke til diesel.

    Jeg har en 3,2 JTS Q4 – udover benzin og ejerafgift :angry: – er den billig at holde kørende – der er en tandrem der skal skiftes på 2,4’eren som ikke skal skiftes på 3,2. det bliver let +10.000kr. hvert 3′ år – hvis ellers en 2,4 køre uden problemer er det vel den største ekstra udgift i forhold til en benzin.

    Hvis jeg selv skulle købe ny 159 i dag blev det en 1750TBi
    – jeg skulle op på +30km til/fra arbejde før jeg ville vælge diesel.

    Jeg har måske malet “f….. på vægen” – men moderne avanceret højtydende diesel motorere er ikke lave til familien DK kørsel – der er mange der er meget glade for deres diesel men der kan komme uforduset udgifter – og sådan nogen kommer altid ubelejligt 😉

    God fornøjelse – 159 vinder ved nærmere bekendskab 🙂
    mvh
    oo=v=oo
    Vernon P.

    #12845
    Anonym
    Inaktiv

    Jeg har selv haft fornøjelsen af en 2,4 med 210 hk og kan sig, at det er en kraftig motor, som trækker godt helt nede fra omkring 1.500 omdrejninger (vistnok) til over 4.500 omdrejninger. Den har et kolosalt stort drejningsmoment med en meget flad kurve. Lyden er ok af en diesel at være, jeg kørte selv 10 km/l i gennemsnitet, men 11-12 km/l er nok realistisk. Det var min oplevelse, at det ikke var særlig spændende at køre bykørsel i en diesel, da der var for hyppige gearskifte (man kører ikke en diesel ud i omdrejninger som en benziner). Men på lande- og motorvejen var den simpelthen kongen.

    Men motoren er, som Vernon skriver, ikke særlig brugbar, vist kørselsbehovet er begrænst, da olien ikke er driftsvarm før efter 15-20 km.

    Min oplevelse er, at almindelig service er på samme niveau som benzin.

    Så held og lykke.

    #12846
    Anonym
    Inaktiv

    Hej

    Tak for de super svar.. Nu har jeg virkelig noget at gå videre med.. Og jeg er sikker på, at jeg snart er Alfa ejer :woohoo:

    #12957

    …og jeg runder i morgen de 60.000 km i min TBI og kan klart anbefale den som en mulighed.
    Brændstofsøkonomien fremføres ofte som det primære argument for diesel frem for benzin, men med de meldinger som både Ole og andre giver, ja så falder dét ligesom til jorden.
    Hvis jeg skulle finde et argument så ville det være de ekstra Nm i dieslen (400 mod TBI´ens 320)…men hvor stor betydning det har i praksis, ved jeg ikke (hvad siger I Vernon og Ole?)…og hvis det er for stor et hul med de 80 Nm, så kunne man jo evt. så på mulighederne for en chipning.

    Tillykke med valget – uanset hvilken model du vælger, så garanterer jeg dig, at du bliver herreglad for den B)

    #12958
    Vernon Pedersen
    Deltager

    1750TBi er vel nok en anelese langsommere end 2,4 JTDm er hvad angår mellem accleration – hvis det kan gøres uden gearskifte 😉 – men da 1750TBi hverken føles sløv eller er det B) – kunne jeg nok se igennem fingere med det lille “problem” :whistle: (jeg har ikke prøvet 2,0 JTDm)

    2,4 JTDm er rigtig rigt …….. ig rigtig god til lange ture
    – men som tidligere nævnt – har den en pris med diesel der bliver brugt til korte ture – den bliver ikke varm og det slider og sviner og partikkelfiltret tilstoppes – det er dyrt :huh:
    mvh
    oo=v=oo
    Vernon P.

    #12960
    Anonym
    Inaktiv

    Nu har jeg rundet 5.000 km i en 1750 TBi og jeg har samme oplevelse som Vernon, nemlig at der er mere kraft og saft i 2,4 JTDm, når det gælder trækkraft (moment), mens TBi’en er hurtigere ved accelration op gennem gearerne. Nu er min sammenligning heller ikke hel retfærdig, da jeg sammenligner en 159 SW med en Giulietta.

    #21524

    Selv om tråden ikke har været aktiv et stykke tid, så kan min historie måske bidrage lidt. På den negative måde, desværre. Jeg har netop haft et totalt motorhavari på min 2.4 JTDM – og i et omfang så det er lig med ny motor og turbo, rep./renovering ikke mulig. Bilen knapt 6 år gl. og med 141.000 km. Årlig kørsel ca. 25.000, altovervejende ture af rimelig længde.
    Fejl: 4 cm lang kølerslange bag batteriet m. hul. Jeg havde i godt en uge bemærket en sær lugt i den side af motoren men ikke kunnet lokalisere nogen oplagte fejl; kølervæskestand OK, ingen advarsler, ingen overophedning osv. Én gang i en hurtig kurve gik temp. måleren i vejret men faldt lynhurtigt til normal, så det blev tolket som et sensorproblem. Tid til værksted aftalt men 4 dage før under acceleration på motorvej går temp. i rød og motoren trækker elendigt. Listekørsel, der holder. temp., få km. til rasteplads. For sent.
    Nemt at være bagklog, så lad venligst være med det, hvis I kommenterer, men lignende erfaringer er vel værd at dele – eller lade denne stå som advarsel. De små ting skal tages meget alvorligt.

    #21529
    Vernon Pedersen
    Deltager
    quote Peter Søndergaard” post=15469:

    det er nemt at være bagklog, så lad venligst være med det, hvis I kommenterer, men lignende erfaringer er vel værd at dele – eller lade denne stå som advarsel. De små ting skal tages meget alvorligt.

    Det er bestemt et råd der skal tages seriöst!
    – Jeg forstår ikke den ikke havde brugt kölerväske!?
    – Har du fået en forklaring på det?

    Det er rigtigt selv små vandläkager har det med at blive store (det går aldrig den anden vej) – Og som Peter har erfaret er det langtfra altid det opdages! – men en underlig södlig lugt omkr. bilen spc. når den er varm – er temmelig sikkert et tegn på en läkage i kölesystemet!

    #21532
    Jesper Jensen
    Deltager

    Det lyder altså mærkeligt, at den overhovedet ikke har brugt kølervæske, så som Vernon kunne jeg da også godt tænke mig at høre om der er en forklaring på det.

    #21534

    Når nu tråden er aktiv igen.
    Så vil jeg da gerne tilføje.

    Jeg har en 2007 210’er som jeg er ovenud glad for og har allerede kørt alt for meget i forhold til det budgeterede antal kilometer, simpelthen fordi man har lyst til at tage en omvej 😀 (Tæller på nu 213.xxx)

    Fejl på bilen:
    Motoren har tidligere sprunget en tandrem fordi vandpumpen ikke blev skiftet sammen med tandrems skift.(Sætter sig i lejerne) Men det er 80.000 km siden den blev lavet for det.

    For 6.000 km siden blinkede bilen lavt olietryk ved udkobling. Det var på en hygge tur så vi lå og kørte langsomt, da bilen koblede ind igen gik advarslen ud.
    Først da beskeden lyste 3. gang kunne vi nå at læse hvad der stod og vi stoppede straks bilen.
    Det viste sig at den yderste ring på oliepumpen var revnet i to dele, som så havde gnavet sig igennem oliepumpen (Et dæksel i rem-enden af motoren) Fejlen var synlig ved at den havde fordelt motorolien rundt med tandremmen.

    Bilen røg efter lidt tid på værksted hos Juel Auto som havde prøvet det samme et par gange før. Nogle dage og 16 lange fattigere, spandt bilen igen som en mis.
    Der blev blandt andet skiftet tandrem, oliepumpe (self.) vandpumpe, væsker, en død olieniveau føler og et batteri som var faldet sammen i den lange vente tid (Tidligere ejer havde monteret et ikke tilstrækkeligt stort batteri heller)

    Det var selvfølgelig en bekostelig affære, men arbejdsløn udgjorde kun en fjerde del af den samlede regning. Så det kunne ikke rigtig betale sig at have gjort det selv næsten.

    Efterfølgende gik min MAF sensor i stykker, men jeg fik en ny købt fra FTZ igennem mit gamle arbejde så det var ikke så dyrt, og det fik den igen til at spille som en mis.

    Daglig brug:
    Vi bruger ikke bilen til daglig, men vi kører tit ture, og gerne lange.
    Komforten er rigtig god, den er fast uden at være hård (Dæk, Z-line 235/50-18)
    Adgangsvejen ind til bagsædet kunne være bedre, men når man så sidder der, så sidder man faktisk fint (184 høj). Og vi har en barnestol i midten (Römer king plus) men vi kan alligevel være 4 voksne i fin komfort og vi kan snakke sammen uden at hæve stemmen ved motorvejshastigheder. Det er kun dækstøjen der er generende tydlig.

    Det store moment i vores (Skulle være målt til ca. 500 nm) gør at man som regel ikke behøver at skifte gear, og den kan trække sig selv i tomgang (lidt under 800 omdr.) i 4. gear!
    Og den tager også speederen fint hvis man er lidt progressiv med speederen (Jeg har ikke haft lyst til bare at give den fuld pedal, så jeg ved ikke om den vil kunne tåle/æde fuld speeder fra 800 omdr. Men kobler du ind i for højt gear med f.eks. kun 500 omdr. så trækker motoren dig hurtigt op i omdr.

    Bykørsel suger en hel del diesel.(10 km/l ca.) Mens landevej kan klemmes op på ca. 15 km/l Altså lige indtil den igen igen begynder at rense partikelfilter.
    (Spørgsmål! kan I anbefale nogen til at lukke egr og stoppe partikelfilterrens? Det generer mig ret groft at skulle høre på, lugte til og se diesel gå til spilde ved)

    Ved jævne hastigheder:
    110-135 km/t ca. 13 km/l (2.100 omdr.)
    180 km/t (3.000 omdr.) er ca. 10 km/l
    240 km/t (4.050 omdr.) er ca. 5,5 km/l

    Positionslyspærerne foran holder ikke så længe som man kunne ønske (Køb 5W) og jeg har skifter en forlygtepære efter 25.000 km.

    Og her efter 30.000 så er vi stadig glade for den hver gang vi kører. Og i særdeleshed når der skal overhales.
    Folk er flinke til at trække ind, og selv Audi’er og BMW’er trækker ind uden at man behøver at køre synderligt meget kvikkere end det tilladte.

    #21535
    Anonym
    Inaktiv
    quote Michael Heegaard” post=15479:

    (Spørgsmål! kan I anbefale nogen til at lukke egr og stoppe partikelfilterrens? Det generer mig ret groft at skulle høre på, lugte til og se diesel gå til spilde ved)

    Landberg kan klare den lille sag 🙂

    #21536
    Michael Riis
    Deltager

    Stoppe partikelfilter rens, nej det kan ikke lade sig gøre.
    EGR ventilen kan sættes ud af spillet.

    Du kan ikke høre den regenerere partikelfilter, det gir ingen lyde fra sig.
    Og så forstår jeg ikke du klynker over den bruge en liter diesel en gangen imellem til og regenerere partikelfilter.

    #21537

    Vi har haft vores 159’er årgang 09 2.4 (210 hk ) i snart et lille års tid, og vi har kun fået skiftet batteriet lige da vi havde købt bilen, jeg var næsten klar over at det var stået af da vi købte Alfa’en
    Efter en ugestid, var den død, vi fik et nyt sat i selvfølgelig uden beregning
    Vi har fået skiftet motorolie og et tjek, men den var tip top og den blev nulstillet
    Da vi havde købt den, havde den lige fået skiftet tandren og vandpumpe . Til daglig bliver den brugt til og fra arbejde ( 2×24 km ) og der har aldrig været noget med den endnu, ingen lysende lamper eller svigt af nogen art bortset fra da batteriet skulle skiftes, den havde kørt 84.xxx km. da vi købte den og efter servicebogen kun alm. Vedligehold 🙂 🙂 Nu har den rundet de 100.xxx km.
    Vores er en Ti’er med sort læderkabine og sænket undervogn og 19″ hjul 235/35-19 den ligger fantastisk på vejen er måske lidt hård at køre på i forhold til vinterhjulene 225/50-17″ men foretrækker sommerhjulene at køre på :laugh:
    Jeg vil indrømme at man skal vænne sig til diesellyden når den bliver startet, vi havde en alfa 156 med twinspark i 13 1/2 år, men når den bliver varm, og man sparker lidt til den lyder den rigtig godt med de 5 cyl, og som der bliver skrevet andre steder i indlæggene om lande/motorvejskørsel er det en super maskine med de 400nm. Har ikke fået vores målt, fik eller et tilbud på at få den justeret ved scantune, men er kommet i tanke om de andre ting der så kan blive ( kobling 👿 )
    Har før fået en alfa Giulietta tæt på ved motorvejskørsel og har drillet hinanden, men dem vi har mødt kunne altså ikke være med når de 400 nm bliver fyret af B)
    Vises derude 🙂 🙂

    #21538

    Jeg har fået en forholdsvis plausibel forklaring. Den har selvfølgelig lækket lidt kølervæske undervejs, men ikke nok til at jeg har kunnet se det på standen. Desværre var de sidste gange, jeg kiggede efter, med varm motor, så der kan jo ligge en del af forklaringen. Da skaden skete, er det udløst af, at slangen flækkede på langs, hvorefter den smed al kølervæsken.
    Af skade bliver man klog – men sjældent rig.
    Nu vil jeg glæde mig til en helt ny motor, det har jo også en værdi. Og så sparer jeg tandremsudskiftningen næste år.:unsure:

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 29 i alt)
  • Forummet 'Type 939 – 159, Brera og Spider' er lukket for nye emner og svar.