Home › Forums › Alfa Forum › Type 949 – Stelvio › Automatisk nødbremse (AEB) – virker det?
- This topic has 24 replies, 13 voices, and was last updated 5 years ago by
Vernon Pedersen.
-
AuthorPosts
-
5. December 2019 at 14:04 #8122
Kristian Westh
ParticipantSå vidt jeg kan se burde Autonomous Emergency Brake (AEB) aka automatisk nødbremse være standardudstyr på min Stevio Edizione – jeg har bare aldrig oplevet at den har grebet ind, med mindre den adaptive fartpilot var aktiveret.
Jeg har selv været nødt til at bremse hårdt op i sidste øjeblik hvor der ikke var tegn på indgriben fra AEB og hvor jeg bagefter har tænkt, at hvis jeg ikke selv havde bremset så ville AEB ikke kunne afværge en kollision. 🙁
Hvad tænker/ved I?5. December 2019 at 14:47 #35053Lars Gotved Jacobsen
ParticipantPå min Giulia fungerer den automatiske nødbremse udemærket og uafhængigt af fartpiloten – dog ikke adaptiv.
Har du set hvilken følsomhed den er sat til i bilens indstillinger? Jeg har sat min på den mest følsomme indstilling, da det giver mening for mig i den tætte myldretidstrafik på motorvejene omkring København.
5. December 2019 at 14:51 #35054Kristian Westh
ParticipantHej Lars
Syns kun jeg kan sætte afstanden for Collision Warning. Den står på “Far” men jeg synes ikke at bremserne griber ind.
5. December 2019 at 17:30 #35055Anonymous
Inactivequote Lars Gotved Jacobsen” post=30879:På min Giulia fungerer den automatiske nødbremse udemærket og uafhængigt af fartpiloten – dog ikke adaptiv.Det gør min også og endda nogen gange før jeg selv tænker på at bremse.
5. December 2019 at 19:28 #35056Jeppe Vamberg
ParticipantMin adaptive fartpilot virker, mange gange griber den ind meget tidligere end jeg selv vil gribe ind, til gengæld har min automatiske nødbremse kun grebet ind 1 gang på 110.000km. Den akustiske alarm for den automatiske nødbremse, er blevet aktiveret af bilens overvågningssystem ofte, typisk i samme øjeblik jeg selv begynder den sene bremse.
På et tidspunkt tænkte jeg, at jeg selv ville afprøve den automatiske nødbremse, men jeg havde ikke modet og trådte selv på bremsen – et stykke tid senere (nogle måneder), blev den automatiske nødbremse aktiveret, da en anden bil kørte ud foran mig.
Jeg kan bekræfte at NØDbremsen virker i NØDsituationer – Umiddelbart er min erfaring, at den griber ind et øjeblik før, sidste øjeblik.I skal huske at differentiere mellem sikkerhedsafstanden/bremsen for den adaptive fartpilot og nødbremsen – Det er to forskellige ting.
6. December 2019 at 4:38 #35057Lars Gotved Jacobsen
Participantquote Jeppe Vamberg” post=30882:I skal huske at differentiere mellem sikkerhedsafstanden/bremsen for den adaptive fartpilot og nødbremsen – Det er to forskellige ting.Helt enig. Jeg har ikke adaptiv fartpilot i min Giulia, men nødbremsen har aktiveret nogle få gange i løbet af næsten tre år og 100.000 km – typisk når der er en anden bil der skærer ind foran i tæt motorvejskørsel i myldretiden. Selv hvis man holder en fornuftig afstand til forankørende, så ser nogle medtrafikanter det som en åben invitation til at fylde hullet.
Har heller ikke selv modet til at teste nødbremsen aktivt, men den er ganske effektiv.
6. December 2019 at 5:09 #35058Anonymous
InactiveJeppe, man skal vel aktivere den adaptive fartpilot, for at den træder ind og hjælper. Eller vil fartpilotens nødfunktion altid træde ind?
Jeg bruger sjælden min adaptive fartpilot, da jeg gerne selv vil køre min bil.B)
6. December 2019 at 12:09 #35059Tage Juul Rasmussen
ParticipantHej
Vi havde vores Giulietta til service hos A.T. biler i Vejle, og fik en Giulia til låns imens.
Ved indkørsel til et parkeringshus i Vejle, var “hullet” fuldstændig SORT, mens det var klart dagslys udenfor.
Giuliaen huggede bremserne i så jeg nær var fløjet ud af forruden (det var konen der kørte).
Det er måske en måde at teste nødbremsen på ?
Find et sort hul og kør “ind i det”Tage
6. December 2019 at 15:00 #35060Lars Gotved Jacobsen
Participantquote Tage Juul Rasmussen” post=30885:Find et sort hul og kør “ind i det”Nødbremsen kan også reagere på ramper og faste genstande i vejsiden, typisk i “hurtige” sving – det er ikke altid hensigtsmæssigt.
Se i øvrigt FDMs test af en nødbremse: youtube.com/watch?v=9dJPAnvERd0
6. December 2019 at 16:23 #35062Anonymous
InactiveDen Stelvio jeg lejede i Genova sidste år var rimeligt hidsig i trekanten, vil jeg sige. I de smalle gader lyste kollisionsalarmen tit advarende, men det var kun en enkelt gang den tog lidt fart af – heldigvis.
Prøvede en XC60 (don’t ask) hvor sønnike efter ti minutter spurgte hvem det egentlig var der kørte. Jeg sad ganske vist bag rattet, men elektronikken var streng som Greta T – så tager jeg hellere bussen.7. December 2019 at 8:02 #35063Jeppe Vamberg
ParticipantDen adaptive fartpilot skal være aktiveret før bilen automatisk holder den forudindstillede afstand til den forankørende – Eller populært sagt, “Man kobler sig på den forankørende.”
Ovenstående har intet med den automatiske nødbremse at gøre, som altid virker i nødsituationer.
Den adaptive fartpilot bremser og accelerer selv i en kombination af, at holde den forudindstillede fart, samtidig med den automatisk holder sikkerhedsafstanden til den forankørende bil – Dette forudsætter at den adaptive fartpilot er aktiveret.
Den automatiske nødbremse træder altid ind i en nødsituation, uanset om den adaptive eller almindelige fartpilot er aktiveret. de to systemer har intet med hinanden at gøre.
Jeg håber ovenstående giver mening 🙂9. December 2019 at 13:38 #35066Anonymous
InactiveJeg har fået afprøvet min automatiske nødbremse et par gange efterhånden.
Hvis du skal se om den virker, så kør lidt rask frem mod en parkeret bil, for at lave et sving udenom i sidste øjeblik. Så skal du nok mærke det. Man er i hvert fald ikke i tvivl, når den slår til.
Det har jeg prøvet en 2-3 gange.Advarslen har jeg fået en del flere gang. Sker især når jeg skal ud af første vej i en rundkørsel, mens ham foran skal lige over. Så giver jeg den gerne noget gas ind i rundkørslen, som gør jeg kommer tæt på ham foran. Her kommer den gerne med en advarsel.
Mht adaptive fartpilot, så bruger jeg tit min. Når først man har vænnet sig til den, så er den rar at køre med. Især over længere stræk.
9. December 2019 at 14:13 #35067Kristian Westh
ParticipantJeg bruger også den adaptive fartpilot hele tiden, den bremser af og til uden grund, men fred være med det.
Den akustiske alarm får jeg også af og til, men har aldrig oplevet nødbremsen gribe ind, heller ikke i tilfælde hvor jeg selv har har måtte bremse hårdt (den ene gang fordi bommen ikke gik op ved Storebæltsbroen! 🙁 ), så derfor er jeg kommet i tvivl om hvorvidt den overhovedet fungerer.
Jeg håber at den er vågen den dag jeg selv ikke er det.:laugh:Tak for inputs fra alle:)
10. December 2019 at 14:54 #35069Troels Nielsen
ParticipantPå min Stelvio har jeg oplevet et par gange at den har grebet ind. Få den tjekket hos forhandleren. Det må kunne afprøves via noget software
5. January 2020 at 8:59 #35135Anonymous
InactiveSom Jeppe Vamberg skriver, har nødbremsen og den adaptiv fartpilot ikke noget med hinanden at gøre. Og man kan i Alfa’en ikke stille hverken nødbremsens eller den adaptive fartpilots følsomhed.
Der er ingen biler, hvor man kan stille nødbremsens følsomhed. Men man kan stille hvor lang afstand (eller tid) som den adaptive fartpilot sørger for, at man holder til den forankørende.
På andre biler end Alfa’er kan man også stille den adaptive fartpilots følsomhed/aggresivitet. Jeg har i test af Alfa’en kritiseret den for at mangle denne indstillingsmulighed. Bilen accelererer efter min mening alt for kraftigt, når den forankørende bil forsvinder ind til siden (bilen gearer ned og giver fuld gas).
Jeg skal advare mod, at I forsøger at teste nødbremsefunktionen ved at køre op mod holdende genstande. Systemerne er ikke konstrueret til at altid at kunne nå at standse for ting, der står stille foran bilen, men kun at kunne nedbringe påkørselshastigheden, så man vil altså alligevel kunne køre på genstanden. Hvis genstanden (bilen) foran imidlertid bevæger sig – bare ganske langsomt – vil nødbremsen stort set altid sørge for, at man undgår påkørsel.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.