Home › Forums › Alfa Forum › Type 949 – Stelvio › Automatisk nødbremse (AEB) – virker det?
- This topic has 24 replies, 13 voices, and was last updated 5 years ago by
Vernon Pedersen.
-
AuthorPosts
-
5. January 2020 at 15:41 #35136
Palle Hermansen
ParticipantJeg har nu kørt ca 10000km uden at have registreret at nødbremsen har grebet ind, men flere gange fået advarsel for kollision uden at nødbremsen er blevet aktiveret. Mener også der er forskel på i hvilket hastighedsområde nødbremsen fungerer, nogle fungerer kun i bytrafik op til ca 30km/t f.eks. VW Up som tidligere blev vist som reklame i TV
Ved ikke i hvilket hastighedsområde Alfas nødbremse skulle virke?Nødbremsen kunne f.eks. afprøves ved opsætning af en flamingokasse eller lign. på en øde vej, eller hvis 2 hjælpere holdt et tæppe over vejen ibundet snore, så ville der ikke ske bilen noget.
5. January 2020 at 18:54 #35139Anonymous
InactiveSe denne video fra 2:22 hvor AEB testes ved hhv 70 og 40 km/t
12. January 2020 at 12:09 #35168Ole Steen Rasmussen
Participantquote Peter Dyrelund” post=30975:……..Der er ingen biler, hvor man kan stille nødbremsens følsomhed.Det er korrekt – og så alligevel ikke – for jeg kan indstille følsomheden i min Giulia….altså hvornår den skal begynde at give lyd fra sig.
Selv bremsen slår dog formentlig stadig til med samme kraft når det så sker.12. January 2020 at 12:17 #35169Ole Steen Rasmussen
Participantquote Lars Gotved Jacobsen” post=30886:quote Tage Juul Rasmussen” post=30885:Find et sort hul og kør “ind i det”Nødbremsen kan også reagere på ramper og faste genstande i vejsiden, typisk i “hurtige” sving – det er ikke altid hensigtsmæssigt.
Se i øvrigt FDMs test af en nødbremse: youtube.com/watch?v=9dJPAnvERd0
I et bestemt sving hvor der ofte holder parkerede biler i vejkanten, reagerer min Giulia også hvis jeg kører 45-50 km/t – nu ved jeg så hvorfor, men følsomheden kán altså godt overraske. Da jeg ved det er jeg begyndt at give et let “dap” på bremsen på bremsen – det overbeviser tilsyneladende systemet om at jeg hár set det der står forude. Systemet registrerer åbenbart ikke hjulenes stilling i fht. det radaren registrerer ret forude.
28. January 2020 at 12:21 #35243Palle Hermansen
ParticipantReagerer nødbremsen også for dyr, fodgængere og cyklister, mener der er forskellige systemer, eller er det kun for andre biler, jeg har endnu ikke oplevet dens funktion kun advarselslyd for kollision
28. January 2020 at 15:41 #35245Helle Justesen & Ole Jørgensen
ParticipantNødbremsen fungere fint på min. Først kommer der en advarsels lyd og så bremser bilen, hvis man ikke selv får bremset. – Efter indstillingen at dømme, må den foregående ejer have en langsommere reaktionstid end mig B) .
Jeg har oplevet nødbremsen i aktion to gange på en uge . Første gang da den forankørende blokkede bremsen, istedet for at køre frem. Anden gang kørtej eg mod en rundkørsel, “nødbremsen “syntes åbenbart det gik for hurtigt, hvorefter den udsendte advarsels :whistle: lyd, jeg bremsede selv .
Ole
31. January 2020 at 21:22 #35259Anonymous
Inactivequote Palle Hermansen” post=31097:Reagerer nødbremsen også for dyr, fodgængere og cyklister, mener der er forskellige systemer, eller er det kun for andre biler, jeg har endnu ikke oplevet dens funktion kun advarselslyd for kollisionse video indlæg https://alfaklub.dk/index.php?option=com_kunena&func=view&catid=70&id=30878&limit=6&limitstart=12&Itemid=119#30980
2. February 2020 at 12:12 #35266Vernon Pedersen
Participantquote Troels Nielsen” post=30898:På min Stelvio har jeg oplevet et par gange at den har grebet ind. Få den tjekket hos forhandleren. Det må kunne afprøves via noget softwareDen melder fejl hvis der er fejl på systemet/funktionen.
jeg har på 2½år i Giulia kun oplevede den greb und med at bremse en gang – det var en cykel jeg kørte ind bag (jeg skulle til højre) – der syntes bilen jeg skulle bremse :unsure: k..t et chock 🙂2. February 2020 at 15:39 #35267Palle Hermansen
ParticipantHej Vernon – jeg kan forstå at du har haft din Giulia længe, ca 2 1/2 år og kørt måske ca 100000km. Kunne du fortælle lidt om hvilke oplevelser/problemer/reparationer du har haft på bilen, og hvilke svagheder modellen evt. har
Det kunne være interessant at høre for mig og andre der kun har kørt få tusinde kilometer og ikke har haft bilen så længe
På forhånd tak
3. February 2020 at 16:24 #35273Vernon Pedersen
Participantquote Palle Hermansen” post=31126:Hej Vernon – jeg kan forstå at du har haft din Giulia længe, ca 2 1/2 år og kørt måske ca 100000km.Det kunne være interessant at høre for mig og andre der kun har kørt få tusinde kilometer og ikke har haft bilen så længe
På forhånd tak
Åbner anden tråd “gode/dårlige oplevelser med Giulia”
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.