Benzin / Ethanol påfyldning 159 2,2 JTS i Sverige

Home Fora Alfa Forum Type 939 – 159, Brera og Spider Benzin / Ethanol påfyldning 159 2,2 JTS i Sverige

• Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år siden af Anonym.
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Inaktiv

Hej,

Jeg skal mulignokvis til at arbejde i Sveriges land og skal derfor have noget brændstof på min Alfa 159 2,2 JTS. Jeg har en forkærlighed for Jet tanke (plastickort) og ser på deres hjemmeside at de har 95 og 98 oktan samt E85 Ethanol.

Jeg kan næsten regne ud at jeg nok skal køre på 98 oktan, men spørgsmålet er mere om jeg kan køre på ethanol – det koster jo næsten gratis – kun ca 10 svenske per liter.

Vernon Pedersen
    Deltager

Det tør jeg ikke svare på :unsure: Jeg ville spørge på et Alfa Romeo værksted, så de kan spørge teknisk service hos Alfa Romeo DK hvis de ikke er sikre.
    mvh
    oo=v=oo
    Vernon P.

Anonym
    Inaktiv

Alfa motorene fra GM 2.2 JTS og 3.2 JTS kan køre på E85 benzin, de ældre FIAT motore TS og 2.0 JTS kan ikke.

Arvid Dannevang
    Deltager
    quote Klaus Hasselbalch” post=5992:

Alfa motorene fra GM 2.2 JTS og 3.2 JTS kan køre på E85 benzin, de ældre FIAT motore TS og 2.0 JTS kan ikke.

Undskyld, men sir hvem?
    Vi snakker om 85% ethanol og 15% benzin her, det ville jeg bestemt ikke komme på nogen af de alfaer der kører rundt her.
    Alle de modeller jeg har set i SE der kan køre på E85 hedder flexifuel eller lign. og er miljøbiler, og der er ikke nogen alfaer blandt dem.
    Dette er taget fra denne her side: https://www.theaa.com/motoring_advice/news/biofuels.html

“Car manufacturers producing ‘flex-fuel’ models

Saab (its whole range of new vehicles) and Ford (Focus Flex-Fuel) manufacture cars which are suitable to run on bioethanol E85. Others, including Citroen, Volvo and Renault are also introducing flex-fuel vehicles. The fuel systems of these vehicles are treated to resist the corrosive effects of bioethanol and the electronic control units (ECU) of the engine management system is re-programmed to take advantage of the higher octane rating of bioethanol. You can’t use bioethanol E85 in a car with a fuel system designed for existing petrol engines.”

Her siger de klart at biler der ikke specifikt er lavet til E85 ikke vil kunne køre på det.
    Jeg ville IKKE komme det i tanken på min bil, det er helt sikkert.

Anonym
    Inaktiv

Tusind tak for jeres svar.

Jeg var hos H&H og tale med Søren og Johnny – lidt modstridende oplysniger derfra. Johnny siger absolut nej, mens Søren mener at man kan køre med en blanding af 90% 95 oktan almindelig benzin og 10% E85 (85%ethanol og 15% 100 oktan benzin).

Denne blanding skulle virke udmærket på miljøet – ikke så ringe endda – samt virke lidt henad karburatorsprit, altså rengørende for en modernere motor.

Tak for den med ‘flexfuel’ – det er jo noget ganske moderne noget og noget specielt….

Det kunne jo ellers være ganske sjovt at køre på brændstof til 7-8 kr literen fremfor den normale 11-12 kr 🙂

Jeg tror bare jeg holder snotten væk 😉

Arvid Dannevang
    Deltager
    quote Henrik Hasager” post=5995:

Tusind tak for jeres svar.

Jeg var hos H&H og tale med Søren og Johnny – lidt modstridende oplysniger derfra. Johnny siger absolut nej, mens Søren mener at man kan køre med en blanding af 90% 95 oktan almindelig benzin og 10% E85 (85%ethanol og 15% 100 oktan benzin).

Den blanding er jo så en E8,5 så den skulle nok gå fint, der er jo 5% ethanol i alt benz på tankstationerne alligevel, tror ikke 3,5 % gør den store forskel. Så er det mere om man gider først tanke fra 1 stander og så køre over og tanke fra den næste 😛

Anonym
    Inaktiv
    quote Arvid Dannevang” post=5998:

Den blanding er jo så en E8,5 så den skulle nok gå fint, der er jo 5% ethanol i alt benz på tankstationerne alligevel, tror ikke 3,5 % gør den store forskel. Så er det mere om man gider først tanke fra 1 stander og så køre over og tanke fra den næste 😛

Næh, fidusen er ved at være løbet ud i vandet – så skulle det bare være at benzen er billigere oppe omkring Borås og Göteborg B)

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.