Bla, bla, bla

Home Fora Generelt forum Andre mærkværdigheder Bla, bla, bla

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #5747

    Bla, bla, bla – ja, hvis man ikke engang har modet til at vedkende sig lysten i livet og drømmene, men i stedet er underlagt middelmådighed eller de feminine politisk korrekte luner, hvad skal man så svare? :blush:

    Fru trendforskeren skulle spørge dem der hár en speciel bil om dé ser den som en forlængelse af deres personlighed 😉

    Hvad ville du vælge – og hvorfor?
    – Alfa 4c
    – Jaguar F
    – mercedes SLK 350 (2013-)

    #16164
    Anonym
    Inaktiv

    Med de høje afgifter vi har på biler i DK, er der selvfølgelig en tendens mod at søge billigere biler og praktiske biler. Bilen bliver en brugsgenstand. For mig at se er det en god ting, ellers ville vi alle have 4 biler og forurene alt for meget, lidt ligesom amerikanerne. Så sæt afgiften mere ned på de biler med et lavt forbrug og hæv afgiften på dem der sluger meget benz. Men faktisk er der en del af bilproducenterne af prestige biler (BMW, Mercedes osv.) der faktisk laver biler der kører forbavsende langt på literen. Så teknologien er der og vi behøver ikke at race mod afgrunden i v8ére….
    Rent logisk set er det noget fis at du bliver lykkeligere af at køre i Alfa. Men det virker, i det mindste så længe at ikke alle naboerne også har én.

    Næ…..bare vent til Dacia slår igennem i DK….

    #16166

    Jeg er nu ret sikker på at jeg ville forurene mindre hvis jeg kunne køre i en lille fiks bil til dagligt og kun bruge min gamle diesel-kassevogn når jeg var nød til det 🙂
    Hvis forureningen skal nedsættes ved brug af afgifter skal de lægges på brændstof og ikke bilerne. Jeg kan alligevel ikke køre i flere end en bil ad gangen, så hellere have flere biler og kunne køre i den der nu passer bedst til formålet.

    #16169

    Helt enig, Bent

    Jeg er også meget med på, at vi skal værne om miljøet (Henrik) – også selv om det er politisk korrekt 😉 og netop det at placere afgiften på brændstoffet, vil fjerne en afgift der lugter umiskendeligt meget af misundelse og i stedet give os en samlet bilpark der er reguleret netop af bilejernes ønsker om, at beskytte miljø (og pengepung) uden at fjerne muligheden for at være bare en smule individuelle i vore valg.

    Konklusionen i artiklen om, at (størstedelen af) vi danskere er lige glade med hvilke biler vi kører i, køber jeg simpelthen ikke.
    Når “vi” køber så mange små biler, er da ikke fordi vi er ligeglade – det er et udslag af at alt andet er for dyrt (på den korte bane) når afgifterne ligger på bilen og (sikkerheds)udstyret, i stedet for på brændstoffet….og så kan det være svært at bevare sin integritet hvis man siger “Jeg ville helst have en bil der taler til det maskuline hjerte og følelserne, men køber en Citroen C1 fordi den er fornuftig og politisk korrekt”, ergo svarer (tøse)drengene “Jeg er ligeglad med hvilke bil jeg kører, for den er ikke et udtryk for min personlighed”….og når jeg nu tænker efter, så burde svaret vel enten være “Jeg tør ikke andet” :pinch: eller “Min C1 er et udtryk for min personlighed, for den viser min stillingtagen til forureningsproblematikken” B)

    #16170
    Anonym
    Inaktiv

    Det er nu ikke helt co2-neutralt at producere nye biler, derfor er en gammel bil ikke nødvendigvis kun dårlig.

    #16173

    Nej, der blev på et tidspunkt udarbejdet et totalt regnskab for hhv. en ny og en gl. bil. Jeg kan desværre ikke huske detaljerne, men der skulle VIRKELIG meget ti for at det faldt ud i den ny bil favør.

    #16174
    Anonym
    Inaktiv

    Ja ….køb brugt og gerne en gammel Alfa! Faktisk viste det omtalte co2-regnskab i forhold til at købe en ny bil, at det absolut bedst kunne betale sig, at køre i en Ferrari i mange år, i forhold til at købe en ny lille bil. Så måske skulle vi passe rigtigt godt på vores biler, i stedet for at købe ny. Og bilfabrikanterne skulle lave biler der holder bedre. Dette vil naturligt tilpasse sig marked, når råstofspriserne om bare få år siger gevaldigt.

    #16200

    Mht. nye biler og forurening, så jeg for nylig en udsendelse om et massivt forurenende stålværk i Taranto, Italien. De leverer sikkert stål til bilindustrien…

    #16206

    Med hensyn til gamle biler contra nye, glemmer jeg aldrig det trafikbillede jeg så i Cairo for et par år siden. Jeg gætter på, at der kører omkring 1 mill. biler rundt med karb. der sender oceaner af uforbrændt bensin ud til fri indånding. Prøv lige at indføre grøn afgift der!

    Det er tankevækkende at vi her i Danmark ved hjælp af vanvittige omkostninger ved at eje en bil, skal frelse hele den samlede mængde is på kloden. Hvis afgifterne skal medvirke til at reducere afbrænding af bensin, var det vel rimeligt at afgifterne så lå på bensinen alene….Stort forbrug af bensin, stor betaling af afgifter, som så går til eliminering af drivhuseffekten….eller hvad???

    Hvorfor skal det som udgangspunkt koste 8-10.000 i grøn afgift, at eje en stor bil, som man måske (lejlighedsvis) har behov for til de 3 børn og 2 hunde? Og glem så ikke lige afskrivningen på en ny bil. En stationcar til 300.000 koster vel 120.000 i afskrivning på 3 år? Var det en bedre idé, om disse penge blev placeret i Dansk producerede varer og serviceydelser.

    Indrømmet…..ovenstående tanker er ikke særligt gennemtænkte, men bare et frustreret udtryk for irritation over udsigten til, at det snart bliver ulovligt at køre i biler med mere end 3 cyl. 😉

    #16211

    Jeg kunne ikke være mere enig og dine tanker er, om ikke andet, mere gennemtænkte end de, som vores kære politikere kommer op med på dette område! 🙂

    #16218
    Anonym
    Inaktiv

    Nu udgør co2 regnskabet for bilparken kun en ret lille del af det samlede regnskab. Og forureningen med andet end co2 er ret lille hvis du kører med en nyere bil med kat på. Hvis man vil gøre noget for miljøet, er det ved at købe/producerer færre varer. Og få dem vi har til at holde længere, og lave ting der kan genanvendes eller måske bedst opdaterer og repareres. Udbudet af varer skal ned….og kvaliteten op!
    Og hvis man vil kører billigere i forhold til grøn afgift, er det let at overskue marked i dag.
    Og hvis man er utilfredse med politikerne må man overveje hvem man stemmer på næste gang. Vi Danskere er rigtigt god til ansvarsfraskrivelse……..

    #16220

    Kender du en politiker, som vil hæve afgiften på benzin/diesel og til gengæld fjerne den grønne ejerafgift samt sænke registreringsafgiften for familiebiler?

    Hvordan man motiverer bilbranchen til at lave biler, som holder længere, ved jeg ikke, måske med lovgivning om minimum 10 års garanti?

    Den grønne ejerafgift er kun med til at “aflive” ældre biler, som på papiret har et forholdsvist højt forbrug.

    PS. Hvis produktionen af biler er der, hvor CO2-udledningen siger spar to, så er leasingordningerne vel egentlig også problematiske?

    #16226
    Anonym
    Inaktiv

    Næ…jeg syntes at man skulle differentiere registreringsafgiften efter brændstofforbrug og, måske svært opnåeligt, energiforbrug til fremstillingen/genanvendelighed. Og det er der politikkere der snakker om?
    At biler skulle holde længere, ok ikke være lavet til at gå i stykker, vil komme af sig selv når råstofpriserne vil stige markant de næste 10-20 år. Så vil det blive dyrere at producere så man ikke kan konkurrerer så let på kun pris, men bliver nød til at satse på kvaliteten. Den gode gamle og kvalitet kontra kvantitet. Jeg tror, at i fremtiden når man bestiller en ny bil, vil den først blive produceret når ordren indløber og man må derfor vente en tid på at få sit produkt. Overproduktion vil ikke eksisterer eller være minimalt. Det er jo sådan i den postmoderne verden at det er marked der er styrende, så hvis det kan bedre betale sig at lave noget der holder i forhold til de stigende udgifter til fremstillingen, vil marked bevæge sig i den retning. Hvis registreringsafgiften var lig nul, havde vi alle (vi er ret rige i DK) 4 biler og båd og motorcykel sådan som i USA…lyder fristende med ikke så godt for planeten….
    Men skid hul i det, og lad os køre en tur i Alfa i solens forårsstråler…..vi er trods alt kun som lemminger på vej mod afgrunden…

    #16239
    quote Henrik Knøfler” post=9460:

    Jeg tror, at i fremtiden når man bestiller en ny bil, vil den først blive produceret når ordren indløber og man må derfor vente en tid på at få sit produkt.

    Sådan er det faktisk i dag, med mindre man vil have en sort eller hvid bil. 😉

    Men ja, endeligt er det ved, at være sjovt at køre bil igen. :cheer:

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forummet 'Andre mærkværdigheder' er lukket for nye emner og svar.