Brugte dæk OK?

Home Forums Klubforum Trackdays Brugte dæk OK?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author
    Ole Steen Rasmussen
    Participant

Hej
    Jeg skal på Jyllandsringen på Fredag – og havde egentlig tænkt at det sidte af mine sommerdæk skulle høvles af deroppe, men ér det nu det bedste? Dækkene er stadig lovlige, men står nye dæk bedre fast? (de har jo højere profil – er det et plus eller minus?)

Henrik Petersen
    Participant

Jeg ville aldrig tage til trackday på nedslidte dæk. Nye dæk står bedre fast.

Ole Steen Rasmussen
    Participant

Tak, Henrik 🙂
    men hvad med dæk der ikke er “nedslidte”, blot ikke nye (ca. 4-5 m.m., vil der (på en tør og sommervarm bane) være en mærkbar forskel mellem dem og nye dæk?

quote Henrik Petersen” post=31710:

Jeg ville aldrig tage til trackday på nedslidte dæk. Nye dæk står bedre fast.
    Anonymous
    Inactive

Dæk har en levetid. Fra produktionsugen, der stå på dækket, anbefaler producenten typisk at dækket bruges i højst 10 år, da gummiblandingen ændrer sig med tiden, de tørrer ud og bliver hårde.

Jeg havde i sin tid en Fiat Croma og dækkene havde siddet på den i lang tid, de var bare ikke slidt ned. Så begyndte jeg at kunne lave hjulspind i vejkrydsene, da jeg så en dag endte halvt ude i en rundkørsel med en forbi kørende bil lige for snuden af kølerhjelmen, satte jeg nye dæk på og har sidenhen overholdt maks. 10 år.

Har du en Tempo-100 godkendt påhængsvogn må dækket maks. være 6 år.

Ole Steen Rasmussen
    Participant

Det er nok det jeg oplevede i min gamle klassiker (1971) her til morgen; antydningen af våd vej og den spandt helt vildt. De skal vist skiftes :laugh:

MEN dem jeg overvejer at beholde på er 1 år gamle kvalitets(vej)dæk, så spørgsmålet er stadig om 4-5 millimeter er mærkbart anderledes end helt nye dæk?

quote Claus R. Andersen” post=31719:

Dæk har en levetid. Fra produktionsugen, der stå på dækket, anbefaler producenten typisk at dækket bruges i højst 10 år, da gummiblandingen ændrer sig med tiden, de tørrer ud og bliver hårde.

Jeg havde i sin tid en Fiat Croma og dækkene havde siddet på den i lang tid, de var bare ikke slidt ned. Så begyndte jeg at kunne lave hjulspind i vejkrydsene, da jeg så en dag endte halvt ude i en rundkørsel med en forbi kørende bil lige for snuden af kølerhjelmen, satte jeg nye dæk på og har sidenhen overholdt maks. 10 år.

Har du en Tempo-100 godkendt påhængsvogn må dækket maks. være 6 år.

Anonymous
    Inactive

Der vil nok være en forskel på helt nye dæk og et kvalitetsdæk, der er et år gammelt, men vil ikke tro, at der er en mærkbart forskel. Der er nok en større forskel på et nyt billigt dæk og et nyt high performance dæk, når det gælder sving- og bremsemanøvrer på bane.

Om det er et nyt eller gammelt dæk, køres der vel ikke til grænsen i Giulia’en, men kun til hvor du kan mærke en begyndende udskridning, som du, som dygtig bilist, kan rette op.;)

Ole, så kør du bare på dine gamle dæk.

Ole Steen Rasmussen
    Participant

Tak, Ole – Grænsen er den der undersøges på en trackday, så….:laugh: nå, jeg prøvermed de “gamle” dæk…så har jeg også en undskyldning for ikke at kunne følge med de der Porcher, Caterhams, Lotus Elise, Audi TT, Mercedes AMG, osv som også er på banen i morgen :laugh:

Ole Steen Rasmussen
    Participant

Fundet dette (fra en lang tråd om emnet på https://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?h=0&f=18&t=764402 )

Her konkluderes det at antagelsen om ikke nedslidte kvalitetsdæk er bedre end nye på en trackday 🙂

Ole Steen Rasmussen
    Participant

Konklusion efter dagen på Jyllandsringen: Brugte kvalitetsdæk med ca. 4 m.m. slidbane kan bruges til trackdays…men så er de også færdige og de nye kan komme på 😉
    PS – det er meget sjovere at skifte dæk på den her måde 😆

Troels Nielsen
    Participant

Hvis du bliver “bidt” af det, skal du overveje et sæt ekstra fælge med R-dæk til trackday.

Ole Steen Rasmussen
    Participant
    quote Troels Nielsen” post=31737:

Hvis du bliver “bidt” af det, skal du overveje et sæt ekstra fælge med R-dæk til trackday.

Ja Troels, det var der flere der talte om – og jeg overvejer det også.
    Jeg ser to modsatretede argumenter:
    1) Hvis en stor del af målet med at deltage er, at lære bilens reaktioner bedre at kende – til gavn for trafiksikkerheden, så skal man beholde sine “dagligdagsdæk”.
    2) Hvis man vil køre hurtigst muligt, så skal man have et sæt “trackday-dæk”/slicks på – Husk dog at en Trackday ikke er traditionelt racerløb, hvor man kører mod andre – det er derfor forsikringsselskaberne dækker på trackdays.

Så er der jo selvfølgelig mellemvejen; at køre nogel dage med 1) som hovedmål og andre med 2) for øje…selv om jeg fokuserer 1), så tror jeg nu nok, at jeg også skal prøve slicks engang 😉

Anonymous
    Inactive

Mjah, det eneste tidspunkt man kan komme i nærheden af skridgrænsen på offentlig vej er hvis man tilfældigvis har lidt hårnålesving i baghaven. R-dæk håndterer varme bedre og slides mindre på bane – på tør bane dræber man nemt et sæt nye gadedæk på en enkelt dag. Så der er ligefrem god økonomi i r-dæk, som også er væsentligt sjovere.
    Skridgrænsen er under alle omstændigheder variabel og afhængig af friktionen på forskellig asfalt og hvis underlaget at vådt – så ingen grund til at ødelægge gadedæk på bane.

Ole Steen Rasmussen
    Participant
    quote Mikkel Lund” post=31742:

Mjah, det eneste tidspunkt man kan komme i nærheden af skridgrænsen på offentlig vej er hvis man tilfældigvis har lidt hårnålesving i baghaven. R-dæk håndterer varme bedre og slides mindre på bane – på tør bane dræber man nemt et sæt nye gadedæk på en enkelt dag. Så der er ligefrem god økonomi i r-dæk, som også er væsentligt sjovere.
    Skridgrænsen er under alle omstændigheder variabel og afhængig af friktionen på forskellig asfalt og hvis underlaget at vådt – så ingen grund til at ødelægge gadedæk på bane.

Det har du ret i, Mikkel Det sjove og økonomien har det bedst med R-dæk – og hvis det er dét der er på dagsordenen, så har du HELT ret.

Hvis man deltager for at kende grænsen i akutte bremse/undvige situationer ude i virkeligheden (som jég har prøvet et par gange), så er det dæk der køres på til dagligt det rigtige…der var så også lige den krølle på min tur til Jyllandsringen, at der blevet åbnet for glatbanen. Det giver endnu en grund til at køre gadedæk.
    MEN næste gang tror jeg nu jeg følger dit forslag og går med det sjove (R-dæk) B)
    Måske vi ses på en bane en dag?
    Som redaktøren af Alfa Nyt skrev som afslutning på mit indlæg i seneste nummer, så har Alfa Klubben har tilsyneladende et godt samarbejde med svenskerne…det kunne være sjovt at være flere der deltog på samme tid.

Anonymous
    Inactive

Når du begynder at køre så stærkt, så du decideret ødelægger dine almindelige gadedæk, er det tid at begynde at tænke på nogle R-dæk, som bedre kan tåle mosten.

Men det bliver jo temmelig meget mere besværligt, når man skal have ekstra hjul og skifte på banen – for R-dæk kan kun dårligt køre, når det er vådt. Og hjulene kan jo ikke engang ligge i bagagerummet på en Giulia. De to af dem må ligge på bagsædet.

Man kan også gå mellemvejen med Yokohama AD08RS. Det er et dæk, som er en mellemting mellem gadedæk og et R-dæk (intet andet dækfabrikat har noget lignende).

AD08RS kan også tåle temmelig meget, og så kan man bare lade dem sidde på bilen som ens normale sommerdæk (de kan absolut ikke bruges, hvis man hører til typen, der lister bilen igennem vinteren på sommerdækkene).

Vi kan køre med svenskerne på Knutstorp den 12. september for 1.150 SEK + 250 SEK for endagslicens. Man skal kontakte mig, hvis man vil med, for man kan kun tilmelde sig via den svenske klubs hjemmeside, hvis man er medlem af den svenske klub. Men vi danskere får deltagelsen til medlemspris (300 SEK billigere).

Ole Steen Rasmussen
    Participant

Tak, Peter det var et rigtig godt tip. det at kunne køre på dem til banen er ret godt, for som du skriver, der er ikke rigtig plads til 4 løse dæk i en Giulia – dette dæk ser endda både godt og billigt ud.

Det er nu ikke sådan at jeg skal til at køre trackdays hver weekend, men en, måske to gange om året bliver det nok til….selvom det er fristende med flere 😉 f.eks. d. 12. Sept., men da kan jeg desværre ikke.
    Bliver alle ARK-trackdys annonceret under “Arrangementer”?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.