Home › Fora › Alfa Forum › Type 937 – 147 og GT › Erfaringer med 120 hestes 1.6
- Dette emne har 17 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af Anonym.
-
ForfatterIndlæg
-
30. august 2009 kl. 15:54 #4659Jens Erik Balzer HansenDeltager
Hejsa
Er i det små begyndt at kigge mig om efter en mindre bil som supplement to familiens Lancia Kappa St. car. I den forbindelse har jeg kigget lidt på markedet for 147’ere med den 120 hests 1.6l motor, og jeg kunne godt tænke mig at høre lidt erfaringer, så som:
– Holdbarhed – af de historier man hører om, så tyder det på at det primært er 2.0 motorerne der “brækker sig”, men er det sandt?
– Økonomi – ja, det er måske ikke det vigtigste når man snakker Alfa Romeo, men ideen skal jo sælges til “hjemmestyret” på et eller andet tidspunkt.
– Køreglæde – er de 120 heste for lidt til 147’eren, eller er det ok, så længe man holder nogle omdrejninger på motoren? køreglæde er selvfølgelig andet end accelerationsmåliger og tophastigheder, men man skulle jo også gerne kunne komme ud af svinget igen.På forhånd tak.
Jens30. august 2009 kl. 16:35 #10034Vernon PedersenDeltagerJens
Michael Bjerg fra CarCenter søn har vistnok sin røde 1,6 TS 120hk til salg – den er udstyret som en 2,0 Lusso – det var den vi havde på klubbens stand på Biler I Bella for et år siden.
Om 2,0 “brækker” sig mere end 1,6 ved jeg ikke :unsure:
Der er solgte flere 2,0 og dem der køber en 1,6 har måske i højere grad selv betalt den og passer derfor måske mere på den end en leasing 2,0 😉
2,0 er mere tilbøjlige til at have et stort olieforbrug – hvis det så er en leaset bil der køre 20.000km mellem service,med stort olieforbrug, uden at have checkket oliepinden er det måske ikke så mærkeligt den “brækker” sig 😉
mvh
oo=v=oo
Vernon P.30. august 2009 kl. 16:40 #10035Jens Erik Balzer HansenDeltagerHej Vernon
Måske lægger en 2.0 også mere op til at der bliver kørt “rådent”.
Min største “bekymring” mht. 1.6l 120 hests motoren er nok, om den er for kedelig at kører i pga. for lidt effekt i forhold til bilens vægt.
30. august 2009 kl. 16:48 #10036Vernon PedersenDeltagerJens Erik Balzer Hansen skrev:
quote :Hej VernonMåske lægger en 2.0 også mere op til at der bliver kørt “rådent”.
Min største “bekymring” mht. 1.6l 120 hests motoren er nok, om den er for kedelig at kører i pga. for lidt effekt i forhold til bilens vægt.
Ring til Carcenter, og aftal en tur med Michael – jeg syntes den er O.K. – den er såvit jeg husker mere jævn og letkørt end 2,0 TS
mvh
oo=v=oo
Vernon P.30. august 2009 kl. 18:49 #10037AnonymInaktivmin sviger far og mor har lige købt en 147 1,6 ts 120hk ,, selvfølgelig er det ik en raket men jeg synes bestemt den kører godt .
mvh steffan
31. august 2009 kl. 20:18 #10045Kenneth KlingeDeltagerJeg har en 156 med 1,6 motor, som bruges i 147 også.
Den har nu kørt 228.000 km og har ALDRIG gjort noget forkert.
Den er blevet serviceret for hver 20.000 km og jeg har altså ikke oplevet nogle problemer med den. Jeg har selv kørt 180.000 i den over 9 år.
Som du siger, jo ikke nogen raket, men den kommer da afsted alligevel.Efter min mening kan du sagtens gå efter 1,6’eren, som lille bil.
1. september 2009 kl. 9:46 #10046AnonymInaktivFor et par år siden havde jeg en 145 1,6ts og mine forældre en 147 1,6, og 147´eren virkede død i forhold til 145´eren man kunne godt mærke den havde noget mere at slæbe på. Så noget lyn er den ikke. Så 2,0 er nok den rigtige af få fat i.
Med hensyn til holdbarhed kender jeg hende som jeg solgte min 145 til og den har nu kørt 370.000 km, hun fik den ved 300.000 km og har ikke haft problemer med den. Min far købte den fra ny og jeg købte den af ham. Det største der er sket af rep er ny kobling og ny toppakning. Den bruger stadig kun 1 liter olie pr. 20.000km.
Så alle de historier med alfa ikke kan holde dem virker jeg noget uforstående overfor.ps. var meget glad for min 145 den kørte sk… godt..
1. september 2009 kl. 19:19 #10047Jens Erik Balzer HansenDeltagerAlle
Tak for jeres input. Jeg er godt klar over at en 1.6 nok ikke er nogen raket, men jeg bliver nok nødt til at prøve det på min egen krop for at finde udaf om jeg kan “holde” en 1.6’er ud.
Christian,
Jeg har faktisk også haft en 145 1.8 inde i billedet (det er den sådan set endnu). En pæn 145’er importeret fra tyskland ender i ca. 40-50.000, og man kan få en 147 1.6 til ca. 70.000 ved privat handel. basalt set står valget mellem en ældre bil, der er billigere og har et bedre effekt forhold, eller en nyere og mere moderne bil med et dårligere effekt forhold.1. september 2009 kl. 21:27 #10049Helle Justesen & Ole JørgensenDeltagerHej Jens
Vi har haft en 147 1,6 120 HK. fra 2001. “Super” hedder 120 HK versionen, der ikke er med Lusso udstyr.
Min kone kørte ca. 125 k. (fra 100-225 k) i den. Kun vandpumpe og tandrem blev skiftet. Der var lidt “støj” i elektronikken, men de løse forbindelser blev let udbedret.
Den brugte en del olie 1 l./ 2-3000 km., men det kan være tilfældigt. Benzin økonomien var god 13-14,5 km/l.Den kørte fint, dejlig levende; men lidt bovlam, hvis man kender de større motorer. Vi kiggede efterfølgende på en 147 2,0 Lusso 5 dørs. Hvilket er den model jeg ville vælge idag, hvis bilen skulle være en 147. 2,0 motoren klæder den rigtig godt.
Ole
3. september 2009 kl. 23:29 #10058Michael RiisDeltagerDer er jo ikke 2 der har samme mening.
Jeg har samme motor i min 146 som vejer 1175kg ca det samme som en 147.Og jo den er særdeles lam. 120hk til 1350/1400kg ( alt efter hvor tung du er ) køre klar 147.
Er er ingen raket langt fra. Du skal forvente at kasse biler er hurtigere mellem Lyskryds. så man hele tiden skal kæmpe med bare og følge trafikken i storbyen.
Jeg har fået bagdæk af en Toyota landcruiser med campingvogn bagefter, jeg nåde kun op fordi han stoppede ved de 110km/t. 🙁Og så har alfa givet den en virklig lav gearing for og hjælpe lidt på de manglende kræfter.
Og det gør motorvej kørsel til en særdeles støjende omgang.
Frisk kørsel der og du skal op i 4500/4700omd bare ved 140/145km/t.
Min har kørt ca217000km og bruger 1/4l olie pr 5000km.4. september 2009 kl. 8:53 #10059Vernon PedersenDeltagerMichael Riis skrev:
quote :Der er jo ikke 2 der har samme mening.
Jeg har samme motor i min 146 som vejer 1175kg ca det samme som en 147.Og jo den er særdeles lam. 120hk til 1350/1400kg ( alt efter hvor tung du er ) køre klar 147..
Nu ved jeg ikke hvor du køre “i daglig trafik” – men en 147 m/ 120hk er ikke så sløv så den ikke, uden at pine den, kan følge daglig trafik – også på motorvej (det har ikke engang min kones lancia med bare 60hk problemer med 😉 )
Jeg har ikke prøvet en 120hk 146 – det er muligt at den er så sløv – nu er det ikke kun væg/kraft forholdet der gør om en bil føles sløv – gearingen har enorm betydning.
“toyota landcruiser….” – det kan jo være der er noget galt med din bil.
Mvh
oo=v=oo
Vernon P.4. september 2009 kl. 9:33 #10060Michael RiisDeltagerjeg tror nu nok jeg har de fleste hk hjemme, men 0-100 på omkring 11 sek , er altså ingen raket.
Toyota landcruiser kan faktisk være ret hurtige på de første meter,der er faktisk flere af dem der her en del maskinekraft.
5. september 2009 kl. 16:08 #10061Arvid DannevangDeltagerJeg har haft en 145 med samme motor (ud over at omdr begrænseren at sat til 7000 i 147 og var ca 7200 i min)
Syntes ikke den var sløv overhovedet, jeg havde den flere gange oppe på begrænseren i 5. gear ned af bakker osv = ca 215 km/h udregnet efter gearing, og syntes da ikke den havde problemer med at følge de fleste.
En raket er det jo ikke med vægt efekt på ca 10 kg pr hk men det er jo det samme som de fleste andre norm biler på vejene.
Syntes dog at motoren føltes lidt mere sløv i den 147 jeg prøvede, måske pga den lidt højere vægt, dog kunne man mærke at de havde rodet lidt med motorstyringen for den havde mere moment i bunden end min havde.
Som en norm dagligdags bil så er den da fin.
Jeg havde min fra ny til 190.000 km/5 år den brugte ingen olie mellem olieskift (15.000 km) og havde ingen form for el problemer.
Det eneste der ikke var i orden var et abnormt forbug af fasevariatorer jeg fik skiftet 4 ialt, 2 af dem var på garanti (den første og en senere der begynte at larme inden der var gået 1 år fra jeg havde fået den) så havde derfor heller aldrig problemer med at mine tandremme gik for lang tid 😉
Ville jeg selv vælge en 147 med en 1,6? Nope, der er ikke nok saft i den for mig, mindst 2,0 TS eller en jtd 140/150 hk6. september 2009 kl. 20:06 #10065Ulrik JensenDeltagerSådan lige hvad jeg hurtigt kan finde af data så er der 35 kg til forskel på 145 1.6 TS og 147 1.6 TS, så det kan ikke være vægten der afgøre om den ene eller anden føles sløv, du må ud og prøve nogle stykker Jens.
Jeg har tidligere haft en 155 1.8 TS 8V som vejer mere end 145/147, den havde så godt nok også lidt mere moment (og 9 heste mere) det var jo heller ikke nogen raket, men det gik nu fint til hverdags brug, så mon ikke man også kan leve med en 1.6
7. september 2009 kl. 18:34 #10072Jens Erik Balzer HansenDeltagerUlrik Jensen skrev:
quote :Sådan lige hvad jeg hurtigt kan finde af data så er der 35 kg til forskel på 145 1.6 TS og 147 1.6 TS, så det kan ikke være vægten der afgøre om den ene eller anden føles sløv, du må ud og prøve nogle stykker Jens.Hej Ulrik
Tak for inputtet. Hvis det bliver en 145, så bliver det dog nok en 1.8 med 140hk.
Mvh
Jens -
ForfatterIndlæg
- Forummet 'Type 937 – 147 og GT' er lukket for nye emner og svar.