Home › Forums › Generelt forum › Andre mærkværdigheder › EV – nu begynder Italienerne endeli at røre på sig
- This topic has 29 replies, 7 voices, and was last updated 3 years, 11 months ago by
Ole Steen Rasmussen.
-
AuthorPosts
-
29. April 2020 at 14:34 #8199
Ole Steen Rasmussen
ParticipantHvis du overvejer EV, så kan du nu glæde dig over at der også er begyndt at dukke rigtige bildesignere op hos producenterne – og det er bare SÅ tydeligt hvad den italienske tradition kán.
Sammenlign alle EV´s og du vil se Pinifarina stråler klarer end de øvrige med deres Batista B)Next step Alfa Romeo?
1. May 2020 at 13:53 #35540Anonymous
InactiveDet fik mig til at tænke på – hvad skal de egentlig lave nede på Cassino-fabrikken, når Giulietta-produktionen stopper i løbet af i år?
Ifølge https://www.caradvice.com.au/826835/alfa-romeo-giulietta-ending-production-this-year-report/ en “mindre end Levante” Maserati SUV og på sigt også Tonale. Det kunne tyde på, at de begge har noget til fælles. :whistle:
5. May 2020 at 9:40 #35544Ole Steen Rasmussen
ParticipantInteressant, Thomas 🙂
Det ser ud til at det bliver crossover der får det primære fokus i nærmeste fremtid, men stadig ingen EV imellem. Det tror jeg er en risikabel vej at gå.
I bedste fald kan de (for)blive et nicemærke – nu bare inden for crossover´s.Hvis de vil sælge mange biler, tror jeg ikke de kommer uden om et par EV-modeller. Her ligger der til gengæld et stort marked, for der findes ingen designmæssigt virkelig interessante EV´er i segmentet under 1 mill. kr.
Hvis Alfa´s erfaringer med styreegenskaber og design (både ude og inde) blev kombineret med Teslas elmotorrer og især batteriteknologier, så kunne det bliver rigtig interessant nede på Cassinofabrikken 😉9. May 2020 at 13:52 #35547Anonymous
InactiveNogle parametre, der også er vigtige, når vi snakker EV, er aerodynamik og vægt – Alfa Romeo har en del erfaring med begge! De tænker sikkert, så det knager dernede, men en elektrisk konceptmodel kunne være ret spændende, fx en Spider? B)
PS Mens jeg skriver dette, ser jeg Formula E SIM Race på Eurosport 2… 🙂
11. May 2020 at 9:34 #35551Anonymous
InactiveEl-biler er stadig på et meget tidligt stadie og den største udfordring er stadig batterier og ikke mindst opladning. Lige nu fungerer det nogenlunde, hvis du har bolig med egen oplader og ikke kører længere end du kan klare dig med det.
Men andelen af ellerter er stadig yderst beskeden og infrastrukturen er slet ikke på plads ude i verden. Der er kun ganske få hurtigladere, som endda er begrænset effektive hvis der er flere der lader samtidig – så 20 minutters oplade-splash & dash er ikke noget man kan regne med.
Det brede publikum skal ikke nyde noget af at investere i noget isenkram der er forældret om 3-5 år – bare se på de første BMW i3, Renault Zoe, Nissan Note m.v. med en rækkevidde på 100-150 km. Dem vil ingen røre i dag.
Batterier er også under rasende udvikling, de nuværende er alt for tunge og langsomme – det er bare svært at lave noget rigtig dynamisk, når bilen vejer over 2 ton.
Så for mig at se fint nok med ro på – lad de andre lave fejlene og kom så med når teknologien har nået et brugervenligt niveau ..
11. May 2020 at 13:57 #35556Bo Jørgensen
ParticipantMikkel Lund, du har fa’me helt ret B) i alt, hvad du skriver 😉
13. May 2020 at 9:40 #35568Ole Steen Rasmussen
ParticipantJoo, du har da ret i noget af det du skriver Mikkel, men udviklingen går, som du også skriver, ret hurtig. og netop i segmentet hurtige biler tror jeg Alfa kunne tilbyde noget.
Den nye Tesla Roadster https://www.tesla.com/da_DK/roadster
går 1000 km på en opladning ved blandet kørsel og den har det man kan kalde OK præstationer – den skulle lige have haft en tur i Alfas haller.At elbiler sælger dårligt, er der ikke noget overraskende i, det er nyt og der er kun et vist antal first-movers…og så er el skæmmet af at de store tyskere forsøgte sig med noget værre crap (både design og præstationer) – Teslaerne kunne fra dag 1 og de sælger godt.
På EU plan tales der nu pga klima (og til dels Corona) om en kraftig udvidelse af infrastrukturen til el-biler, så det begynder at ligne noget.Jeg tror ikke rigtig på den der med, at fordi vi kan ikke lide den nye udvikling, så lukker vi øjnene og skammer el-biler for ALT. Det minder lidt for meget om dem der ikke troede på mobiltelefoner og internet 😉
Når det er sagt, så jeg er ikke mere uenig, end at jeg jo heller ikke selv er sprunget på, selv om jeg har været meget tæt på et par gange 😉
Når engang vi slipper ud i virkeligheden igen, så skal jeg underholde med mit eget stjerneeksempel på hvad der kommer ud af at stå og vente på at en ny teknologi er perfekt og gratis :whistle:
Der kommer et tidspunkt hvor der kommer en anden og mere brugbar løsning end el, men det er først om maaange år og indtil da kan vi jo lige så omfavne det gode i det nye.
quote Mikkel Lund” post=31463:El-biler er stadig på et meget tidligt stadie og den største udfordring er stadig batterier og ikke mindst opladning. Lige nu fungerer det nogenlunde, hvis du har bolig med egen oplader og ikke kører længere end du kan klare dig med det.Men andelen af ellerter er stadig yderst beskeden og infrastrukturen er slet ikke på plads ude i verden. Der er kun ganske få hurtigladere, som endda er begrænset effektive hvis der er flere der lader samtidig – så 20 minutters oplade-splash & dash er ikke noget man kan regne med.
Det brede publikum skal ikke nyde noget af at investere i noget isenkram der er forældret om 3-5 år – bare se på de første BMW i3, Renault Zoe, Nissan Note m.v. med en rækkevidde på 100-150 km. Dem vil ingen røre i dag.
Batterier er også under rasende udvikling, de nuværende er alt for tunge og langsomme – det er bare svært at lave noget rigtig dynamisk, når bilen vejer over 2 ton.
Så for mig at se fint nok med ro på – lad de andre lave fejlene og kom så med når teknologien har nået et brugervenligt niveau ..
13. May 2020 at 11:29 #35570Kristian Westh
ParticipantLige en kommentar til at Tesla har kunne fra første gang – de har i hvert fald ikke haft styr på den mekaniske kvalitet af drivlinjen – har ikke kunne holde til moment skift når systemet skifter fra at trække til at bremse og omvendt.
13. May 2020 at 15:42 #35572Bo Jørgensen
Participant[quote=”Ole Steen Rasmussen” post=31480]
Jeg tror ikke rigtig på den der med, at fordi vi kan ikke lide den nye udvikling, så lukker vi øjnene og skammer el-biler for ALT. Det minder lidt for meget om dem der ikke troede på mobiltelefoner og internet 😉
Jeg tror nu, at det dér med internet og mobiltelefoni, blot er noget, der nok snart går over igen 😛
Bortset fra det kan jeg nu også en Tesla-historie fra den virkelige verden. Nogle af vore venner købte for et par år siden den helt store model, fordi forhandleren have lovet, at bilen lige nøjagtigt passede til hans ugentlige møde i København (her fra Sønderborg) . Over om morgenen – opladning – og hjem igen om aftenen. Desværre løb bilen tør for strøm omkring Slagelse 🙁 på den første tur. Så nu har han også en Toyota hybrid, som passer bedre til den tur :dry:
Jeg venter spændt på et nyttigt alternativ til el-biler, – en bil, der kan køre til f.eks. Italien sådan nogenlunde med de samme pitstops, som vi holder i dag.
Vh, Bo16. May 2020 at 13:46 #35585Anonymous
InactiveMed mindre, at der sker noget revolutionært rent teknologisk set, så vil det at eje en elbil betyde, at man skal ændre adfærd i forhold til at køre en brændstofbaseret.
Jeg har selv gjort mig tanker om en elbil, men min bopæl forhindrer, at jeg kan opstille en ladestander, og så vil jeg være direkte afhængig af, hvad der nu står ledigt rundt omkring i nærområdet. Så som tingene ser ud lige nu, så er det ikke et muligt alternativ for mit vedkommende.
Når jeg har fyldt min tank, siger computeren, at julsen har en rækkevidde på 1.000 km. Så her er endnu et mål for en elektrisk bil at gå efter for Alfa ingeniørerne… 🙂
17. May 2020 at 11:43 #35592Ole Steen Rasmussen
ParticipantJa, jeg vil også helst fortsætte med benizina, men der er bare ikke stor sandsynlighed for at vi kan blive ved af det spor. så vi kommer nok ikke til at undgå at vænne os til noget andet – måske engang i fremtiden vi an komme tilbage til noget andet der ligner, men indtil da….
De 1000 km. er fundet i Tesla Roadsteren, så du skal være ligeglad med bagsædekomfort og så lige smide 1,5 mill. så er du der 😛 :whistle:quote Thomas Lund Nielsen” post=31497:Med mindre, at der sker noget revolutionært rent teknologisk set, så vil det at eje en elbil betyde, at man skal ændre adfærd i forhold til at køre en brændstofbaseret.Jeg har selv gjort mig tanker om en elbil, men min bopæl forhindrer, at jeg kan opstille en ladestander, og så vil jeg være direkte afhængig af, hvad der nu står ledigt rundt omkring i nærområdet. Så som tingene ser ud lige nu, så er det ikke et muligt alternativ for mit vedkommende.
Når jeg har fyldt min tank, siger computeren, at julsen har en rækkevidde på 1.000 km. Så her er et mål for en elektrisk bil at gå efter for Alfa ingeniørerne… 🙂
18. May 2020 at 4:37 #35599Anonymous
Inactivequote Ole Steen Rasmussen” post=31480:Teslaerne kunne fra dag 1 og de sælger godt.
På EU plan tales der nu pga klima (og til dels Corona) om en kraftig udvidelse af infrastrukturen til el-biler, så det begynder at ligne noget.Det kan godt være du lige må uddybe hvad det er Tesla kunne fra starten, udover at slå Audi i markedsføring? En halv time på teslaforum.dk tager modet fra selv den mest optimistiske batteribilshelgen, for mht kvalitet og kunderservice er det om muligt ringere end førnævnte.
Tesla sælger godt i deres segment, men det er biler fra knap en halv mille uden afgift – det er jo ikke noget der kan batter ift markedsandele, heller ikke i Guds eget land.
Fremtiden for batterier skal reducere vægt og ladetid med mindst 80% for at det bliver interessant – om det tager 5, 10 eller 20 år ved ingen – men lige nu skal man godt nok være glad for backgammon og junk food mens man lader …
18. May 2020 at 14:21 #35600Anonymous
InactiveEn Tesla Model 3 fåes billigere i DK end en Giulia fra ny, så det er ikke der, skoen trykker. 😉
19. May 2020 at 11:07 #35601Ole Steen Rasmussen
ParticipantDu har ret, Mikkel – De var og er på ingen måde fejlfri, men de havde vel, samlet set, ikke markant større fejlprocenter end andre bilproducenter? og de var jo altså for 5 år siden absolutte novicer ud i det at producere biler. Når jeg tænker på hvad jeg har været udsat for ved at købe første model af forskellige mærker – fra gamle og anerkendte mærker, så…:whistle:
De kunne køre, overholdt de lovede distancer og holdt priserne som lovet. Batterierne holder længere end forventet og leverer bedre krafteffektivitet and andre (igen gamle kendte bilproducenter) der forsøger sig med el.
Givet at der sælges så få elbiler i DK, så er servicen da vist godkendt i DK? Det er klart at et nyt mærke med en ny teknologi, ikke fra dag et kan levere det samme servicenet som de gamle bilproducenter har haft over 100 år til. Men de kan så tilgengæld noget andet, f.eks. opdatere automatisk over nettet – altså men du ligger og sover, istedet for at sidde og læse gamle aviser og reklamer henne hos bilhandleren 😉
Tesla havde en strategi om at de først skulle bevise, at de kunne lave biler der er brugbare og derefter begynde at producere til familievenlige priser. De står med en teknologi der kun har eksisteret i ganske få år – med de tekniske og ikke mindst kundemæssige (skepticisme) udfordringer.
Jeg mener godt man kan sige at de begynder at sælge godt. Hvis vi ser bort fra Norge med deres ekstremt postive behandling fra staten, så var de her i DK bedstsælgende mærke med deres nye billigere model 3 og pt. er de i England, det bedst sælgende bilmærke af alle. I Dk var de i 2019 (det år der blev solgt flest biler i nogenside i DK) nr. 29 blandt alle i salgsstatistikken – Alfa var ikke engang med på listen over de 50 mest solgte …så at sige at de ikke kan sælge, er måske ikke helt retfærdigt 😉Efterspørgslen viser sig også i, at de har en værdiafskrivning der er væsentlig lavere end forbrændingsbilerne –
Alt sammen noget der har skubbet alle de store bilfabrikanter ud i hybrid og EV-udviklingen…også Audi 😉 og dét ville IKKE ske hvis ikke der var en fremtid for denne type biler.
Nej jeg syntes heller ikke kvaliteten i kabinen er på niveau med europæiske, men det er jo bare det sædvanlige med amerikanske biler 😉
Tesla-forum: Tja, er det ikke bar et udtryk for nogle vildt engagerede og måske overoptimsitiske firstmovers, som rammes af virkeligheden OG taler åbent om problemerne? (lidt som vi Alfister gør…jeg har da også mødt WW folk der fortæller at Alfa er noget skrammel, og så henviser til alle de problemer de kan læse om på diverse sites….fordi vi er engagerede og taler åbent om det der nu engang kommer op af problemer)
Behovet og udviklingen går i retning af lavere vægt, hurtigere opladning og større ladenet, men det tager selvfølgelig tid.
Summa summarum: jeg tror ikke vi kan afskrive el som drivmiddel og jeg tror at Alfa bliver nødt til at forholde sig til det, hvis de vil længere op i salgstatistikkerne (og overleve som bilmærke) – desværre 🙁
quote Mikkel Lund” post=31511:quote Ole Steen Rasmussen” post=31480:Teslaerne kunne fra dag 1 og de sælger godt.
På EU plan tales der nu pga klima (og til dels Corona) om en kraftig udvidelse af infrastrukturen til el-biler, så det begynder at ligne noget.Det kan godt være du lige må uddybe hvad det er Tesla kunne fra starten, udover at slå Audi i markedsføring? En halv time på teslaforum.dk tager modet fra selv den mest optimistiske batteribilshelgen, for mht kvalitet og kunderservice er det om muligt ringere end førnævnte.
Tesla sælger godt i deres segment, men det er biler fra knap en halv mille uden afgift – det er jo ikke noget der kan batter ift markedsandele, heller ikke i Guds eget land.
Fremtiden for batterier skal reducere vægt og ladetid med mindst 80% for at det bliver interessant – om det tager 5, 10 eller 20 år ved ingen – men lige nu skal man godt nok være glad for backgammon og junk food mens man lader …
20. May 2020 at 2:05 #35602Anonymous
InactiveVirkeligt godt og tankevækkende indlæg, Ole!
Fra min stol ser det ud som om tyskerne snorksover i timen, det er en gylden mulighed for den italienske bilindustri. Som jeg tidligere har nævnt, er min Stiga batteriplæneklipper designet og konstrueret i Italien – den er stadig fremragende. B)
PS Alfa Romeo har også flyttet sig ret meget i de seneste 10 år, heldigvis.
PPS Alfa Romeo autoriserede værksteder hænger heller ikke på træerne mere, jeg bruger et Fiat autoriseret i stedet – de gør et glimrende stykke arbejde. 🙂 -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.