EV – nu begynder Italienerne endeli at røre på sig

Home Forums Generelt forum Andre mærkværdigheder EV – nu begynder Italienerne endeli at røre på sig

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 30 total)
  • Author
    Anonymous
    Inactive

Mjah, dårlig service har ikke noget med salgstal eller andet at gøre – det er bare dårlig service. Uendelige ventetider på service, vanvittigt dyre reservedele – som KUN må købes gennem Tesla, selvom det fx er standard Brembo dele osv. osv.

Det med den automatiske opdatering har også to sider – ja, det er smart (Volvo Connected Car kan det også), men hvis man fx køber den store software pakke med hjælpesystemer til 50.000kr – så slettes den også automatisk når bilen bliver solgt – så den næste ejer skal lægge samme beløb igen. Lige lovlig smart, synes jeg.

De kalder det så fint for autonomous driving, men det er det jo ikke – højst level 3 ud af 5, endda med lidt god vilje – og næste niveau ligger ikke lige om hjørnet, selvom Elon siger noget andet: https://www.truecar.com/blog/5-levels-autonomous-vehicles/

Teslas strategi har været at gøre elbiler attraktive – ved at starte i den dyre ende. Det er lykkedes til fulde – men hvis elbiler skal være en realistisk mulighed for de fleste, så skal det være mini- og småbiler til priser under halvdelen af hvad de har på hylderne i dag.

Og så er vi tilbage hvor vi startede. Batterier er ikke på et niveau hvor det for alvor spiller endnu. Fint at de holder hvad de lover, men det er alt for tungt og alt for langsomt.
    Jeg tror vi skal vi skal mindst én og måske to generationer frem før end det bliver rigtig brugervenligt og dermed attraktivt også for folk der ikke er med i sekten ..

PS: gensalgspriser – så godt en artikel skrevet af elbilslobbyen om at gensalgsværdien for EV er højere. Men de forholder sig til listepriser på benzinbiler som ingen betaler, mange steder uden for DK kan man få både 30 og 40% rabat. Og de forholder sig ikke til at batteripakker ikke holder evigt og stadig er vanvittigt dyre – det kan man finde andre artikler om.

Sandheden er formentlig et sted midt i mellem. EV er klart et bedre valg end hybrid, som sætter sig mellem to stole. Men EV er i mine øjne stadig et first mover projekt, som nok kræver flere muskler end FCA kan afsætte til opgaven lige nu. Så derfor synes jeg egentlig at deres strategi som ‘fast follower’ er fin med at starte med de små biler (hvor det store salgsvolumen er) – og så afvente modning af teknologien, inden man lægger alle æggene i batteri-kurven. Batterier kunne meget vel blive erstattet af brændselsceller eller andet – jeg er i hvert fald ikke i tvivl om at den nuværende batteriteknologi får en forholdsvist kort levetid.

Anonymous
    Inactive

“Mjah, dårlig service har ikke noget med salgstal eller andet at gøre – det er bare dårlig service. Uendelige ventetider på service, vanvittigt dyre reservedele – som KUN må købes gennem Tesla, selvom det fx er standard Brembo dele osv. osv.”
    Der har de måske lært noget af et andet kendt californisk selskab, det kan blive et dyrt bekendtskab.

Vores diskussion har fået mig til at tvivle lidt på Tonale plug-in-hybrid projektet, jeg synes Alfa i stedet skulle fokusere på en konkurrent til A-klassen, 1’eren og MINI’en, baseret på MULTIAIR med turbo og skub bagi. Og så kan de lave et Spider Elettrico koncept for sjov ved siden af… B)

PS En duetto, rækkevidde på 500 km – let og adræt, 0-100 på 5 sek. og så skal den kunne lave donuts… 🙂

Ole Steen Rasmussen
    Participant

Enig Thomas, me hvorfor ikke 1000 km og 2,8 fra 0 – 100, lige som Tesla…bare i et meget federe design og (måske) bedre køreegenskaber :silly:

quote Thomas Lund Nielsen” post=31520:

quote Mikkel Lund” post=31516:

Mjah, dårlig service har ikke noget med salgstal eller andet at gøre – det er bare dårlig service. Uendelige ventetider på service, vanvittigt dyre reservedele – som KUN må købes gennem Tesla, selvom det fx er standard Brembo dele osv. osv.

Der har de måske lært noget af et andet kendt californisk selskab, det kan blive et dyrt bekendtskab.

Vores diskussion har fået mig til at tvivle lidt på Tonale plug-in-hybrid projektet, jeg synes Alfa i stedet skulle fokusere på en konkurrent til A-klassen, 1’eren og Mini’en, baseret på MULTIAIR med turbo og skub bagi. Og så kan de lave et Spider Elettrico koncept for sjov ved siden af… B)

PS. En duetto, rækkevidde på 500 km – let og adræt, 0-100 på 5 sek. og så skal den kunne lave donuts… :cheer:

Attachments:

For første kvartal 2020 – dvs. UDEN april og maj, hvor nedlukningen var mest intens – viser FCA regnskabet et tab på € 1,7 mia. = ca. 12,67 MIA kr.! :dry:

Personligt mener jeg, vi derfor hver for sig bør starte med at bede en stille bøn (eller flere) for, at FCA overhovedet har råd til at lade Alfa Romeo overleve også Covid-19-helvedet som selvstændigt mærke, – uanset hvor meget vi så taler om ”Italiens kulturarv”, og uanset, hvad Mike Manley nu har fået besked på at udtrykke af optimisme… 🙁

Hverken Giulia eller Giulietta’erne ”fløj” jo ligefrem ud af forretningerne i forvejen, og FCA ligger jo desuden midt i fusionen med PSA (Peugeot, Vauxhall, Opel, Citroën, DS + fx Autobutler).

” Fiat Chrysler Automobiles posted a net loss of €1.7 billion (£1.45 billion) in the first quarter of 2020. The group’s brands, which include Alfa Romeo, Fiat and Jeep, sold a total of 818,000 cars worldwide, down 21% on 2019 levels as various restrictions were put in place to tackle the coronavirus. Notably, those figures do not include April, where the firm’s sales were even more dramatically reduced across various European countries.

FCA said it is currently preparing to resume production at several factories based on demand, local restrictions and the introduction of new health and safety measures, with boss Mike Manley saying that “I have the utmost confidence in our ability to navigate through this crisis and emerge wellpositioned to grow and prosper on the other side.” FCA also said that it “remains committed” to its merger with the PSA Group, which is set to be finalised either late this year or in early 2021.”

https://www.autocar.co.uk/car-news/industry/coronavirus-car-industry

Anonymous
    Inactive
    quote Thomas Lund Nielsen” post=31520:

PS. En duetto, rækkevidde på 500 km – let og adræt, 0-100 på 5 sek. og så skal den kunne lave donuts… :cheer:

.. og den kommer så også til at koste over en million, som de færreste kan betale ..

Vi må konstatere at vi får de biler vi har fortjent, dvs. 80% hype – det er da imponerende at en Skoda Fabia kan sættes på stylter og få fire nuller på køleren – vupti, en Q2 til an halv million med alle krydserne.

Og Q2 alene sælges der givetvis langt flere af end der sælges Alfa totalt, forstå det hvem der kan ..

Attachments:

Anonymous
    Inactive

Hvis nu Alfa begyndte at tilbyde 3, 4 eller 5års garanti på deres biler, så ville det måske hjælpe lidt på renommét?
    Istedet for at kunderne selv skal tilkøbe 3års ekstra garanti, så læg det da oveni prisen og sælg dem inkl 5års garanti.
    Især de billige biler, som har haft henholdsvis 5 og 7års garanti, er jo stormet frem. Og i starten skyldets det udelukkende garantien.

Og når nu Alfa trods alt stadig har det “værksteds”-rygte, som de har, så vil det da hjælpe lidt på det hele.

Og det vil da bestemt også være noget, som FDM eksempelvis vil bemærke og anbefale.

Ole Steen Rasmussen
    Participant

Fedt med en god debat om det der ligger ude i fremtiden – tak for deltagelsen til alle, indtil nu især jer, Thomas og Mikkel. I har gode pointer at byde ind med 🙂

quote Thomas Lund Nielsen” post=31514:

Virkeligt godt og tankevækkende indlæg, Ole!…….
    Ole Steen Rasmussen
    Participant

Det er virkelig dumt at tage overpriser og låse kunderne 100% til eget mærke – det vækker minder om tidligere fejl fra f.eks. Opel og dres reservedelspriser + garanti-straf til dem der gik til andre værksteder.
    Det der med auto-kørsel skød jeg også ret hurtigt ud af ligningen. Det er et overoptimistisk party-pice …der er simpelt hen for megen virkelighed derude i virkeligheden til, at en computer kan følge med. De simple udgaver med automatisk afstandsdims, emergency-brakes og sån´det er noget andet. Egentlig autonomous driving tror jeg heller ikke kommer til at ske de første 100 år.

Du har ret i at Alfa jo faktisk har haft succes med at være slow-followers på en række områder, men udviklingen af diverse (som meget gerne måtte være bedre) ér i fuldt gang og ikke bare det, den går langt stærkere end ved tidligere teknologier, så selvom det ikke er perfekt endnu, så tror jeg stadig, at Alfa bør kigge i den retning. At vente vil blot gøre at de kommer for langt bagud i fht. de andre – og tilsvarende svært ved at indhente dem igen.
    De kunne jo forsøge at få indledt et samarbejde med dem der kan det de ikke selv kan – primært på batterisiden.

jeg har ikke selv undersøgt det, men står det virkelig så dårligt til her i DK med Teslas service?

Tak for din deltagelse i debatten, Mikkel B)

quote Mikkel Lund” post=31516:

Det med den automatiske opdatering har også to sider – ja, det er smart (Volvo Connected Car kan det også), men hvis man fx køber den store software pakke med hjælpesystemer til 50.000kr – så slettes den også automatisk når bilen bliver solgt – så den næste ejer skal lægge samme beløb igen. Lige lovlig smart, synes jeg.

De kalder det så fint for autonomous driving, men det er det jo ikke – højst level 3 ud af 5, endda med lidt god vilje – og næste niveau ligger ikke lige om hjørnet, selvom Elon siger noget andet: https://www.truecar.com/blog/5-levels-autonomous-vehicles/

Teslas strategi har været at gøre elbiler attraktive – ved at starte i den dyre ende. Det er lykkedes til fulde – men hvis elbiler skal være en realistisk mulighed for de fleste, så skal det være mini- og småbiler til priser under halvdelen af hvad de har på hylderne i dag.

Og så er vi tilbage hvor vi startede. Batterier er ikke på et niveau hvor det for alvor spiller endnu. Fint at de holder hvad de lover, men det er alt for tungt og alt for langsomt.
    Jeg tror vi skal vi skal mindst én og måske to generationer frem før end det bliver rigtig brugervenligt og dermed attraktivt også for folk der ikke er med i sekten ..

PS: gensalgspriser – så godt en artikel skrevet af elbilslobbyen om at gensalgsværdien for EV er højere. Men de forholder sig til listepriser på benzinbiler som ingen betaler, mange steder uden for DK kan man få både 30 og 40% rabat. Og de forholder sig ikke til at batteripakker ikke holder evigt og stadig er vanvittigt dyre – det kan man finde andre artikler om.

Sandheden er formentlig et sted midt i mellem. EV er klart et bedre valg end hybrid, som sætter sig mellem to stole. Men EV er i mine øjne stadig et first mover projekt, som nok kræver flere muskler end FCA kan afsætte til opgaven lige nu. Så derfor synes jeg egentlig at deres strategi som ‘fast follower’ er fin med at starte med de små biler (hvor det store salgsvolumen er) – og så afvente modning af teknologien, inden man lægger alle æggene i batteri-kurven. Batterier kunne meget vel blive erstattet af brændselsceller eller andet – jeg er i hvert fald ikke i tvivl om at den nuværende batteriteknologi får en forholdsvist kort levetid.

Ole Steen Rasmussen
    Participant

:laugh:

quote Thomas Lund Nielsen” post=31514:

….Fra min stol ser det ud som om tyskerne snorksover i timen, det er en gylden mulighed for den italienske bilindustri. Som jeg tidligere har nævnt, er min Stiga batteriplæneklipper designet og konstrueret i Italien – den er stadig fremragende. B) …..
    Anonymous
    Inactive

“Hverken Giulia eller Giulietta’erne ”fløj” jo ligefrem ud af forretningerne i forvejen, og FCA ligger jo desuden midt i fusionen med PSA (Peugeot, Vauxhall, Opel, Citroën, DS + fx Autobutler).”
    Til gengæld tror jeg ikke, at FCA er brændt inde med et stort lager af usælgelige biler – det kan blive udslagsgivende.

Anonymous
    Inactive
    quote Ole Steen Rasmussen” post=31527:

jeg har ikke selv undersøgt det, men står det virkelig så dårligt til her i DK med Teslas service?

Det var i hvert fald slemt i starten – og ikke bare i DK, men det er muligt det er blevet bedre.

Min granfætter har lige købt en 2015 model S, så jeg undersøger nærmere.

Uanset er reservedele rasende dyre og kvaliteten ikke umiddelbart imponerende.

Ole Steen Rasmussen
    Participant

Nej, kabinekvaliteten i de første udgaver var virkelig” amerikanske”, sås især efter et års tid. :S Det er nok desværre en af dem grandfætter har fundet.

Rækkevidden, størrelsen på bilen og og så kabinekvaliteten var de 3 primære årsager til at jeg ikke sprang på den gang.

quote Mikkel Lund” post=31531:

quote Ole Steen Rasmussen” post=31527:

Det var i hvert fald slemt i starten – og ikke bare i DK, men det er muligt det er blevet bedre.

Min granfætter har lige købt en 2015 model S, så jeg undersøger nærmere.

Uanset er reservedele rasende dyre og kvaliteten ikke umiddelbart imponerende.

Anonymous
    Inactive

Sig mig, har Tesla ikke en åben bil på programmet?!? Det skulle da ellers være ret populært på de kanter… 😆

PS Og dog, den nye roadster er vist en Targa.
    PPS Ligesom den her… B)

Ole Steen Rasmussen
    Participant

Her er måske forklaringen på, hvorfor Alfa ikke er så hurtigt ude af hullerne som de øvrige, mht. at sætte strøm til :whistle:

Ole Steen Rasmussen
    Participant

Så er det (tilsyneladende) officielt: Alfa (og andre italienere) går med på EL.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 30 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.