Home › Fora › Alfa Forum › Type 939 – 159, Brera og Spider › Excessive engine oil level – 159 1.9 JTDm
- Dette emne har 7 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 3 måneder siden af Jacob Gemzøe.
-
ForfatterIndlæg
-
7. august 2013 kl. 8:54 #5900Jacob GemzøeDeltager
Efter 5 japanske biler tog jeg i januar springet til en 159 1.9 JTDm fra 2007 (16v) med kun 86000 Km på klokken.
Efter sommerferie i Frankrig havde km-tælleren rundet 100000 Km. Motorolieindikatoren viste 4 udfyldte felter af 6, så for at være god ved bilen fik jeg foretaget et lille service hos Fiat i Kolding med skift af olie og oliefilter.
Dagen efter viste infocenteret ”Excessive engine oil level”. I fredags var jeg ved Fiat igen. En mekaniker checkede oliestanden. Den stod lige ved ”max”. Værkføreren sagde til en mekaniker, at der skulle tappes 0,1 liter olie af bilen, da olien udvider sig, når den bliver varm. Da jeg kørte hjem viste motorolieindikatoren 6 udfyldte felter af 6, men næste dag vistes igen ”Excessive engine oil level”, og dette gør den fortsat.
Den påfyldte olie hedder ”05W-30 G Longlife”. Da jeg købte bilen var der påfyldt 05W-40.
Er der nogen der kan hjælpe mig med en diagnose?
Jacob7. august 2013 kl. 10:37 #17377AnonymInaktivHej
Jeg vil ikke stole på indikatoren i bilen som andet end en lir’ . Op med pinden og check olien det er jo ikke en japaner :woohoo: Når man har været i kødet på en 156 tidl. Så forstår man vigtigheden af oliecheck.:(
Hvis olien er ved max må det være en sensor som registrere forkert. Fiat må kunne finde fejlen og ikke bare tappe olie af.
Jeg har en 159 jtdm 1,9 og kørte sydpå denne sommer små 5300 km blev kørt uden olieforbrug.
Ring til Juel auto i Århus han er dygtig og kan kun give mine bedste anbefalinger.
7. august 2013 kl. 14:08 #17381Vernon PedersenDeltagerJeg har flere gane oplevet der var flydt for meget olie på (ikke helt så meget som du har oplevet) på min – du skal holde dig til olie pinden og bruge indikatoren i instrumentbordet som en retnings giver.
Når min olie står på max mærket – vil der når det er meget koldt (frost grader med kold motor) være 5 af 6 bloke i indikatoren der er oplyst – ellers er alle blokke oplyst.et godt råd, brug KUN olie af de af fabrikken foreskrevne specifikationer!
Syntetisk SAE 5W-40 til turbo diesel – fabrikant underordnet – bare det er en kvalitets olie. – der er masser af sikkert velmenende mennesker der der giver gode råd om olier der har hjulpet dem – men hold dig til fabrikanten (instruktionsbogens) olie anvisninger, så vil du lang hen af vejen undgå uregelmæsigheder 😉
mvh
oo=v=oo
Vernon P.7. august 2013 kl. 14:15 #17382Jacob GemzøeDeltagerJeg har svært ved at tro, at den er gal med indikatoren, da den har vist “6 ud af 6”, fulgt af “5 ud af 6” og “4 ud af 6” felter i løbet af de knap 15000 km, jeg har kørt inden olieskiftet.
Jeg har selv haft oliepinden ude. Den står til “max”, men når jeg aftørrer oliepinden og sætter den i igen, bliver pinden let fedtet længere oppe end “max”.Jeg kan se at, at jeg har fået påfyldt 4,30 liter ”05W-30 G Longlife”.
(Er der i øvrigt nogen, der har kommentarer til denne olietype?)Jacob
7. august 2013 kl. 14:28 #17383AnonymInaktivDer skal 4,6 ltr 5 w 30 v longlife på bilen det hedder den ved Q8.
Det skal være en olie til biler med partikkel filter .
Det kommer sig ikke så nøje om det er 5-w30 eller 5w-40 bare det er til en motor med partikkelfilter og af god type.7. august 2013 kl. 15:02 #17384Jacob GemzøeDeltagerJeg læste mig også frem til det med 4,6 liter olie i instruktionsbogen.
Er konklusionen da, at jeg ikke skal være så bekymret for meldingen i displayet?7. august 2013 kl. 15:14 #17385Michael RiisDeltager05W-30 G Longlife fra Q8
Specifikationer
• GM Dexos 2 • API SM/CF • ACEA A3/B4/C3 • VW 502.00/505.01 • MB 229.51 • BMW Longlife-04 • Kan anvendes hvor der kræves GM-LL-A-025 eller GM-LL-B-025 • Anbefales hvor der kræves ACEA C2Det er ganske fornuftig olie og hælde på den.
Men nu hvor den drikker lidt olie, så skal du nok få noget 5/40 på næste gang.
Men parkere et plan sted og lad den stå i ca 2 hotdogs tid ( Ca 15min).
Og mål så oliestand på pinden.8. august 2013 kl. 13:14 #17394Jacob GemzøeDeltagerTak for alle svarene.
Jeg har igen haft oliepinden ude efter 30 km på motorvej + stilstand i 15 min som du sagde Michæl. Den står til “max”, men når jeg aftørrer oliepinden og sætter den i igen, bliver pinden let fedtet længere oppe end “max”. Det “tykke” lag går dog kun til max.
Jacob
-
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.