For højt røgtæthedstal – Hvad kan problemet være?

Home Forums Alfa Forum Type 939 – 159, Brera og Spider For højt røgtæthedstal – Hvad kan problemet være?

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Jacob Gemzøe
    Participant

Bilen er en 159 2.0 jtdm.
    Målt værdi: 1,1 m-1. Plade i motorrum siger max 0,51.

Olie+filter, luftfilter og brændstoffilter er skiftet for 14000 km siden.
    For 3000 km siden er lambdasonde, mapsensor og egrventil skiftet. Ved samme lejlighed blev rør ved egr renset med skum og vandpibe.

Har nogen et bud på, hvad man ellers kan gøre?

Jacob

Anonymous
    Inactive

Kan man stole på målingen? Second opinion? Partikelfilter?

Erik Schifter-Holm
    Participant

Med min første dieselbil (156 2.4 JTD 10V uden partikelfilter fra 2000) oplevede jeg, at bilen ikke blev godkendt ved periodisk syn pga. for højt niveau af røggastæthed. Amagermøller (dygtigt Bosch-værksted på Amager) anbefalede, at jeg med varm motor lavede nogle accelerationer, hvor omdrejningstallet blev standset af omdrejningsbegrænseren. Jeg lavede nogle forsøg i 2. gear ude på landet, hvor min kørsel ikke kunne genere nogen. De første to gange, kom der meget sort røg ud af bilens udstødning, men ved tredje, fjerde og femte forsøg kom der ikke længere sort røg ud af udstødningen, og jeg kørte til syn, hvor bilen blev godkendt. Ved de efterfølgende syn, kørte jeg altid først en omvej for at “blæse” motoren ren, og bilen blev godkendt.
    På min nuværende dieselbil (147 1.9 JTDm 8V med partikelfilter fra 2007) tjekker synsmanden røggastætheden ved at sætte en lille computer til bilens OBD-stik.
    Hvis dit kørselsmønster ikke egner sig til en dieselbil med partikelfilter, bør du køre en lang motorvejstur på 50-100 km, hvor din hastighed ikke er bestemt af den øvrige trafik, så motoren bliver gennemvarm, og så der er tid til, at partikelfilteret kan gennemføre en automatisk rensning. Kør eventuelt i 4. eller 5. gear i stedet for 6. gear, så motorens omdrejningstal er højere.
    Et par gange om året har jeg hældt dette produkt (kan købes på tankstationer) i tanken, og jeg bilder mig ind, at det hjælper: https://www.carlab.dk/stp-diesel-injector-cleaner-200ml
    Man kan også prøve dette produkt, som jeg dog ikke selv har erfaring med: https://www.carlab.dk/stp-diesel-partikelfilter-rens-200ml

Jacob Gemzøe
    Participant

Kører 37 km hver vej på arb, heraf 2 x 25 på motorvej.

Angående acceleration til max omdrejninger: er det ikke risikabelt for motoren?
    Tror du, at det vil hjælpe at køre de 25 km i 4. Gear med 130km/t gentagne gange?

Erik Schifter-Holm
    Participant

Hvis motorvejskørsel sker med så meget trafik, at man skiftevis kører med konstant hastighed, accelererer, motorbremser og holder stille med motoren i tomgang, får motoren ikke fred til at regenerere (rense) partikelfilteret. De bedste betingelser for regenerering af partikelfilteret er konstant fart uden afbrydelser. På min 147 kan jeg på forbrugsmåleren se, når den over en strækning på ca. 20 km ved en konstant fart på 120 km/t (2.500 rpm i 5. gear) regenererer partikelfilteret og kun kører ca. 12 km/l mod ellers ca. 17 km/l.

Jeg har hørt om gamle Land Rover og Ford Transit med dieselmotor, der går i stykker, når en synsmand træder gaspedalen i bund for at måle røggastætheden, men hvis din motor ellers er velfungerende, bør du ikke være nervøs. På min 156 plejede jeg at “blæse” motoren ren ved med varm motor at køre på en øde vej ude på landet og accelerere i 2. gear med gaspedalen i bund fra ca. tomgang, indtil omdrejningstallet blev standset af omdrejningsbegrænseren (ved ca. 4.000 rpm), og så holdt jeg gaspedalen i bund i yderligere 2-3 sekunder, før jeg slap den. Derefter gentog jeg øvelsen nogle gange. I dit bakspejl vil du de første par gange kunne se en stor sort røgsky, men efter et par forsøg, vil der ikke længere komme røg.

Jeg har fundet de gamle synsrapporter til min 156, og du kan se resultatet for målingerne af røggastætheden nedenfor. Bilen var registret i Sverige, hvor biler på 5-30 år skal til periodisk syn hvert år.
    24.10.2007 162.970 km målt værdi 4,8 (grænseværdi 1,7) ej godkendt
    07.11.2007 164.883 km 0,5 (?) godkendt ved omsyn
    04.09.2008 198.053 km 0,2 (1,1)
    12.10.2009 246.059 km 0,6 (1,1)
    18.08.2010 273.617 km 1,0 (1,1)
    15.08.2011 307.515 km 0,3 (1,1)
    06.08.2012 341.419 km 0,5 (1,1)
    11.09.2013 388.456 km 0,8 (1,1)
    03.09.2014 431.625 km 0,9 (1,1)
    19.10.2015 466.938 km 1,0 (1,1)
    Jeg ved ikke, hvorfor synsmanden ved syn 24.10.2007 skrev grænseværdi 1,7, for der stod 1,14 på typepladen.

Anonymous
    Inactive
    quote Jacob Gemzøe” post=30539:

Angående acceleration til max omdrejninger: er det ikke risikabelt for motoren?

Hvis olien er varm, så er min erfaring, at alle motorer har godt af en tur til max ind i mellem. 🙂

Jacob Gemzøe
    Participant

Har talt med synsmanden i dag.
    Vi lavede en aftale om, jeg kører nogle i 4. Gear på motorvej. Samtidig har hældt en fladke belk add servicerens i tanken og fyldt op.
    Om en uge køre jeg forbi synshallen og får checke røgtætheden. Er tallet stadig for højt, så kører jeg bilen på værksted

Erik Schifter-Holm
    Participant

Hvordan går det med bilen?

Jacob Gemzøe
    Participant

Jeg har brugt en tankfuld vpower diesel med en flaske Bell Add 1D+ servicerens iblandet, hvor jeg såvidt muligt har kørt i lavere gear, så motoren har ligget på 3500-4000 omdrejninger pr minut (Jeg må indrømme, at jeg ikke har haft modet til at presse motoren op til de 4500).

Herefter fyldte jeg op på ny med vpower, og straks efter begyndte bilen, især mens motoren var kold at “hugge” som om brændstoftilførslen hele tiden blev afbrudt i nogle få millisekunder eller ditto luftilførslen.
    Mens denne “huggen” har stået på, tænkte jeg også på, om kuren med sevicerens har tilstoppet brændstoffilteret, men nu efter at have brugt en tankfuld vpower UDEN servicerens tilsat, har problemet med denne “huggen” aftaget til under 10% af, hvad det var lige efter kuren.

Jeg har derfor endnu ikke været forbi synshallen igen, men planlægger at gøre det igen på onsdag.

Anonymous
    Inactive

Det lyder til, at du har ramt plet med rensningen. 🙂

Jeg ville tage den på en god lang motorvejstur, gerne autobahn med max, og så ville jeg overveje at skifte brændstoffilteret bagefter, det kan ikke koste alverden.

PS Så længe du ikke er i rødt, så er det OK. 😉

Jacob Gemzøe
    Participant

Tog lige en omvej hjem fra arb – 40 km motorvej ved 4100 omdrejninger pr minut. Stoppede ved synshallen ogfik målt røgtætheden. Nu holt den sig under det tilladte, så bilen gik i gennem omsynet.

Jeg tror dog, at jeg får lavet service her i oktober med incl. skift af brændstoffilteret.

Morten Svendsen
    Participant

Fedt at du fik den synet 🙂 Jeg tror ikke additiverne i tanken tilstopper dit filter, hvordan skulle de kunne gøre det?

Jacob Gemzøe
    Participant

Ok brændstoffilteret sidder før indsugningen
    Hvor ryger urenheder så hen efter forbrændingen?
    Egr, dpf eller ud med udstødningen?

Morten Svendsen
    Participant

Brændstoffiltret filtrerer som navnet antyder brændstoffet. Det er meget vigtig specielt på en nyere bil med direkte indsprøjtning og meget små og fine huller i indsprøjtningsdyserne. Så det skal tage evt urenheder i brændstoffet før det når ind i indsprøjtningsanlægget. Skidt fra forbrændingen opstår først når brændstoffet sprøjtes ind i cylinderen og forbrændes. Udstødningsgassen forlader cylinderen gennem udstødningskanalen og manifolden, men en del heraf recirkuleres til indsugningssiden til gavn for NOx-forurening. NOx kan reduceres ved at sænke temperaturen og reducere luftoverskudstallet, udstødningsgas gør begge dele. I princippet godt, men der er også sod med. Det kan langsomt men sikkert blokere EGR-ventilen, som regulerer recirkulationen. Soden trækkes med ind på friskluftsiden og blandet med dampe fra krumtapudluftning giver det i de fleste motorer en begagtig belægning, der bare bliver tykkere og tykkere. Motoren bliver bogstavligt talt fyldt op med skidt, der reducerer ydelse og giver større forbrug og også øger forureningsniveauet. Resten af udstødningsgassen, urenset og med sodpartikler, ryger så i katalysatoren og partikelfilteret, hvor den videreoxideres og partikler opfanges. Ved nyere konstruktioner benyttes også Addblue (urea) til at reducere NOx til et endnu lavere niveau.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.