Home › Forums › Alfa Forum › Type 952 – Giulia › Giulia – Komfortindstilling af elektrisk førersæde
- This topic has 8 replies, 5 voices, and was last updated 5 years, 7 months ago by
Lars Gotved Jacobsen.
-
AuthorPosts
-
27. June 2018 at 14:01 #7816
Lars Gotved Jacobsen
ParticipantVil blot dele min seneste Giulia erfaring – et lille irritationsmoment, som hverken bruger- eller værkstedsmanualer giver svar på.
Ud over de tre brugerindstillinger, så har de elektriske sæder en komfortindstilling. Sædet kører således lidt tilbage, for at lette ind- og udstigning.
Efter sidste servicering af bilen begyndte førersædet at køre helt tilbage når motoren blev stoppet, hvor det tidligere blot kørte en smule tilbage. Dette gjorde at bagsædepassagerer risikerede at få mast deres knæ og føreren ikke nødvendigvis kunne nå pedalerne når motoren igen skulle startes.
Der var ingen åbenlys mulighed for at løse problemet, men et amerikansk Giulia ejerforum havde en tråd om dette. Problemet var forårsaget af, at mekanikeren havde kørt sædet helt tilbage, samtidig som tændingen gentagne gange blev slået til og fra i forbindelse med softwareopdateringer. Dermed blev den aktuelle indstilling lagret som standardindstilling. Løsningen var at slå tændingen til, køre sædet helt frem, helt tilbage og derefter til den ønskede komfortposition. Da tændingen så blev slået fra igen, uden at motoren havde været startet, blev denne position lagret som den nye standardindstilling og problemet var løst.
Egentlig enkelt nok, men ikke beskrevet nogen steder og med potentiale for utilsigtede og uhensigtsmæssige ændringer i forbindelse med service, etc.
28. June 2018 at 16:59 #33350Jakob Hestbæk Poulsen
ParticipantTusind tak for info! Jeg har ikke fulgt så godt med på det seneste, men i lang tid var der ingen der kunne forklare hvordan udstignings-funktionen skulle forestille at virke, og for mange holdt den “pludselig” op 🙂 Det forklares jo fint af det du beskriver. Datteren der sidder bag mig er ved at være så stor, at jeg nok skal have stillet den lidt frem.
15. July 2019 at 4:13 #34578Anonymous
InactiveJeg har nu forsøgt nogle gange at indstille komfort-positionen som angivet ovenfor – uden held – sædet bliver ved med at køre tilbage til default positionen. Nogen yderligere tips til detaljer som jeg måske mangler i processen?
31. July 2019 at 11:27 #34623Jakob Hestbæk Poulsen
ParticipantJeg har ikke fået det til at virke – det er der faktisk ingen der har, uanset hvor man søger. Eneste tip jeg har at dele er at så snart man åbner døren kan man trykke på en tilfældig knap på sædet for at stoppe tilbagekørslen.
31. July 2019 at 12:34 #34624Lars Gotved Jacobsen
ParticipantJeg har ikke haft problemer siden mit første indlæg i denne tråd – skal ikke sige om det blot var held, men jeg fulgte de angivne anvisninger og det løste problemet. Om der så er andre faktorer involveret skal jeg ikke kunne sige, måske skulle sædet blot genfinde den lagrede komfortindstilling?
1. August 2019 at 3:36 #34627Anonymous
InactiveTak Lars, jeg har fulgt dine anviserninger og har heller ingen problemer med komfortindstillingen.:)
1. August 2019 at 8:41 #34628Anonymous
InactiveBlot en tanke; kan problemet være løst med den seneste software version, Lars har fået, men de af jer, der ikke kan få det til at virke, har en ældre software version?
1. August 2019 at 9:54 #34629Anonymous
InactiveKunne være! Kan man selv uploade ny SW (hvor finder jeg den?) – eller går det via forhandleren?
1. August 2019 at 14:30 #34632Lars Gotved Jacobsen
ParticipantSoftwareopdateringer sker hos forhandleren/autoriserede værksted. Så snart de sætter donglen i bilen fortæller deres FCA netværk hvilke softwareopdateringer der er aktuelle – der er syv forskellige computere i en Giulia, så der er en del løbende opdateringer.
Jeg kører rimelig meget – omkring 30.000 km om året – så den er til service et par gange om året og jeg kan ikke huske en servicering, hvor der ikke var softwareopdateringer.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.