Indpresningsdybde ET

Home Forums Alfa Forum Generel autoteknik Indpresningsdybde ET

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #7698
    Vagn Kirkeby Larsen
    Participant

    Hej
    Kan man ændre en fælgs indpresningsdybde fra ET41 til ET34, ved at fræse 7 mm af anlægsfladen?
    Og hvis ja, hvem kan evt. gøre det i midtjylland?
    Mvh Vagn

    #32530
    Johnny Steen Hansen
    Participant

    Så får du da vist et højere ET mål? Du skal nok nærmere ha’ en spacer på?

    #32531
    Morten Svendsen
    Participant

    Så vidt jeg husker er indpresningsdybden ET ( EinpressTiefe) afstanden mellem fælgens centerplan og anlægsfladen mod hjulnavet. Fræser man af anlægsfladen øges ET, sættes spacer i reduceres ET.

    #32537
    Steen Hansen
    Participant

    Hvis man nærmer sig fælgens centerplan (ved fræsning), så må ET formindskes.

    #32538
    Lars R. Nissen
    Keymaster
    #32539
    Michael Riis
    Participant

    Copy / paste.

    ET står for “Einpress tiefe” på tysk og betyder, oversat til dansk, “indpresning” eller “indpresnings mål”. ET målet definerer hvor langt inde, eller ude, dækket er placeret i forholdet til bilens ydre skærmkant.

    Mange tror fejlagtigt, at der er fælgbredden eller dækkets bredde, der skaber problemer med at dækket skraber mod skærmkanterne, men i de fleste tilfælde er synderen ET målet.

    ET målet, eller indpresningsdybden, måles i millimeter og antager typisk, men ikke altid, en værdi imellem 10 og 50. Nu højere ET mål, nu længere inde under bilen vil fælgen sidde, ligeledes vil fælgen sidde længere ude ved et lavere ET mål.

    Hvad gør forkert ET mål (indpresning)?
    Fælge med forkert indpresningsdybde (ET mål), kan blive et problem hvis ET målet er for højt eller for lavt.

    Ved for højt ET mål kan man risikere at fælg / dæk vil gå imod støddæmpere, fjederben eller hjulkasserne indvendigt.
    Ved for lavt ET mål kan man risikere at fælg / dæk vil gå imod de yderste skærmkanter.

    Når du slår din bil op i vores hjuldata database har du mulighed for at se hvilket ET mål din bil er angivet med fra fabrikantens side, en god tommelfingerregel er max at afvige med 10mm fra den originale sporvidde – så hvis din bil er født med ET35 kan du gå ned til ET 25 og op til ET 45.

    #32542
    Vagn Kirkeby Larsen
    Participant

    ARGH, jeg mente fra 34 til 41 mm 🙂

    #32543
    Richard Pade
    Participant

    Ved ikke om denne er nævnt tidligere, men konsekvensen for styretøj, hjul og -omgivelserne af at ændre dæk- og fælgstørrelse m.fl. kan du lege med her:

    https://reifen-groessen.de/calc/?wheel1=205-50-16X6.5ET35&wheel2=205-55-16X6.5ET35&fcl=50mm&wcl=30mm&scl=50mm&sr=0mm

    De har også en database med fælg- og dæk specs. på mange forskellige biler, her en for mig aktuel GTV årgang 2000:

    https://reifen-groessen.de/size/alfa-romeo/gtv/2000/

    som jeg dog ikke har grundlag for at validere, håber siden er troværdig…

    #32556
    Peter Jacobsen
    Participant

    Hvis du fræser af navet på fælgen, svækker du helt sikkert fælgens styrke så det er ikke nogen vej at gå, med mindre du kan bevise at fælgen stadig har tilstrækkelig styrke i forhold til gældende normer (det kan du ikke…).

    Forestil dig en forsikringssag hvor det bliver opdaget at fælgen er modificeret på den måde og har forårsaget et uheld.

    #32558
    Torben Jørgensen
    Participant

    Jeg tror også at du vil få problemer med balance i fælgen hvis der drejes af og skal det foregå i en CNC styret maskine ? Trods det at en sådan maskine er meget præcis er du ikke sikret et godt resultat. Jeg fik drejet 10 mm af nogle 20 mm spacere via CNC, men de giver ubalance og jeg kan ikke køre med dem.

    #32562
    Vagn Kirkeby Larsen
    Participant

    Lige hvad jeg havde brug for! Tak????????
    Jeg dropper at eksperimentere med at fræse af fælgene.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.