Home › Forums › Alfa Forum › Generel autoteknik › Indpresningsdybde ET
- This topic has 10 replies, 9 voices, and was last updated 6 years, 10 months ago by Vagn Kirkeby Larsen.
-
AuthorPosts
-
17. March 2018 at 14:00 #7698Vagn Kirkeby LarsenParticipant
Hej
Kan man ændre en fælgs indpresningsdybde fra ET41 til ET34, ved at fræse 7 mm af anlægsfladen?
Og hvis ja, hvem kan evt. gøre det i midtjylland?
Mvh Vagn17. March 2018 at 15:46 #32530Johnny Steen HansenParticipantSå får du da vist et højere ET mål? Du skal nok nærmere ha’ en spacer på?
17. March 2018 at 18:20 #32531Morten SvendsenParticipantSå vidt jeg husker er indpresningsdybden ET ( EinpressTiefe) afstanden mellem fælgens centerplan og anlægsfladen mod hjulnavet. Fræser man af anlægsfladen øges ET, sættes spacer i reduceres ET.
18. March 2018 at 15:41 #32537Steen HansenParticipantHvis man nærmer sig fælgens centerplan (ved fræsning), så må ET formindskes.
18. March 2018 at 15:50 #32538Lars R. NissenKeymaster18. March 2018 at 15:51 #32539Michael RiisParticipantCopy / paste.
ET står for “Einpress tiefe” på tysk og betyder, oversat til dansk, “indpresning” eller “indpresnings mål”. ET målet definerer hvor langt inde, eller ude, dækket er placeret i forholdet til bilens ydre skærmkant.
Mange tror fejlagtigt, at der er fælgbredden eller dækkets bredde, der skaber problemer med at dækket skraber mod skærmkanterne, men i de fleste tilfælde er synderen ET målet.
ET målet, eller indpresningsdybden, måles i millimeter og antager typisk, men ikke altid, en værdi imellem 10 og 50. Nu højere ET mål, nu længere inde under bilen vil fælgen sidde, ligeledes vil fælgen sidde længere ude ved et lavere ET mål.
Hvad gør forkert ET mål (indpresning)?
Fælge med forkert indpresningsdybde (ET mål), kan blive et problem hvis ET målet er for højt eller for lavt.Ved for højt ET mål kan man risikere at fælg / dæk vil gå imod støddæmpere, fjederben eller hjulkasserne indvendigt.
Ved for lavt ET mål kan man risikere at fælg / dæk vil gå imod de yderste skærmkanter.Når du slår din bil op i vores hjuldata database har du mulighed for at se hvilket ET mål din bil er angivet med fra fabrikantens side, en god tommelfingerregel er max at afvige med 10mm fra den originale sporvidde – så hvis din bil er født med ET35 kan du gå ned til ET 25 og op til ET 45.
18. March 2018 at 18:43 #32542Vagn Kirkeby LarsenParticipantARGH, jeg mente fra 34 til 41 mm 🙂
18. March 2018 at 20:24 #32543Richard PadeParticipantVed ikke om denne er nævnt tidligere, men konsekvensen for styretøj, hjul og -omgivelserne af at ændre dæk- og fælgstørrelse m.fl. kan du lege med her:
De har også en database med fælg- og dæk specs. på mange forskellige biler, her en for mig aktuel GTV årgang 2000:
https://reifen-groessen.de/size/alfa-romeo/gtv/2000/
som jeg dog ikke har grundlag for at validere, håber siden er troværdig…
19. March 2018 at 11:27 #32556Peter JacobsenParticipantHvis du fræser af navet på fælgen, svækker du helt sikkert fælgens styrke så det er ikke nogen vej at gå, med mindre du kan bevise at fælgen stadig har tilstrækkelig styrke i forhold til gældende normer (det kan du ikke…).
Forestil dig en forsikringssag hvor det bliver opdaget at fælgen er modificeret på den måde og har forårsaget et uheld.
19. March 2018 at 13:12 #32558Torben JørgensenParticipantJeg tror også at du vil få problemer med balance i fælgen hvis der drejes af og skal det foregå i en CNC styret maskine ? Trods det at en sådan maskine er meget præcis er du ikke sikret et godt resultat. Jeg fik drejet 10 mm af nogle 20 mm spacere via CNC, men de giver ubalance og jeg kan ikke køre med dem.
19. March 2018 at 20:09 #32562Vagn Kirkeby LarsenParticipantLige hvad jeg havde brug for! Tak????????
Jeg dropper at eksperimentere med at fræse af fælgene. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.