Km. tælleren blinker i takt med sekunderne på uret

Home Fora Alfa Forum Type 939 – 159, Brera og Spider Km. tælleren blinker i takt med sekunderne på uret

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Forfatter
    Jørn Sabroe
    Deltager

Alfa Romeo 159SW 2,2JTS
    Hvorfor blinker kilometertælleren i takt med sekunderne på uret?
    Fejlen har vist sig 2 gange, men virker normalt igen når motoren stoppes
    og startes igen.

Vernon Pedersen
    Deltager

– det lyder underligt :unsure:
    jeg ville prøve med en “Ctrl Alt Delete” – eller rettere trække sikringen ud til instrumentgruppen (F37 placeret til venstre for retet) Fig. 58 side 206 i instruktionsbogen – hvis ikke uret “0” stiller sig (00:00 1 januar XXXX) så tag strømme helt af bilen – demonter stelforbindelsen til batterriet – i ca. 1 minut (husk så skal du indstille radig, ur osv. igen)

Det lyder klart som et “1” der har lavet en knude i kontrollen af uret :)mvh
    oo=v=oo
    Vernon P.

Qi Zhang
    Deltager

lyder også som om den trænger til en omgang proxy aligement, en eller flere “node” i køre computer kan ikke kommunikeres.

Klaus Hahn
    Deltager

Der er mange fine skjulte funktioner i sådan noget elektronik.
    Du har nok kørt rigtig hurtigt – når kilometertællen skifter med samme frekvens som urets sekunder, så blinker tælleren, og du kører 1 km/sek. = 60 km/minut osv. ;-))

Eller ligesom jackpot i en enarmet… 😉

Nej, jeg tror nu også det er en CANBUS fejlmeddelelse, som Zhang også beskrev foroven.

Jørn Sabroe
    Deltager

Jeg gætter også selv på at det er en fejlmeddelse, men hvad betyder den?

Fejlen forsvinder når tændingen afbrydes og tilsluttes igen.Jeg har
    nu startet mange gange siden sidste fejlmeddelse og kørt omkring 1200km.

Vernon Pedersen
    Deltager
    quote Thomas Lund Nielsen” post=5760:

Nej, jeg tror nu også det er en CANBUS fejlmeddelelse, som Zhang også beskrev foroven.

Det er helt sikkert ikke en fejlmeddelse . men resultatet af en fejl (det er ikke det samme;) ) – derfor prøv at tage strømme af bilen et par minutter så de evt. resette den eventuelle fejl måske bliver resat – fejlmeddelser kommer i “multi displayet” og på testeren – ikke som en kode med lamper og tal der blinker :laugh: !
    Mvh
    oo=v=oo
    Vernon P.

Qi Zhang
    Deltager

Du skal nok køre ned til din nærmeste Alfa værksted, de har værktøj til at lave en proxy aligement i CANBUS med. Når du sætte nøgle i, så laver kørecomputer en selv diagnose i de føreste 5 sekunder. Hvis en eller flere node(r) i CANBUS ikke kan kommunikeres, så blinker odometer’en.
    Det kan skylde mange tinge, en løs forbindelse eller du har tilføjet nogle ekstra tilbehør som ikke er standard.

Peter Roboz
    Deltager

Man kan også lade sig inspirere af tidligere Alfa Romeo’er og Fiat’er Her

Klaus Hahn
    Deltager
    quote Klaus Hahn” post=5759:

Der er mange fine skjulte funktioner i sådan noget elektronik.
    Du har nok kørt rigtig hurtigt – når kilometertællen skifter med samme frekvens som urets sekunder, så blinker tælleren, og du kører 1 km/sek. = 60 km/minut osv. ;-))

Det var bare for sjov !!

Ikke at det er til nogen hjælp, men den elektronik er nu altså ikke så troværdig. Har f.eks advarsel med “Alarm not available”, hvorefter jeg stiller bilen, låser den, og 10 min. efter går alarmen … så virker den jo alligevel !! Har også “brake pads worn out” nogle dage, mest i regnvejr (altså tit), men i tørvejr ingen problem. Så er der også oliestandsmåleren, som nogle dage melder fuldt hus og andre dage er der 3 tomme blokke på indikatoren. Når pinden trækkes er den dog stadig på max. Tror jeg skal til “service” med elektronikken – mekanisk er den fantastisk godt kørende

Vernon Pedersen
    Deltager

Klaus
    – De tre tomme blokke i olie indikeringen – er du sikker på den holder på en flad (vandret) flade?

Bremse slid indic. – hvis ikke dine bremse klodser er på finalen – skal du lige se på ledningen der går ned til bremse klodserne – om den er slidt igennem og kan komme til stel – eller isoleringen på anden måde er brudt!

Alarmen – er der sikker en periodisk fejl på, og den vil du kunne få udlæst på dit værksted.

mvh
    oo=v=oo
    Vernon P.

Qi Zhang
    Deltager

Dette med olie indikator oplever jeg også tit, skyldes nok at bilen ikke holdt i vandret position som Verno skrev. Da jeg bor i indre KBH og måtte tit parkere halv del af bilen på fortorv, ja… så siger computeren at der er kun 3 ud af 5 blokke der er fyldt. Elektronikken er til hjælp, men man skal i hvert fald ikke stole blind på alle hvad de siger :pinch:

Til Vernon:
    Det er vel ikke til at vide, jeg er selv programmør og kunne sagtens finde på at få noget tekst til at blinke, hvis der var en fejl. Men under alle omstændigheder, så er det en fejlindikation. 😉

Vernon Pedersen
    Deltager

Hej Thomas

Det er et symtom og ikke en indikation – der ER forskel! 😉

Jeg er klar over hvad en programør kan finde på 🙂
    Men der er nu engang forskel på hvad en prof. bruger af et program modtager og kan fortolke, af fejlkoder og hvad en bruger af en bil – hvor mange ikke engang er klar over hvor mange oplysninger de kan finde i deres instruktionsbog.

Et ex. på en “kode” som langt de fleste ikke forstår betydningen af – Den røde olie lampe – rigtigt mange tror det er “nu er det til til at se hvor meget olie der er på ….. tid!!” :whistle: – i virkligheden er det “du skal til at have ny motor ….. tid! :S
    mvh
    oo=v=oo
    Vernon P.

Ved lidt research på nettet fandt jeg frem til, at et blinkede odometer er et symptom 🙂 på CAN bus-fejl i en række bilmærker, ikke kun Alfa.

Mht. olieindikatoren kan jeg tilføje, at jeg i starten oplevede, at når man startede på varm motor, så var der kun 3 bjælker og på kold fuldt hus.

Efter det sidste eftersyn er den holdt op med det, nu er der altid fuldt hus (hvilket heldigvis også passer med oliepinden…), måske er der blevet ændret på følsomheden i den forbindelse?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Forummet 'Type 939 – 159, Brera og Spider' er lukket for nye emner og svar.