Home › Forums › Alfa Forum › Type 105/115 – Giulia, Giulia GT og Spider › Kobling
- This topic has 8 replies, 3 voices, and was last updated 3 years, 11 months ago by
Jesper Jensen.
-
AuthorPosts
-
8. February 2021 at 15:49 #8327
Anonymous
InactiveHej !
Efter længere vinter/corona pause har koblingen “rustet” sig fast, så man ikke kan koble ud.Har været under bilen, og koblingsarmen ind i koblingshuset bevæger sig som den skal når man træder på pedalen.
Hvor meget skal skilles ad for at komme ind til koblingen ? Skal motoren ud ? Skal kardanakselen ud ? Skal gearkassen ud ? I hvilken rækkefølge ?
På forhånd tak ! Hilsen Povl Erik8. February 2021 at 19:10 #36198Jesper Jensen
ParticipantHar du prøvet at trække den fri? Jeg har to gange været i samme situation med min gamle Giulia. Begge gange er det lykkedes at få koblingen fri ved at trække bilen mens den står i gear. Få den i anden gear hvis den skal trækkes fremad eller i bakgear hvis den skal trækkes bagud. Der er ingen garanti for at det virker – men jeg har som sagt haft succes med det to gange.
8. February 2021 at 19:26 #36199Morten Svendsen
ParticipantHar oplevet det en gang efter en forlænget opbevaringsperiode. Start bilen op i frigear. Sluk motoren og sæt i 1. gear. Træd koblingen ned og start motoren, bilen kører frem med det samme! Hug bremserne i, koblingen burde derved løsne sig. Husk det kræver lidt plads så man ikke kommer til at køre ind i noget …
11. February 2021 at 13:39 #36212Anonymous
InactiveHej og tak for svar.
Har nu prøvet at trække den, og har prøvet med løftet bagvogn at starte den i gear og med baghjulene lystigt snurrende og koblingen nede, at hugge bremsen i, alt sammen uden virkning.
Så …. skal motoren helt ud for at komme til koblingen ( Giulia 1300 )?11. February 2021 at 20:04 #36213Jesper Jensen
ParticipantFørst: Motoren skal ikke ud ved skift af kobling, så den bør du kunne komme til. Dernæst: Du kan ikke ‘rykke’ koblingen fri hvis ikke baghjulene er på jorden – bilen er jo baghjulstrukken.
12. February 2021 at 21:42 #36214Morten Svendsen
ParticipantJo, det er blot at aktivere bremserne. Bare bliv ved at give den nogle hug med koblingen i bund, så skal det nok løsne sig …
13. February 2021 at 12:53 #36215Jesper Jensen
Participantquote Morten Svendsen” post=32255:Jo, det er blot at aktivere bremserne. Bare bliv ved at give den nogle hug med koblingen i bund, så skal det nok løsne sig …Det var pokkers! Jeg ville umiddelbart ikke tro at det ville være nok. De par gange jeg har ‘rykket’ koblingen fri på min har jeg startet med blot at starte bilen i gear med hjulene på jorden – og det har ikke været nok til at få koblingen fri – men det giver da et større ‘ryk’ end hvis baghjulene hænger i luften vil jeg mene? Jeg har først fået koblingen fri når jeg har trukket bilen mens den står i gear – derfor jeg foreslog det.
25. February 2021 at 10:22 #36243Anonymous
InactiveSå er sneen væk, og jeg kom ud, og ,ganske rigtigt, da jeg trak den baglæns i bakgear med koblingen nede, sprang den fri !
Tak for hjælpen.25. February 2021 at 18:41 #36244Jesper Jensen
ParticipantSuper! Godt at høre at det virkede 🙂
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.