Home › Fora › Alfa Forum › Type 940 – Giulietta › Manglende viden på værksted om intervaller
- Dette emne har 9 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 5 måneder siden af Anonym.
-
ForfatterIndlæg
-
10. maj 2014 kl. 4:57 #6246Alex BackerDeltager
Hej
Har andre oplevet problemer med Alfa værksteder der ikke forstår instruktionerne for vedligehold af Giulietta modellerne?
Der er til min glæde kommet autoriseret Alfa værksted i Herlev hvor jeg bor. Godt nok en samling af Toyota, Fiat og Alfa, men anyway – autoriseret.
Jeg sender min Giulietta til service da olien er kulsort og ikke er blevet skiftet i snart 1,5 år. Jeg ved at der i instruktionsbogen står 2 år eller 30.000 km, men der står også længere nede at hvis bilen primært kører bykørsel eller under 10.000 om året er det nødvendigt at skifte motorolie én gang om året.
Vi kører 90% bykørsel og runder ca 12.000 km om året – det tolker jeg som om olien skal skiftes årligt og når jeg samtidig på værkstedet beder dem skifte olien er det sgu med blandede følelser jeg kommer for at hente bilen og det eneste de har udført er det gratis karrosseritjek.
De er super stolte over at have sparet mig penge, men når instruktionsbogen er helt klar på dette område og jeg selv beder dem om at skifte olien kan jeg ikke forstå de ikke bare gør som de får besked på – både af mig og instruktionsbogen…
Er de inkompetente eller er det manglende viden? Ville det samme være sket på andre autoriserede værksteder. Det var så nemt med et værksted lige rundt om hjørnet, men hvis de ikke er rigtigt uddannet vil jeg hellere tage den længere tur til CC eller Tangholm.
/Alex
10. maj 2014 kl. 7:04 #20242AnonymInaktivEt værksted skal først og fremmest udføre de opgaver, som ejeren beder det om – uanset om de er enige eller ej.
Krogsgaard-Biler har i mange år været Toyota forhandler, og der er langt fra den gennemsnitlige Toyota ejer og den tilsvarende Alfa ejer, så der ligger noget af forklaringen.
Du skal selvfølgelig værge det værksted, som du har tillid til, sådan er det bare.
Erik
Ex autoforhandler10. maj 2014 kl. 11:20 #20247Thomas Lund NielsenDeltagerDet lugter af problemer på længere sigt. De Alfa-værksteder jeg har benyttet igennem tiden har konsekvent skiftet min olie og filter årligt.
14. maj 2014 kl. 9:30 #20303Henrik PetersenDeltagerFordi det sker ét sted, er ikke ensbetydende med at det sker alle steder.
14. maj 2014 kl. 10:39 #20304AnonymInaktivquote Thomas Lund Nielsen” post=14023:Det lugter af problemer på længere sigt. De Alfa-værksteder jeg har benyttet igennem tiden har konsekvent skiftet min olie og filter årligt.Det lyder fornuftigt. Olieskift intervallerne er i mellemtiden ændret fra 1 år/max 20.000 km til 2 år eller 30.000 km med den krølle, at hvis bilen kører mange korte ture, er intervallet 1 år uanset km.
Men som altid, så skal bilejeren altid selv vurdere, om olie og filter skat skiftes hyppigere, det er altid bilejerens ansvar.
Erik
14. maj 2014 kl. 10:42 #20305Arvid DannevangDeltagerTror bare du må acceptere at du bliver nød til at finde et værksted du stoler på.
For mig er det Car Centre, at de så ikke er autoriserede mere betyder intet for mig, men forstår godt dem der stadig har garanti på deres bil, at de helst vil gå til et autoriseret værksted…14. maj 2014 kl. 13:38 #20308Vernon PedersenDeltagerAlex – jeg er helt enig med dig – olie skift en gang om året med din kørsel, er absolut rimeligt.
Vi har som #2 bil en punto med diesel som vi har købt ny hos VAF, de informerede mig om det ikke var nødvendigt at skife hvert år (vi køre ca. 15.000km/årligt) – men det ikke vil skade – så hvis du vil have olie og olie filter skiftet (hvilket jeg mener er ganske fornuftigt) så skal de bare få “fingeren ud 🙂 )
Vi kørte to år før vi kørte til service med fiat’en – da den havde fået skiftet filtre (olie/luft) og olie, blev den som ny igen – det siger mig så er der for langt mellem alm. service
14. maj 2014 kl. 16:36 #20312Alex BackerDeltagerJa det er nok Car Centre som bliver løsningen. Anders var sgu super og jeg var ikke i tvivl om at de tog deres arbejde meget seriøst. JEg ved Anders er stoppet, men ånden må vel være den samme stadigvæk.
Giuliettaen bliver 3 år nu har, så jeg kunne jo også bare selv skifte olien en gang om året og så bare holde serviceintervallerne på værkstedet. Den kan umuligt være mere besværlig at skifte olie på end en 156.
/Alex
14. maj 2014 kl. 16:42 #20313Arvid DannevangDeltagerDet er jo Casper (der var mekaniker) hos Car Centre der har overtaget forretningen. Og det er stadig ham og Jesper der arbejder på bilerne, så det er bestemt den samme ånd der stadigvæk er der.
Det er bare lidt billigere nu 😉15. maj 2014 kl. 5:40 #20315AnonymInaktivJeg har også opgivet Kroghsgaard. Der er sket en mærkbar nedgang i service og kvalitet de seneste par år.
-
ForfatterIndlæg
- Forummet 'Type 940 – Giulietta' er lukket for nye emner og svar.