Manglende viden på værksted om intervaller

Home Fora Alfa Forum Type 940 – Giulietta Manglende viden på værksted om intervaller

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #6246
    Alex Backer
    Deltager

    Hej

    Har andre oplevet problemer med Alfa værksteder der ikke forstår instruktionerne for vedligehold af Giulietta modellerne?

    Der er til min glæde kommet autoriseret Alfa værksted i Herlev hvor jeg bor. Godt nok en samling af Toyota, Fiat og Alfa, men anyway – autoriseret.

    Jeg sender min Giulietta til service da olien er kulsort og ikke er blevet skiftet i snart 1,5 år. Jeg ved at der i instruktionsbogen står 2 år eller 30.000 km, men der står også længere nede at hvis bilen primært kører bykørsel eller under 10.000 om året er det nødvendigt at skifte motorolie én gang om året.

    Vi kører 90% bykørsel og runder ca 12.000 km om året – det tolker jeg som om olien skal skiftes årligt og når jeg samtidig på værkstedet beder dem skifte olien er det sgu med blandede følelser jeg kommer for at hente bilen og det eneste de har udført er det gratis karrosseritjek.

    De er super stolte over at have sparet mig penge, men når instruktionsbogen er helt klar på dette område og jeg selv beder dem om at skifte olien kan jeg ikke forstå de ikke bare gør som de får besked på – både af mig og instruktionsbogen…

    Er de inkompetente eller er det manglende viden? Ville det samme være sket på andre autoriserede værksteder. Det var så nemt med et værksted lige rundt om hjørnet, men hvis de ikke er rigtigt uddannet vil jeg hellere tage den længere tur til CC eller Tangholm.

    /Alex

    #20242
    Anonym
    Inaktiv

    Et værksted skal først og fremmest udføre de opgaver, som ejeren beder det om – uanset om de er enige eller ej.
    Krogsgaard-Biler har i mange år været Toyota forhandler, og der er langt fra den gennemsnitlige Toyota ejer og den tilsvarende Alfa ejer, så der ligger noget af forklaringen.
    Du skal selvfølgelig værge det værksted, som du har tillid til, sådan er det bare.
    Erik
    Ex autoforhandler

    #20247

    Det lugter af problemer på længere sigt. De Alfa-værksteder jeg har benyttet igennem tiden har konsekvent skiftet min olie og filter årligt.

    #20303
    Henrik Petersen
    Deltager

    Fordi det sker ét sted, er ikke ensbetydende med at det sker alle steder.

    #20304
    Anonym
    Inaktiv
    quote Thomas Lund Nielsen” post=14023:

    Det lugter af problemer på længere sigt. De Alfa-værksteder jeg har benyttet igennem tiden har konsekvent skiftet min olie og filter årligt.

    Det lyder fornuftigt. Olieskift intervallerne er i mellemtiden ændret fra 1 år/max 20.000 km til 2 år eller 30.000 km med den krølle, at hvis bilen kører mange korte ture, er intervallet 1 år uanset km.

    Men som altid, så skal bilejeren altid selv vurdere, om olie og filter skat skiftes hyppigere, det er altid bilejerens ansvar.

    Erik

    #20305
    Arvid Dannevang
    Deltager

    Tror bare du må acceptere at du bliver nød til at finde et værksted du stoler på.
    For mig er det Car Centre, at de så ikke er autoriserede mere betyder intet for mig, men forstår godt dem der stadig har garanti på deres bil, at de helst vil gå til et autoriseret værksted…

    #20308
    Vernon Pedersen
    Deltager

    Alex – jeg er helt enig med dig – olie skift en gang om året med din kørsel, er absolut rimeligt.

    Vi har som #2 bil en punto med diesel som vi har købt ny hos VAF, de informerede mig om det ikke var nødvendigt at skife hvert år (vi køre ca. 15.000km/årligt) – men det ikke vil skade – så hvis du vil have olie og olie filter skiftet (hvilket jeg mener er ganske fornuftigt) så skal de bare få “fingeren ud 🙂 )

    Vi kørte to år før vi kørte til service med fiat’en – da den havde fået skiftet filtre (olie/luft) og olie, blev den som ny igen – det siger mig så er der for langt mellem alm. service

    #20312
    Alex Backer
    Deltager

    Ja det er nok Car Centre som bliver løsningen. Anders var sgu super og jeg var ikke i tvivl om at de tog deres arbejde meget seriøst. JEg ved Anders er stoppet, men ånden må vel være den samme stadigvæk.

    Giuliettaen bliver 3 år nu har, så jeg kunne jo også bare selv skifte olien en gang om året og så bare holde serviceintervallerne på værkstedet. Den kan umuligt være mere besværlig at skifte olie på end en 156.

    /Alex

    #20313
    Arvid Dannevang
    Deltager

    Det er jo Casper (der var mekaniker) hos Car Centre der har overtaget forretningen. Og det er stadig ham og Jesper der arbejder på bilerne, så det er bestemt den samme ånd der stadigvæk er der.
    Det er bare lidt billigere nu 😉

    #20315
    Anonym
    Inaktiv

    Jeg har også opgivet Kroghsgaard. Der er sket en mærkbar nedgang i service og kvalitet de seneste par år.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forummet 'Type 940 – Giulietta' er lukket for nye emner og svar.