Privatimport af fabriksny bil

Home Forums Generelt forum Alfa Romeo snak Privatimport af fabriksny bil

• This topic has 27 replies, 11 voices, and was last updated 9 years ago by Anonymous.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 28 total)
  • Author
    Morten Svendsen
    Participant

Er det overhovedet muligt som privatperson at importere en fabriksny bil til DK ? Jeg tænker på, om man kan komme helskindet igennem afgiftsmøllen uden at blive smurt ? Baggrunden er flere mislykkede forsøg med FCA Danmark på at få en ikke prissat og lagerført modelvariant på danske plader.

Johnny Steen Hansen
    Participant

Lyder tungt…
    Kan pågældende bil ikke findes hos f.eks. en Tysk forhandler? Der er jo mange der gerne “hjælper” den vej rundt.

Morten Svendsen
    Participant

Jo, varianten kan købes i Tyskland, og den har en pris. Har spurgt FCA Danmark om man så ikke blot kan hente den derfra, men den går ikke, påstås der. Men kan man klare papirarbejdet selv, eller er det i praksis umuligt ?

Anonymous
    Inactive

Du kan godt, men det vil være alt alt for dyrt, desværre.

Anonymous
    Inactive

Når SKAT kan have visse problemer med at finde grundlaget for beregning af afgiften på brugte biler, som i forvejen findes i DK, så tør jeg slet ikke tænke, når beregningsgrundlaget ikke er tilstede ved en ny.

Men findes der ikke flere personer/virksomheder, som netop er ekspert i import og beregning af afgifter på biler.

Typegodkendelse kan vel ikke give problemer!

Jeg er nysgerrig Morten, hvilken bil tænker du på?

Morten Svendsen
    Participant

Men burde det være så svært, prisen på bilen kan jo dokumenteres, og derfra er det vel blot at beregne 105%, 150% samt diverse fradrag ?

Det er ikke så spændende som du tror, det er en FIAT 500L Lounge 1.6 MJET :laugh:

Michael Riis
    Participant

Kan du ikke finde en der har kørt 3-4000km i tyskland med det udstyr du vil ha.
    Så er det en brugt bil.

Morten Svendsen
    Participant

Maske, men hvad skulle gøre det så besværligt at hente en ny ? Hvis man har en regning på en bil på et vist beløb, burde det vel være muligt at udregne en afgift ?

Peter Johansen
    Participant

Prøv det. Prøv det….

Anonymous
    Inactive

Det kan prøves ved at gå på skats hjemmeside, afsnit motor og udfylde et skema med alle oplysninger om model, udstyr evt. 1. registreringsdato og km tal.
    En hurtig test er http://www.bilpriser.dk afsnit import af brug bil.
    Eller få en leasingpris hos Fleggaard leasing http://www.fleggaard-leasing.dk/

Anonymous
    Inactive

Hvis du vælger at importere en bil, så husk at du skal sørge for at købe den uden moms, da der SKAL betales dansk moms ved erhvervelse af nye køretøjer.

Morten Svendsen
    Participant

Tak for tips, hvordan klarer man den uden moms ? Kan man bare sådan lige undlade det feks ved køb i Tyskland ?

Vernon Pedersen
    Participant
    quote Michael Hertz Jacobsen” post=21269:

Hvis du vælger at importere en bil, så husk at du skal sørge for at købe den uden moms, da der SKAL betales dansk moms ved erhvervelse af nye køretøjer.

Også hvis der er betalt moms i andet EU land?

Jeg ville tro hvis du har betalt moms af bilen fx i Tyskland – så kan skat “kun” opkræve moms af den afgift du skal betale for at få no.plader på – jeg vil tro skat vil prøve at afkræve moms af hele beløbet, for at gøre det lettere for sig selv – jeg tror ikke på den vil holde i en skatte ret!

Anonymous
    Inactive

Også selvom der er betalt moms i udlandet.
    Det gælder dog kun nye biler og ikke brugte.
    Sådan læser jeg det i hvert fald

quote SKAT:

Der skal beregnes moms ved erhvervelser mod vederlag af nye transportmidler fra andre EU-lande. Se Momssystemdirektivets artikel 2, stk. 1, litra b), nr. ii), og ML § 11, stk. 1, nr. 2.

I modsætning til når det handler om erhvervelser mod vederlag af andre varer, skal både
    •registreringspligtige virksomheder
    •ikke-registrerede virksomheder og
    •privatpersoner

beregne erhvervelsesmoms ved erhvervelser mod vederlag af nye transportmidler fra andre EU-lande.

Anonymous
    Inactive

Denne sag er godt nok om en autocamper. Men princippet er det samme, da det drejer sig om en ny en af slagsen.
    Husk at et køretøj i SKATs mening er ny, hvis den enten er under 6mdr gammel eller har kørt mindre end 6000km.

quote SKAT:

Byretsdomme

SKM2014.739.BR

Sagen angik, hvorvidt der skulle betales moms i Danmark for køb af en autocamper i Tyskland. Det fremgik af slutsedlen, at autocamperen på erhvervelsestidspunktet havde kørt 3.180 kilometer, og at der ved købet var betalt moms i Tyskland.

Retten nåede frem til, at sagsøgeren havde erhvervet et nyt transportmiddel fra et andet EU-land, idet det følger af momslovens § 11, stk. 6, nr. 1, at der ved nye transportmidler blandt andet forstås landkøretøjer, der har kørt under 6.000 kilometer. Sagsøgeren var derfor momspligtig til Danmark for købet af køretøjet efter bestemmelsen i momslovens § 11, stk. 1, nr. 2.

Det kunne ikke føre til et andet resultat, at et køretøj ifølge vejledning om syn af køretøjer anses for brugt, såfremt det har kørt over 2.000 kilometer.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 28 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.