Home › Forums › Alfa Forum › Type 940 – Giulietta › problemer med radiomodtagelse
- This topic has 11 replies, 6 voices, and was last updated 4 years, 1 month ago by
Lasse Rosendahl.
-
AuthorPosts
-
20. July 2020 at 6:56 #8239
Lasse Rosendahl
ParticipantDer er opstået et problem med radioen i min Giulietta (2013) som jeg håber klubbens kloge folk kan hjælpe med …
Over en periode på et års tid eller sådan noget har jeg oplevet at radiomodtagelsen er blevet væsentlig ringere, både mht kvalitet (forbindelsen i antennen ser ok ud) og radioens evne til at skifte sender når man kører. Det er blevet værre og værre, senest her i sommer hvor vi har kørt noget rundt i landet – i lange perioder er der kun støj i radioen, og så lige pludselig finder den stationen igen. Sjovt nok kan den altid finde P4 Nordjylland (den bor i Aalborg) og der er ingen problemer med modtagekvalitet når vi bare holder os i nærheden af Aalborg. De landsdækkende kanaler – fx P1 eller P3 – går fint i Aalborg, men forsvinder når vi kommer ud i landet.
Det er da underligt, ikke? Er der nogen der har oplevet tilsvarende, og/eller har en forklaring på hvad der er galt? Det ville blive højt værdsat …
/Lasse
29. July 2020 at 11:19 #35766Lars Gotved Jacobsen
ParticipantTagantennen har det med at ire internt – det kræver en ny antennefod og ekstra silikone for at få det til at holde i vores klima.
5. August 2020 at 9:55 #35802Lasse Rosendahl
ParticipantHej Lars,
tak for svaret. Jeg har haft antennen skruet af men ser ikke tegn på irring. Også underligt at modtagelsen er fin så længe jeg er i nærområdet, men forsvinder når jeg kører ud i landet …
/Lasse
5. August 2020 at 11:45 #35803Søren Bengtsson
ParticipantLasse, findes der en knap/funktion, der hedder ‘AF’ på din radio ? Jeg mener at denne betyder, at den automatisk skifter sender og holder stationen, når man kører mellem flere sendere.Kan ikke huske om radioen har den funktion, men hvis den har, prøv at slå den til.
6. August 2020 at 8:17 #35806Lasse Rosendahl
ParticipantHej Søren,
ja, AF funktionen findes og er slået til. Den finder også ind imellem stationerne men det kan godt tage 15-20 min inden den finder den nye frekvens.
/Lasse
6. August 2020 at 8:48 #35807Søren Bengtsson
ParticipantDet lyder mærkeligt, synes at den skiftede nærmest uden jeg lagde mærke til det da jeg havde en med den radio. Har desværre ikke noget bud så 🙁
6. August 2020 at 14:47 #35809Morten Christian Grøn
ParticipantJeg har samme problem og er lutter øren!
I første omgang fik jeg også at vide, det var en kendt fejl med irring i antennefoden. Denne blev skiftet stort set uden effekt – herefter skift til sharkantenne ligeledes uden den store effekt.
Den kan ikke holde P1 mellem 2 byer og skal fungere til pendling. En tidligere Giulietta, jeg havde for nogle år siden, havde ingen problemer.7. August 2020 at 5:23 #35810Lasse Rosendahl
ParticipantHej Morten,
dejligt endelig at høre nogen med samme problem, men træls også for dig … min har kørt i 6 år uden problemer, men i løbet af det seneste år er det kommet. Det kunne jo selvfølgelig tyde på noget der er kommet gradvist, men som dig kan jeg ikke se tegn på irring.
Nå, jeg tror jeg vil smutte en tur omkring min mekaniker for en hyggensnak om radioer … måske ved han også noget om den (måske?) kommende Tonale og hvilke version den kommer til Danmark i. Og hvornår. Det er ikke meget der findes …
/Lasse
7. August 2020 at 13:16 #35812Anonymous
InactiveJeg har været der 2 gange, på min nuværende Giulietta nummer 2 fra 2018 har jeg bemærket, at antennefodsdesignet er ændret.
8. August 2020 at 2:46 #35813Mogens Kirkegaard Thomsen
ParticipantHej Lasse.
Hvis man læser i de mange fora’er der findes på nettet om emnet “dårlig radiomodtagelse” er der en synder der hele tiden dukker op,dårlig stelforbindelse . Her nytter det ikke at skifte antennen eller købe en antenneforstærker, som der sikkert er nogle der vil råde dig til 🙂
Det giver god mening at tage en snak med din mekaniker om problemet,han kender måske en go’ radio doktor,hvis han ikke selv kan løse dit problem.
Venlig hilsen og god weekend.
Mugge10. August 2020 at 4:22 #35817Lasse Rosendahl
ParticipantHej Mogens,
tak for tippet – jeg tager det med til mekanikeren.
/Lasse
28. December 2020 at 14:47 #36077Lasse Rosendahl
ParticipantJeg syntes lige jeg ville få afsluttet historien – som sagt tog jeg til mekanikeren, og ganske rigtigt: en irret antennefod! Den blev skiftet, og selvom aktionsradius i disse tider er blevet noget mindre, har vi da været langt nok fra Aalborg til at konstatere at problemet er forsvundet.
Tak til alle for forslag og ideer – den allerførste viste sig jo at være den rigtige.
Godt nytår!
/Lasse
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.