Home › Fora › Alfa Forum › Type 939 – 159, Brera og Spider › Q4 og dyb sne og kulde
- Dette emne har 17 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 8 måneder siden af Mads og Egita Skourup.
-
ForfatterIndlæg
-
9. februar 2009 kl. 13:58 #4511Vernon PedersenDeltager
Netop hjemvent fra Sälen fra vinter/ski ferie hvor vi for første gang var på langtur i 159 Q4’eren.
Koldstart ved -28 grader var ikke noget problem – den “pev” lidt den første ½omgang – så gik den fintB)
Men dyb sne og Q4 skal opleves – den er meget suveren og har fat hele tiden – den skulle “grovprovokeres” for at lave udskridning, hvor spc. flere af de i München fremstillet biler havde store problemer med at komme frem, det havde Alfa’erne bestemt ikke (jeg fulgtes med min nabo der har en 156 1,9 16v JTDm).Økonpmi:
156’eren kørte lidt mere end 21km/l
159’eren kørte lidt over 8km/l:blush:
Vi fulgtes ad hele vejen og havde begge fuldt læs:S
Mvh
oo=v=oo
Vernon P.9. februar 2009 kl. 14:57 #9288AnonymInaktivSå velkommen hjem fra skiferie, vi andre må vente til uge 15 og 16.:)
Vernon Pedersen skrev:
quote :159’eren kørte lidt over 8km/l:blush:Det er ikke langt på literen, så du har vist haft lidt for meget sjov kørsel på de sneglatte veje, da vejen til Sälen vel næsten udelukkende består af motorveje og større landeveje, som er “stærkt” bevogtet af fartkamera eller policen. 😛
9. februar 2009 kl. 16:43 #9290Vernon PedersenDeltagerOle Jørgensen skrev:…………..veje, da vejen til Sälen vel næsten udelukkende består af motorveje og større landeveje, som er “stærkt” bevogtet af fartkamera eller policen. :P[/quote]
Nej det er ikke langt – men med til sandheden er den stod på “7,4km/l Avarage consumption” ved turens start (gennemsnit over de sidste 2000km) – da jeg kom hjem stod den på 8,2km/l (med yderligere 2.000km på tælleren) – så hvis jeg havde ulejliget mig til at måle det mere nøjagtigt ud var dem måske endt på lidt over 9km/l.
Men i sidste ende er en 159 V6 uegnet for billister der går op i forbrug – det gør jeg ikke da jeg har en relativt lille kørselesbehov – mange af de km jeg køre er mere eller mindre for sjovB)
Mvh
oo=v=oo
Vernon P.11. februar 2009 kl. 20:55 #9300Mads og Egita SkourupDeltagerDet var egentligt et imponerende forbrug, Vernon.
Jeg ligger langt under dette, i min daglige kørsel, som normalt er bykørsel.
Har også prøvet at give den lidt “gas” mht. økonomi / morfarkørsel, men keder mig som regel ihjel, inden jeg er nået frem.
Derfor kører jeg nok, godt 2 km/l kortere som du har gjort her.
Synes dog efterhånden det kan virke lidt belastenden, at skulle tanke efter godt 400 km, men har dog også lidt sjov kørsel B)I sidste ende vil jeg dog mene, at det sjov den v6’er gir, er økonomien næsten underordnet. Jeg kører nemlig altid med bred mund :woohoo:
Mads
12. februar 2009 kl. 10:38 #9301Vernon PedersenDeltagerMads – hvis jeg på turen hjem fra Sälen havde kørt meget hurtigere, ville jeg have kørt uforsvarligt – de første 200km var der dyb sne på vejen, på motorvejen kørte jeg klart i overkanten af hvad jeg burde – spc. da det blev mørkt, hvor det desuden regnede.
på landevej regulerede ham foran og de mange “stærekasser” hastigheden.Hvis man er typen der måler og vejer den benzin man hælder på sin bil – er den model vi begge har ikke den rigtigeB)
Jeg forventer at køre mellem 7 og 8km/l til hverdag – jeg mener ikke at kunne køre meget hurtigere end jeg gør!
I byområder overholder jeg stortset hastighederne – på motorvej er det kun et spørgsmål om tid……!
(jeg holder mig inden for bøde grænsen aldrig over “ny køreprøve grænsen”)
mvh
oo=v=oo
Vernon P.12. februar 2009 kl. 14:57 #9302AnonymInaktivJeg forstår godt, hvorfor Mads kun kører 400 km på en tank.B)
Jeg var i dag en tur fra Århus til Ålborg t/r med typisk hastigheder lige indenfor kort-grænsen, selvfølgeligt fuldt forsvarligt. 2,4 JTD kørte over 12 km/l, hvilket egentlig impornerede mig lidt, da mit gennemsnit over 35.000 km ligger på 10 km/l.;)
20. februar 2009 kl. 8:30 #9329AnonymInaktivJeg havde i går fornøjelsen af en prøvetur på ca. 50 km i en Alfa 159 SW 3,2 Q4 TI med ca. 20% bykørsel med lidt koldstart (bilen kom lige fra udstillingslokalet) og resten lige fordelt på motor- og landeveje med hastigheder næsten indenfor kortgrænsen. Målt på BC var gennemsnitsforbruget 6,6 km/l, hvor især motorvejskørsel trak ned. Jeg ved godt man ikke skal tænke på benzinforbruget, når man køber en 3,2 V6, men alligevel overrasker forbruget mig, især når jeg sammenligner med min gamle GT 3,2 V6, som kørte gennemsnitlig over 8 km/l endda ved endnu højere gennemsnitshastigheder. Trods dette er jeg stadig vildt med 3,2 JTS, selvom den ikke har den gamles skønhed, omdrejningsvillighed og lyd.:)
20. februar 2009 kl. 17:07 #9334Steffen Juul SimonsenDeltagerI min verden kan så stort et benzin forbrug rystende for en 3,2 V6’er. Forstår simpelhen ikke hvorfor Alfas V6’ere er så tørstige. Mange andre bilmærker formår da at lave V6’ere der går noget længere. Kan forstå det med de gamle motore, men de nye burde gå noget længere.
20. februar 2009 kl. 17:56 #9335Vernon PedersenDeltagerOle – hvis trip computeren har være “0” stilet før du startede var avag.coms. på 4km/l – der skal du køre nogen km før snitte kommer op.
på flad motorvej m/ jævn hastighed køre jeg uden problemer mere end 10km/l – det vil typisk være med speed-pilot sat til. – men bare lidt lej så falder forbruget voldsomt!
Iforhold til GT 3,2 så har 159 et stort vægt handicap;)
mvh
oo=v=oo
Vernon P.20. februar 2009 kl. 18:20 #9337Troels NielsenDeltagermin GT 3.2. går ca. 5-6 km/l ved bykørsel, og lidt længere på landevej/motorvej. Har været over 10 km/l på motorvej, men undrer mig også over at en ny motor (går jeg ud fra da den “gamle” Alfa V6 blev skrottet) som i 159 V6 ikke har bedre benzinøkonomi. BMW og Audi præsterer helt andre forbrugstal på deres motorer.
Personligt tænker jeg dog kun over forbruget, når dankortet kører gennem betalingsautomaten. Resten af tiden er ren cuore sportivo, fed motorlyd, lækker design og en intim kabine. Gav en BMW 3-serie coupe en grim overraskelse, da han troede han skulle accelerere fra GTén:cheer: Ved næste lyskryds sad han og rodede i bunden af bilen…
20. februar 2009 kl. 18:33 #9338AnonymInaktivBC blev nulstillet inden turen og jeg ved heller ikke hvor valid dataerne er. Min egen måler dog rimelig nøjagtig, under 5% afvigelse.
Jeg tror også, at hovedårsagen er den store vægt (og firehjulstrækket), som også mærkes, når man kører i bilen sammenlignet med min egen 2,4, som trods alt heller ikke er en letvægter.B)
Men man bør nok ikke gå særlig meget op i benzinøkonomi, når man vælger 3,2 JTS og vil lege. Den motor er også stadigvæk på min ønskeseddel.;)
20. februar 2009 kl. 20:17 #9340Vernon PedersenDeltager3,2 JTS er stærkt vanedannendeB)
Q4 er en anden oplevelse og er spc. fedt i sne:P
mvh
oo=v=oo
Vernon P.21. februar 2009 kl. 6:10 #9342Thue KirkegaardDeltagerBenzinøkonomi er ikke Alfa Romeo´s bedste diciplin.
Min 2,2 har et snit på 9,7 på de første 30.000 km.
Det er vel også derfor at der snart kommer en 1750 med turbo og med mulighed for op til 240 hk. Dejlig fremtid med små hurtige bomstærke motorer der kun nipper til de dyre dråber.Thue
21. februar 2009 kl. 16:47 #9346Henrik PetersenDeltagerDet har nok også lidt at sige, at en Alfa 159 3.2 V6 har et par hundrede kilo mere at slæbe rundt på end en GT 3.2 V6.
22. februar 2009 kl. 10:58 #9347Mads og Egita SkourupDeltagerEr lige landet efter en godt 75 km tur. Der blev kørt 1-3-6 gear hele vejen, og sjælden over 2500 omd.
Det gav et snit på godt 9 km/l. Jow jow, den kan jo godt 🙂
Det er nok ikke noget jeg vil gøre ofte, da det er ret kedeligt.
Mads
-
ForfatterIndlæg
- Forummet 'Type 939 – 159, Brera og Spider' er lukket for nye emner og svar.