Home › Fora › Alfa Forum › Type 105/115 – Giulia, Giulia GT og Spider › Reservedele/olie/maling div. ?
- Dette emne har 16 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 9 måneder siden af Thomas Bechgaard Wulff.
-
ForfatterIndlæg
-
21. januar 2014 kl. 11:09 #6106Thomas Bechgaard WulffDeltager
Jeg skal til at istandsætte min nykøbte dejlige blå 1600 GT junior produceret i 74. Og skal købe div. pladedele, undervogn, bremser samt nips 😉
Jeg har set på div. hjemmeside angående dele og kan ikke helt få styr på pris i forhold til KVALITET… Det er sikkert beskrevet i et andet forum også, men kan I ikke lige finde det. Kan I hjælpe?
Hvor synes I at jeg skal købe dem henne. Stelvio, alfaholics eller andre?
Motoren er renoveret for 15 år siden, men har ikke kørt eller fået påfyldt olie endnu. Er det helt hen i vejret at påfylde moderne 5/30 fuldsyntetisk olie, som jeg kan få gratis?
Farven er AR 348, hvilket er lemann blå. Hvor kan man købe maling, som er spot on i for hold til den originale farve? Vil nemlig helst ikke få den forkerte nuance. Bilen skal heloplakeres!
21. januar 2014 kl. 14:23 #18894John LarsenDeltagerJeg køber mine stumper hos Stelvio. De har det næsten altid på lager eller skaffer det inden for ganske få dage.
Kører med Castrol classic xl 20w/50 olie på min 2000 spider årgang 1973 – købes hos Mekonomen.21. januar 2014 kl. 19:19 #18897Morten SvendsenDeltager5W/30 ville jeg ikke vælge, da varmviskositeten (30) er for lille ifht anbefalingerne. Syntetisk er kun til rene motorer forstået på den måde, at motoren ikke må have belægninger indvendigt af gammel olieslam. Det vil en moderne syntetisk olie kunne opløse med efterfølgende risiko for tilstopning af oliekanaler eller aflejring af urenheder i lejer. Når motoren har stået 15 år uden olie på, kan den i princippet være total rusten indvendig. Og siden bilen skal have den helt stor tur alligevel, ville jeg tage motor og transmission ud og lige gå den efter. Første skridt kunne være at tage bundkarret af og se hvordan den ser ud indvendig.
Mht reservedele er der mange muligheder, du kan ikke umiddelbart afgøre om der er sammenhæng mellem pris og kvalitet. Vær ikke bange for brugte originaldele, de kan ofte være bedre end nye dele.
God fornøjelse med projektet 🙂
22. januar 2014 kl. 14:23 #18909Thomas Bechgaard WulffDeltagerTak for svarene…. Jeg har efterset motoren (bunden) og den er umiddelbar ikke rusten nogle steder. Den er pænt afrenset for slam osv. samt nye pakninger hele vejen rundt. Så jeg tror jeg fremadrettet vil bruge syntetisk olie, men nok 10/40 i stedet for. Jeg kan ikke rigtig se/forstå ideen med mineralsk olie.
Brugte originale dele lyder fint, men hvor skaffes de? Her på siden kan jeg da finde lidt, men måske skulle jeg lave en annonce med dele købes?
Jeg skal selv sprøjte bilen over, men er ikke helt tryg ved min lokale farveblander. Han kan godt finde farven i computeren og blande den, meeeen…. Den skal være lige i skabet og ikke kun tæt på. Kender I nogen som blander maling til klassiske biler?
22. januar 2014 kl. 15:45 #18910AnonymInaktivOlie (og andre bildele) er for ejere noget, mange har et religiøst forhold til. En 105 motor er konstrueret til mineralsk olie af typen 20W-40 ( iflg. instruktionsbog 1970 Spider). Så motortolerancer er indrettet efter det. Som Morten skriver, så indeholder moderne fuld og del syntetiske motorolier så mange selvrensende additiver, at man risikerer, at slam og koks i oliekanaler og andre steder frigøres og cirkulerer rund med olien, og kan tilstoppe kanalerne og smøresteder i bl.a. krumtapakslen og plejlstænger lig med smadret motor. Jeg kører på Millers 20W-50 Classic olie, som har en højt indhold af zink partikler, som er godt for motorer af disse årgange og ikke har katalysator (kan købes hos http://www.mgcenter.dk/pl/Millers_Oils_Classic_Oils_Classic_motorolie_77.aspx) Tidligere kørte jeg på Castrol GTX 20W-50, men afløseren XL 20W-50 har ikke zink partikler.
Reservedele til 105 modeller fremstilles stort set af de samme fabrikker, uanset af hvem og i hvilket land man køber dem. Google Alfa Romeo parts og se hvor mange som sælger til de klassiske modeller. Stelvio giver 10% rabat til ARKD medlemmer.
Hvis du skal bruge maling til reparation, ville jeg få blandet farven så den passer til den farve bilen har nu, hvor den har været udsat for vind og vejr i måske længere tid. Til helopmaling kan flere levere den korrekte farve, oplys chassis nr. til ArchivioStorico@alfaromeo.com og du får oplyst bilens originalfarve, fremstillingsdato og hvilket land den oprindelig blev solgt til.
Tillykke med din GTJ.
Erik22. januar 2014 kl. 17:18 #18913Thomas Bechgaard WulffDeltagerTak for dit svar Erik… Jeg er så glad for at I giver jer tid til at svare på mine spørgsmål!
Jeg er helt med på den med tolerancer og slam der tilstopper motoren, men når motoren rent faktisk er ren og afrenset, så burde argumentet ikke være til stede ved denne motor. Igen tænker jeg at en moderne olie trods alt må beskytte sliddelene bedre end mineralsk olie. Alt i alt drejer det sig om at få den bedste beskyttelse af sit kæreste eje ;-)…. Så jeg er stadigvæk i tvivl om man skal holde sig til det som fabrikkerne foreskriver i sin tid eller tro på at udviklingen af motorolie er løbet foran disse. At lade det komme an på en prøve bliver nok lidt af en satsning, som kommer til at koste penge og ikke mindst tid da jeg laver tingene selv. Jeg heller dog stadigvæk til fuldsyntetisk.
Er der nogle her på sitet som har erfaringer med moderne fuldsyntetiske olier til disse biler?
Jeg har mailet Marco som svarer meget venligt tilbage med de oplysninger som du forespørg på. Det synes jeg er utroligt flot af ham Jeg ved nu næste hele bilens historik og hvad der er blevet lavet på den gennem tiden. Jeg mangler kun hvem der har ejet den fra ny (76) og til 83. Findes der et registre over hvem der har ejet bilen ved første registrering?
22. januar 2014 kl. 18:36 #18914Jesper JensenDeltagerJeg købte for 7 et halvt år siden min Giulia med en blueprintet 2,0 motor med kun 6 tkm på klokken – dvs totalrenoveret med så små tolerancer i motoren som muligt. Den var ved købet påfyldt fuldsyntetisk Castrol 10/60 Racing. Jeg har siden hen skiftet olie for hver 10 tkm. Hver gang har jeg påfyldt fuldsyntetisk Agip 10/60 Racing. Motoren har nu gået ca. 85 tkm. Der er absolut ingen problemer med den. Til en helt frisk og afrenset motor ville jeg ikke være i tvivl om hvilken olie jeg ville fylde på den :>)
Det skal bemærkes at bilen kører stort set dagligt – korte og lange ture – mest korte, så det dér med Racing-olien er ikke et udtryk for, at den bliver høvlet rundt på en bane med jævne mellemrum men blot et udtryk for at jeg er glad for den olie – og så er den nem at få fat på:>)22. januar 2014 kl. 18:49 #18915Morten SvendsenDeltagerHej. Som tidligere skrevet går bekymringen på gamle “beskidte” motorer, jeg er helt enig med dig i, at en renoveret motor skal have en syntetisk olie, idet den både beskytter og renser bedre. Jeg kører selv med syntetisk olie på begge renoverede 1300, og har ikke oplevet nogen negative sider ved det. Ej heller slid på knastaksler / knastfølgere. Man skal respektere varmviskositeten, men jo lavere vinterviskositet, desto bedre. Så kan du finde en 0W/40 til rimelige penge, ville jeg hælde den på. Så har du optimal beskyttelse ved koldstart idet olien hurtigt når frem til de kritiske steder. Er motoren nyrenoveret burde det ikke give olieforbrug. Jeg bruger selv 5W/40 af den simple grund, at det er lidt billigere, og jeg aldrig benytter bilen under 10 grader C alligevel. Mht. gearkasse vil jeg anbefale Redline NS, det giver en væsentlig forbedring af skift især ved kold olie, ligesom det beskytter det, der er tilbage af syncromesherne optimalt. 1,5 qt er nok, så køber du 3 flasker har du til 2 skift.
Mht reservedele ville det være en fin ide at oprette en købsannonce, flere af os gammelbiltosser har samlergen og har nogle ting stående… Sliddele køber jeg oftest hos Alfa-service.com, men det er delvist fordi det er billigt at få sendt i Tyskland og jeg har en venlig tysk kollega jeg må have lov at sende til (men de kan selvfølgelig også sende til DK). De giver desuden 10% rabat til klubmedlemmer. Som Erik skriver, kommer det meste nok fra den samme fabrik uanset hvem du handler med, men priserne kan variere noget.
22. januar 2014 kl. 20:02 #18917Thomas Bechgaard WulffDeltagerTusinde tak for svarene og hurtigheden! Alt efter hvilken bil man ejer, så giver alle svar rigtig god mening.
Jeg vil bestemt oprette en annonce under købes en af dagene. Det er god fornuft… I første omgang så skal der bruges nogle pladedele. Det er der nok ikke så mange, som ligger inde med. Måske nogle fejlkøb, så det er et forsøg værd.
Motoren er iøvrigt langt i…. Jeg kunne lade være og skal startes op i weekenden. Ved godt at rust arbejdet skulle laves først, men vil se om motor osv. fungere, som det skal. Se vedhæftning 😉
22. januar 2014 kl. 20:46 #18918Morten SvendsenDeltagerHej igen.
Det ser da fint ud 🙂 Forstår godt fristelsen med lige at starte den op, men er der nye stempelringe i, ville jeg lade være. Skal de slides rigtigt til, skal motoren ud og lave noget. Du risikerer, at de ikke sætter sig rigtigt hvis du lader den stå i tomgang. Gode pladedele til en Bertone er der ved at være penge i, eventuelle “fejlkøb” er blevet til en god investering. Især gamle originaldele er dyre, men bestemt pengene værd efter min mening.24. januar 2014 kl. 14:27 #18933AnonymInaktivThomas, din motor ser meget fin og ren ud. Hvis den har været adskilt og renset indvendig, dvs. blok, topstykke, krumtap, knastaksler, plejlstænger og oliekanaler er blevet kogt ud, så er der ingen fare for tilstoppelser af gammelt slam, så er der ingen fare ved at bruge f.eks. en 10W-50 syntetisk olie. Om tolerancer og metallegeringer holder til, at der ingen zink partikler er i olie, ved jeg ikke. Jeg har i de år jeg har ejet min 1750, kørt omkring eller under 5000 km om året, og har skiftet olie og filter før vinterhi hvert år. Jeg ved, at motoren havde kørt ca. 5000 km efter hovedrenovering, da jeg købte den. Jeg har også prøvet med 10W-40, når den er meget varm, så er olietrykket for lavt til min smag, desuden lægger den 10W-40 fra bagerste hovedleje.
Marcos forgænger, Eliva, oplyste i 2005 (hvor jeg købte min Spider) mig om, hvad første ejers navn var og at registreringen fandt sted i Torino d. 28.9.1970 – den faldt af samlebåndet d. 4.9.70. Ved en senere forespørgsel, svarede Marco uden ejerens navn, så det er man nok gået væk fra.
Erik24. januar 2014 kl. 21:17 #18938Thomas Bechgaard WulffDeltagerHej Erik
Tak for det….Der ligger vel omkring en lille uges arbejde i istandsættelse af motorrummet og middel polering af motoren. Jeg har genbrugt alle originaldelene og renset skruer, bolte, plastik osv.
Jeg ved ikke helt om delene er kogt af som du skriver, men jeg kan forstå fra sælger, at den er hovedrepareret. Så efter at have læst de forskellige indlæg, så får den fuldsyntetisk olie. Glæder mig vildt til at få den startet op. Måske fejler den noget måske ikke!
Min Bertone historie er at jeg så en junior for 20 år siden og tænkte den var en ønske bil. Nu har jeg så et projekt, som kræver flid 😉 Faktisk har jeg aldrig kørt i en Gt, så det bliver også noget helt nyt…. Designet er bare fantastisk.Jeg har lagt en annonce på siden og har allerede fået nogle god henvendelser. Mangler dog fortsat nogle pladedele og div.
Jeg ved fra Marco, at bilen er produceret i 74, solgt til alfa forhandler i dk i 75 og registreret første gang i 76. Fra 83 og frem kender jeg historien af bilen. Men hvem der har ejet den fra ny ved jeg ikke. Måske jeg kunne spørger i motorregistreret?
24. januar 2014 kl. 22:13 #18940Morten SvendsenDeltagerHej. Regn med utæthed fra den store pakdåse bag svinghjulet. Specielt de orange Akron pakdåser er ikke særlig gode efter min mening. Cortego laver nogen noget bedre, men helt tæt bliver den sjældent. Sjovt at du aldrig har kørt i en før køb. Du bliver ikke skuffet, men den kører ikke som en moderne bil. Jeg bliver glad når jeg kører i den, der er noget gammelt og autentisk over den. At sidde der med det tynde bakelitrat og kigge ud over de flotte instrumenter, de små viskere, den flotte snude, som man også kan se indefra, gør dig bare i godt humør. Min er med tynde 155/15 dæk, der skal ikke megen fart til i rundkørsler ol. før de begynder at hvine og skride. Så kan man glæde sig over den fine afstemning, den er nem at placere med styretøj og gas. Jeg smiler efter hver endt tur 🙂
27. januar 2014 kl. 10:30 #18949Jan Stelsig DahlsgaardDeltagerMht. pladedele, så kan det være Herluf har de ting du skal bruge, men de er nok ikke billige. http://www.alfaspecialisten.dk
27. januar 2014 kl. 11:17 #18952Morten SvendsenDeltagerMåske var veteranposten også en mulighed ?
-
ForfatterIndlæg
- Forummet 'Type 105/115 – Giulia, Giulia GT og Spider' er lukket for nye emner og svar.