Rullefeltsdag i Tune

Home Fora Sektion Sjælland Arrangementer Rullefeltsdag i Tune

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • Forfatter
    Lars R. Nissen
    Keymaster

Da der stadig er ledig kapacitet, har vi netop fået mulighed for, så at sige, “at tage biler ind fra gaden”.

Så hvis du lørdag formiddag står med 300 kr. på lommen, og tænker at du (eller din bil) trænger til at blive “rullet”, så er det bare at køre til Tune og få det klaret – så giver klubben oven i købet en kop kaffe eller en sodavand :cheer:

Du er selvfølgelig også velkommen til at annoncere din ankomst i forvejen på webmaster@alfaklub.dk.

Hvis du “bare” vil hygge og sparke noget dæk, er du også meget velkommen …

Se mere om dagen i vores ARRANGEMENTSKALENDER

Jeg kommer med min Youngtimer racer, og hvis der er tid og lejlighed kan jeg vise lidt om hvorledes vi fintuner racermotorerne til vores klasse.

Lars R. Nissen
    Keymaster

De klassiske “kødhakker-fælge” på rullefeltet 🙂

Dagens resultat

Attachments:

Anonym
    Inaktiv

Hej
    Hyggeligt at møde jer, jeg var godt tilfreds mit resultat.
    B)

Ja, tak for idag. Jeg var også godt tilfreds med resultatet – men der er selvfølgelig stadig plads til lidt forbedringer. 🙂

Attachments:

Ja tak for idag rødder 🙂

Raceren målte jo omtrent som forventet med mapningen der begrænser effekten til Youngtimer klasse 3. Det var mere overraskende at den efterfølgende var fuldstændigt ligeglad med at vi prøvede at skrue lidt op for den?
    :dry:

De to Mito 1.4TB målte godt nok meget ens.

Fine resultater for de fleste. Der er da vist nogle heste der er gået på græs i den 2,0 jts 🙂
    Nogen der så hvornår omdrejningsbegrænseren slog til i 33’eren?

Det var min 33’er, der blev rullet. Jeg ved ikke hvornår den slog til, men jeg kan se på grafen, at kurven falder brat lige efter 6400/6500 omdr., så måske er det dér? Jeg kan desuden se på gamle brochurer, at den skulle yde 105 Hk ved 6000 omdr., så med de 6279 omdr., der blev målt på med den maksimale effekt, var det da et stykke over. Og så er der ca. 7,5 heste, der er gået i stalden på 24 år og den har mistet 3,4 Nm. Måske kan de masseres frem igen med lidt kyndig justering af karburatorerne?
    Tak for en rigtig hyggelig dag. Det var et godt arrangement – og mit første i klubben, så det tegner godt.

Christoffer Marckmann skrev:

quote :

Det var min 33’er, der blev rullet. Jeg ved ikke hvornår den slog til, men jeg kan se på grafen, at kurven falder brat lige efter 6400/6500 omdr., så måske er det dér? Jeg kan desuden se på gamle brochurer, at den skulle yde 105 Hk ved 6000 omdr., så med de 6279 omdr., der blev målt på med den maksimale effekt, var det da et stykke over. Og så er der ca. 7,5 heste, der er gået i stalden på 24 år og den har mistet 3,4 Nm. Måske kan de masseres frem igen med lidt kyndig justering af karburatorerne?
    Tak for en rigtig hyggelig dag. Det var et godt arrangement – og mit første i klubben, så det tegner godt.

Hej. Det skal nok passe at den slår fra der. Der er forskellige rotore med forskellig begrænser. Den der sad i min slog fra allerede ved 6200 omdr, så den fik lige en tur med en skruetrækker og vupti ingen begrænser. Første rul gav 98,7 hk ved næsten 6500 omdr. Fandt ud af at luftfilteret var møjbeskidt, så den fik en tur mere uden filter i kassen. Resultet var 104,3 hk. Den havde kørt ca 195.000 km på det tidspunkt.
    Iøvrigt var der næsten ingen af dem fra ny der ydede det de skulle. Det var helt normalt med en 100-103 hk.
    Du kan altid give den lidt på co skruerne. Min kører iøvrigt også med lidt større tomgangsdyser og hoveddyser.

Anonym
    Inaktiv

Ja det var da en hyggelig dag, helt sikkert 🙂
    Blev dog lidt overrasket af forskellen på VAE.dk’s rullefelt resultat og det der blev målt her i weekenden :unsure:

Prøver at tale med VAE om en ny rulning her i næste uge, for enten er der bare forskel på felterne, eller også er der noget i vejen med min bil, for den har jo mistet 15 HK og ca. 30 nm. Det virker vildt, eller er det meget normalt at 2 felter måler så forskelligt?

Anonym
    Inaktiv

Der kan godt være forskel på rullefelt set op til 10% forskel.
    Her en lille film fra dagen 🙂

Carsten Skals skrev:

quote :

Prøver at tale med VAE om en ny rulning her i næste uge, for enten er der bare forskel på felterne, eller også er der noget i vejen med min bil, for den har jo mistet 15 HK og ca. 30 nm. Det virker vildt, eller er det meget normalt at 2 felter måler så forskelligt?

Momentet kan svinge lidt afhængigt af hvor præcist “rulleren” aflæser omdrejningstælleren.

Dine 15hk udgør ikke ret mange % af motorens effekt, men det virker dog lidt i overkanten af at det kan henvises til måleunøjagtigheden.

I forhold til mine andre rulninger virkede målingerne denne gang meget realistiske. Der var meget små forskelle i forhold til de rulninger jeg selv har lavet, og dem tillægger jeg helt at motoren nok var lidt koldere end den plejer.

Anonym
    Inaktiv

Tak for svarende, synes selv at 15hk er en del i forskel, men ved godt at NM beregnes ud fra omdr. og ikke måles, så den er jeg efter nærmere eftertanke ikke så betænklig ved.
    Der er intet foretaget ved min bil siden sidste rulning og til den vi lavede i går, og jeg kan se på de forskellige resultater at de også opnåes ved forskellige omdr.
    Er det normalt også? Eller vil “toppen” af graffen, uanset opnået tal, ligge på samme antal omdr?
    Har lige vedhæftet sidste resultat, der er alligevel ca. 400 omdr/min. til forskel på højeste effekt. Men aner ikke om det betyder noget?

Carsten Skals

Attachments:

Anonym
    Inaktiv

Carsten.

Tror ikke der er noget galt med bilen.
    Der er forskel på rullefelter.

Og fik fortalt engang at luftfugtighed,temperatur og uftryk spiller også en meget stor rolle, så selv på samme rullefelt kan der være stor eller mindre forskel på målingerne..

Anonym
    Inaktiv

Den er jeg helt med på Frank, men det justere de jo i programmet under rulningen, min første rulning I februar blev lavet ved 1 grad og luft trykket 1022, og i går var det ved 15,5 grader og 1005 i lufttryk.
    Så det burde ikke være der forskellen ligger, tror jeg ikke :unsure:

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • Forummet 'Arrangementer' er lukket for nye emner og svar.