Home › Fora › Alfa Forum › Type 939 – 159, Brera og Spider › Spændende projekt hos Dau
- Dette emne har 10 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 7 måneder siden af Michael Heegaard.
-
ForfatterIndlæg
-
22. januar 2014 kl. 15:54 #6111AnonymInaktiv
B) Hey hey B)
Jeg var omkring Thorkild Dau i dag, da min fatters 159’er skulle have skiftet olie og så’en lidt:)
Oppe på liften var en anden 159’er, SW’er godt nok, men med samme motor som min fars. En 2.4 diesel. Thorkild kunne så, MEGET stolt fortælle at det var hans egen, og at den ville blive rigtig sjov at køre i, når han blev færdig med den.
Motoren havde været omkring et firma i Åbenrå, og var nu en 2.6 diesel 👿 og der var indkøbt større turbo til den også.
Uden en chip regnede han med 250+ HP 👿 og han glædede sig naturligvis til at sætte div. Audi’er, BMW’er mm. på plads.
Ville bare lige dele den med Jer, hygge derude 😉6. april 2014 kl. 6:11 #19918Jacob GemzøeDeltagerJeg var omkring Dau i fredags for at aftale en tid til service, og så kom jeg i tanke om dit indlæg Carsten.
Han fortalte mig, at den var endt med at blive en 2.7’er. Han havde ikke haft den på rullefelt men regnede med ca 250 HK. Han kører i øvrigt ikke i den selv for tiden, da en af hans venner gerne vil købe den.6. april 2014 kl. 12:14 #19932AnonymInaktivHehe, ja han snakker meget gerne om det lille projekt, håber ikke han når at sælge den inden jeg får den lovede tur B)
Det er sgu også friskt gjort.6. april 2014 kl. 15:40 #19935Thomas Lund NielsenDeltagerFrækt projekt, opgraderer han mon også kobling/gearkasse/bremser?
6. april 2014 kl. 16:19 #19937AnonymInaktivDen står færdig dernede, men aner ikke om han har opgraderet de ting.
8. april 2014 kl. 19:54 #19969Michael HeegaardDeltagerHvad ligger til grund for at man vælger at opbore motoren?
Kigger man omkring på nettet, så er der eksmeplarer der har over 300 hk uden ændringer inde i motoren.9. april 2014 kl. 4:51 #19970AnonymInaktivMon ikke nogen med lidt mere forstand på tuning kan oplyse os om det?
Ved at bilen havde motorskade da den blev købt, ved ikke om det er årsagen?
Men en motor med større boring må belastes mindre ved sammen effekt som en med mindre boring, ikke? Der er også kommet større turbo på. Mon ikke det hele gør den mere holdbar end bare det at skam chiptune en bil?9. april 2014 kl. 7:42 #19971Roar JensenDeltagerquote Carsten Skals” post=13712:Mon ikke det hele gør den mere holdbar end bare det at skam chiptune en bil?Måske, men hvad med undervogn og bremser – er bilen også her blevet opgraderet til de ekstra kræfter? :huh:
9. april 2014 kl. 8:41 #19972AnonymInaktivJeg er temmelig sikker på at Thorkild har styr på det, han har trods alt været i motorsport i 14-15 år.
9. april 2014 kl. 12:23 #19977Steffen Juul SimonsenDeltagerquote Roar Jensen” post=13713:quote Carsten Skals” post=13712:Mon ikke det hele gør den mere holdbar end bare det at skam chiptune en bil?Måske, men hvad med undervogn og bremser – er bilen også her blevet opgraderet til de ekstra kræfter? :huh:
Den kører standart med 330 mm bremser. Sammme bremser som 3,2 V6 🙂
13. april 2014 kl. 8:15 #20010Michael HeegaardDeltagerquote Carsten Skals” post=13712:Mon ikke nogen med lidt mere forstand på tuning kan oplyse os om det?
Ved at bilen havde motorskade da den blev købt, ved ikke om det er årsagen?
Men en motor med større boring må belastes mindre ved sammen effekt som en med mindre boring, ikke? Der er også kommet større turbo på. Mon ikke det hele gør den mere holdbar end bare det at skam chiptune en bil?Det kunne selvfølgelig være en rigtig god begrundelse at motoren har været skadet.
I så fald har man den alligevel ude hvorfor man lige så godt kan gøre noget ved mængden af motorens slagvolumen.
110 hk/l er vel sjovere med 2,7 liter end med 2,4 liter
Men krumtap, bundlejer og plajlstænger bliver ikke belastet mindre af at boringen bliver større, snarer tvært imod.
-
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.