Større slidtage på baghjul(specielt højre bagdæk)

Home Fora Alfa Forum Type 939 – 159, Brera og Spider Større slidtage på baghjul(specielt højre bagdæk)

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

Giver det mening at mine bagdæk på 19″ TI fælge bliver slidt hurtigere end fordækkene?
    Jeg køre ca. 2 sommer sesonner forand og ca. 1½ bag på.(1,25 på højrebag)
    Køre Conti sport, og har ca. 50 til 80kg grej i bagaerummet til daglig.
    Det virker også som om der er lige meget bremse støv for som bag?
    Køre ca.40.000km årligt.
    SW. har lige rundet 150.000, og der er ikke lavet eller skiftet bremser endnu!.

Er der nogle der kan byde ind, skal eller kan bagenden sættes anderledes op?

Vernon Pedersen
    Deltager

Jeg går udfra det er en forhjulstrukken 159’er du har!? (Q4 har ret så jævnt slid på alle fire hjul)
    Nej det giver normalt ingen mening at slide baghjulene mere en forhjulene.
    Med 150.000km på bagen går jeg udfra du har udskiftet støddæmper en gan og skal til at skifte dem igen 😉 (de er mærkbart dårligere fra ca 80.000km – og bør være skiftet ved 100.000km)
    – men det skæve eller uensartet slid skyldes nærmere noget ophæng (eller dele af) der er slidt – det skal du få checkket – det bliver normalt checkket ved service.
    – hvornår har har du sidst fået foretaget en firehjuls udmåling (sporing)?

Hvad angår bremsestøv på (fra) baghjulene – så bremser bagbremserne altid med på en 159 (og alle andre Alfa’er siden 156) så noget støv vil der altid være – og med 50-80kg i bagagerummet vil baghjulene have mere at lave og dermed producere mere støv!
    mvh
    oo=v=oo
    Vernon P.

Michael Riis
    Deltager

Jeg mener og kan huske at de ikke var helt så præcise i Italien, som man kunne håbe på, da de boltede undervognen på.

Jeg mener helt klart du skal få lavet en 4 hjulsudmåling og få det justeret ind.
    Det vil sikkert klare den baghjul de slider lidt mere, eller måske begge baghjul.

Du køre sikkert mange km på landevej/ motorvej og bremser ikke ret meget.
    Derfor slider du heller ikke bremserne op.

Jeg takker for jeres input, jeg tror næste skridt må blive en udmåling på undervognen/sporing.
    Der er ikke skiftet dele på undervogn endnu(heller ikke støddæmpere)den føles ikke blød på nogen måde, men kan da ikke afvise det er ved at være tid for nye dæmpere!
    Som Michael nævner, er 85% af kilometerne, landevej/motorvej

Jeg vender tilbage når jeg har nyt i sagen.
    Fortsat god sommer derude B)

Vernon Pedersen
    Deltager
    quote Jacob B. Rademacher” post=7592:

……..
    Der er ikke skiftet dele på undervogn endnu(heller ikke støddæmpere)den føles ikke blød på nogen måde, men kan da ikke afvise det er ved at være tid for nye dæmpere!
    Som Michael nævner, er 85% af kilometerne, landevej/motorvej

Jeg vender tilbage når jeg har nyt i sagen.
    Fortsat god sommer derude B)

Med 150.000km på tælleren kan jeg love dig for der er tid til nye dæmpere – du vil kunne mærke tydelig forskel på når du får 4 nye dæmpere monteret… og det har du kunnet længe 😉

Jeg vil anbefale Koni FSD dæmpere til din 159

Der du mærker du skulle have skiftet støddæmpere er når det er frosne om vinteren – de behøver ikke blive “bløde” fordi de er færdige (de var i gamle dage 🙂 ) – de kan blot reagere for langsomt på ujævnheder i vejen – det er det samme som nedsat vejgræb 😉

Og hvis du bremser så lidt som i antyder vil jeg anbefale at få dem efterset med jævne mellemrum – og så i øvrigt lave nogle enkelte hårde opbremsninger så ABS begynder at arbejde (du kan gøre det i regnvejr – så skal du ikke bremse så hårdt) – så ABS “pumpen” heller ikke “gror fast” – det er dyrt når det sker!
    mvh
    oo=v=oo
    Vernon P.

Så er der bestilt tid til en 4 hjuls sporing i morgen hos Korup Dæk-Center.

Kan oplyse at bagenden er nu justeret.
    Højre baghjul står nu just in the middel, venstre baghjul er justeret men kan ikke komme 100% i mål(justerings messig)
    Camber på venstre forhjul mangler også en smule, har dog ikke været et problem, men den kan ikke justeres på denne model(fik jeg at vide)
    Bliver spændende at se med tiden om det har hjulpet på dækslidtage på bagenden!

Vernon Pedersen
    Deltager

– Jeg går ud fra den aldrig har været skadet og der er taget højde for at bilens belastning/ridehøjde har været 100% – og alle bøsninger er O.K.!
    Så burde den faktisk kunne holde sig inde for målene!
    mvh
    oo=v=oo
    Vernon P.

Jeg har haft bilen fra den har gået 7000km, den har ikke været skadet i min tid og den har nu rundet 151.000km.
    Kan selvfølgelig ikke afvise hvis der skulle være bøsninger der er slidt.
    Nu ser jer lige tiden an, om dækslidtagen bliver mindre på baghjulene.
    Kunne være interessant og høre fra andre, der køre i samme model(+ fælge)om de har samme erfaring?

Ind til videre, tak for responsen 🙂

Attachments:

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forummet 'Type 939 – 159, Brera og Spider' er lukket for nye emner og svar.