Tips til læderkabine?

Home Fora Alfa Forum Type 932 – 156 Tips til læderkabine?

• Dette emne har 14 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år siden af Anonym.
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Inaktiv

Jeg har lige købt min første Alfa 156 SW og glæder mig til jeg får den fredag.
    Læderkabinen (tror det er magnolia1 (beigegul)) er flot bortset fra førersædet og midterkonsol som har en del ridser, dog ingen huller.

Jeg vil høre hvad I anbefaler som fremgangsmåde til pleje og rengøring og hvordan jeg får minimeret ridserne mest muligt ?

Jeg sætter pris på ethvert tip og trick.

Juhuuu
    Mvh.
    Martin

PS. Hvad er godt at bruge på instrumentbrættet

Leif Olesen
    Deltager

Jeg vil anbefale at du kontakter Classic Trim i Munkebo tlf. 65975286
    Du skal nok rense først med en speciel sæbe og siden bruge en voks.
    Du kan også få en farve der kan fylde ridserne.

quote Martin Thygesen” post=11596:

PS. Hvad er godt at bruge på instrumentbrættet

Sonax har et produkt til kunststof kaldet Xtreme Cockpitpleje, det holder overfladen mat efter behandling.

Tillykke med Sportwagon’en, hvilken motor om man må spørge? :cheer:

En fed blanding sæbespåner, er det bedste du kan gøre for din læderkabine.
    2 x om året. Brug også sæbespåner til rat og gearknop, når du nu er igang. Hvis læderet ikke har været behandlet i lang tid, suger det sæben ind som en tør svamp. Så skal du gentage behandlingen, til læderet er mættet.

Arbejdstemperatur, helst over 15 grd.c. Tør efter med rent lunket vand. Så får du blødeste sæder med en silkemat overflade.

Sæderne i min 156 fik denne behandling i de 10 år /280,000 km jeg havde den og stadig pæne da den “døde”. Læderkabinen i min nuværende 159, havde ikke set skyggen af sæbespåner, da jeg overtog bilen. Læderet var nærmest gråt og meget hårdt. Behøver jeg sige mere ?

Glem alt om voks og andre kunstprodukter. Det er kun til gamle støvler, for at holde vand ude.

Ole

Anonym
    Inaktiv

Thomas: Det er en 1.8 :-).

Ole: Nu er jeg ikke sæbespåne ekspert så kan du sige lidt mere om blandningsforhold og hvor længe det skal side. Er det skum uden vand man skal bruge eller er det ligemeget?
    Har læst flere steder at det anbefales at afslutte med lædercreme/balsam/fedt men det mener du ikke Ole?

Hvad med ridserne? Nogen seje tips?
    Tak for svar

Anonym
    Inaktiv

Må man fx afslutte med en gang bivoks eller er det kun til “vandrestøvlerne”;-). Eftersom der allerede er ridser og småsprækker leder jeg efter at beskytte bedst muligt og minimere mest muligt

Hej Martin

Små ridser kan du holde nede/udbedre med sæbespåner. Større revner er kommet for at blive. Der findes ikke noget vidunder middel, til at fjerne dem.

Sæbespåner er et naturprodukt, der indeholder anilin, som gør læderet blødt og smidigt. Og forebygger mod udtørring og dermed revner.

Sæbeblanding:
    Kog en 1 liter vand og tilsæt en pæn håndfuld sæbespåner. Pisk sæbespånerne ud, når blandingen afkøler, fortykkes den. Blandingen er bedst at smøre på, når konsistensen er som en god “fed” hårshampoe. Du kan evt, fortynde med lunken vand. Brug den fine side af en “glitzi” svamp, til påføring af sæben på læderet. Tør evt. overskydende sæberester af, med en klud opvredet i rent lunket vand.

Jeg har aldrig anvendt andre midler, heller ikke bivoks.

Ole

Anonym
    Inaktiv

Tak Ole. Skal det sidde længe?
    Hvad er en glitzy svamp

Martin

Morten Svendsen
    Deltager

Det er vist det der hedder en grydesvamp på dansk, altså de skumgummifætre med fibervæv på den ene side.

Yes, skuresvamp , grydesvamp,” kært barn har mange navne”.

Sæbeblandingen skal sidde, til overfladen på sæderne er tørre.
    Det går relativt hurtigt.

God arbejdslyst.

Ole

Thomas Jensen
    Deltager

Det er meget fint at bruge sæbespåne vand som Ole fint skriver, men for at give læderet noget at leve af skal det have noget pleje, ligesom fodtøj eller læder møblerne i stuen skal have det.
    Efter at have rengjordt sæderne skal de have et tyndt lag læderfedt, eller en god skocream, det frisker læderet op og bringer gløden frem i læderet.
    Mine røde lædersæder i gtv´en giver jeg 2 gange om året.
    Iøvrigt tillykke med Alfaen 😉

Anonym
    Inaktiv

Kære Alfister.

Er der nogen af jer som kan fortælle mig hvad farven på læderkabine i min SW er?

Der er en farve som hedder lusso tan, men det er ikke en lusso model. Sæderne er fra momo. Jeg vil gerne købe lidt læderfarve til ridser o.lign.

Se billede

Attachments:

quote Martin Thygesen” post=11614:

Thomas: Det er en 1.8 :-).

Den er god! :cheer:

Anonym
    Inaktiv

I et af svarerne nævntes læder farve. Det er godt at anvende hvis der er lange revner i læderet. En beige farve til sæderne i denne Alfa.
    Hvis muligt, så start behandlingen med at rense revnerne med et opløsningsmiddel, f.eks. rensebenzin. Påfør efterflg. farven med en lille pensel og lad farven tørre helt ud.
    Derefter kan sæderne renses med sæbespånevand. Efter tørring har jeg altid givet mine lædersæder en god fed læderfedt og tørret efter med en tør klud, gammel viskestykke e.lign., det giver længere holdbarhed.
    Erik

Anonym
    Inaktiv

Hej Ole & Erik

Fulgte dit tip. Først så missede jeg at det først var når det begyndte at køle at “hårshampo” effekten kom 😉 men de blev lidt pæneremen farce kommer jeg vidst ikke uden om 😉

Jeg har læst at sæderne skal være helt rene inden man påfører farven. Der findes utallige leather cleaner og efterfølgende conditioner. Kan du fortælle hvad som er bedst eller fortælle mig hvordan jeg får sæderne helt rene og forbereder dem til farven (åbner porrerne, som det påståede leather cleaner gør)

Der er også nogen som sagde at sæbespåne ret forskellige også i kvalitet. Hvordan ved man om det er den rigtige (ph værdi mm)
    På forhånd tak.

Martin

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.