V6, R6, B6 .. (Advarsel: nørderi!)

Home Forums Generelt forum Alfa Romeo snak V6, R6, B6 .. (Advarsel: nørderi!)

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #7666
    Anonymous
    Inactive

    Ansporet af artiklen om Stelvio Q i seneste nummer af AlfaNyt og motorens Ferrari-DNA kom jeg til at tænke på hvorfor der er forskel på om 6-cylindrede motorer har 0, 60, 90 eller 180 grader mellem cylinderrækkerne.

    Denne artikel er tydeligvis skrevet af en Porsche-fan, men jeg skal iøvrigt ikke gøre mig klog på hvad der er bedst – jeg ved bare at min Bussone er lækker: https://www.autoevolution.com/news/there-s-a-big-difference-between-a-boxer-and-flat-engine-85305.html

    Tilbage til Q, som er en V6 i 90 grader og altså 75% Ferrari California T og Portofino med nøjagtig samme boring og slaglængde – men med en flad krumtap, som tillader flere omdrejninger http://bilmagasinet.dk/bil-nyheder/thomsager-undersoeger-hvorfor-laver-ford-flad-krumtap-til-mustang

    Q passer også med Maserati Quattroporte GTS 3.8, som har samme boring på 86,5mm – men en anelse længere slaglængde. Ghiblis V6 er dog kun 60 grader (som Busso) og dermed en anden konstruktion ..

    Så nu ved du det – selvom det ikke just giver et klart svar på hvad der er bedst ..

    #32289
    Michael Riis
    Participant

    Det er balance i motoren. V6 er normalt 60-65 grader da det gir den bedste balance. V8 er 90 grader.
    Men da Alfa Q motoren ikke skal køre 9000 omd. som den gør i en Ferrari. Går det nu nok, den har sikkert balance aksler, eller noget andet til og hjælpe den med og holde balancen. Jeg har ikke nærstuderet motoren.

    180 grader er en bokser motor, eller som Ferrari lavede 180 grader V-motor så er den stadig i balance.

    6 rækkemotor er stort set også i super balance.

    Noget der ikke er i balance er alle de 3 pottet der køre rundt, motoren er jo ved og hoppe ud af motorrummet. De har alle en kæmpe balance klods der skal udligne den cyl. der mangler.

    #32354
    Anonymous
    Inactive

    Forskellen i gradantal hander om (først og fremmest)om jævn tændfølge.
    60g,120g,180g, osv giver jævn tændfølge på 6cyl.

    Når der dukker 90g 6cyl op er det fordi man har en 8cyl i forvejen og man cutter 2 cyl af og tilpasser i højere eller mindre grad.
    nogen gange forsøger man at skille/forskyde de fælles søle for at gi nogle graders ændring.
    En 180g kan som nævnt være boxer eller V. Det er et spørgsmål om den har fælles søle (V-motor) eller hver sin søle der gi’r modsat bevægende stempler.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.