Månedens Klassiker -
1960 til 1969
|
Tirsdag, 01 Oktober 1996 00:00 |
|
|
ALFA ROMEO GRAN SPORT QUATTRORUOTE
Som månedens klassiker har vi denne gang valgt en ganske speciel bil. Det er en bil fra 1966, selvom den ser ud som en 30'er-model. Læs her historien om denne specielle replica-Alfa Romeo, der blev til i samarbejde med Quattroroute.
|
|
|
 |
|
|
 |
|
Her ses kabinen med knapper m.v. Du kan også øve dig på det italienske!
|
|
Alfa Romeo 1600 Gran Sport Quattroruote er et produkt af to fænomener, der dukkede op i slutningen af 1960'erne. For det første var der - især blandt den yngre generation - en voksende interesse for små, åbne biler med plads til to personer, og for det andet var der i Italien fokus på klassiske bilmodeller.
Det var bilmagasinet "Quattroruote", der. fik ideen til model 1600 Gran Sport, og magasinets redaktør og adm. direktør, Gianni Mazzochi, fik Alfa Romeo til at tage ideen alvorligt. Alfa Romeo fik karrosserifirmaet Zagato til at fremstille en replica (kopi, red.) af en af Portellofabrikkens mest berømte klassiske modeller, nemlig model 6C 1750, der blev fremstillet fra 1929 til 1932. Det var Zagato,der havde leveret karrosseriet til den originale model 6C 1750 Gran Sport, så Alfa Romeo havde henvendt sig til et yderst kyndigt karrosserifirma.
Replica-udgaven blev en stor succes, og den lignede sin "forgænger" forbavsende meget. Den største forskel var, at replica' en skulle være venstrestyret. De mekaniske dele var lånt fra model Giulia 1600 TI, og en tophastighed på 155 km/t var mere end tilstrækkeligt.
|
|
|
|
 |
|
|
|
 |
 |
|
Model 1600 Gran Sport Quattroruote, der blev fremstillet af Zagato med mekanik fra model Giulia 1600 TI og på en platform fra model Giulia Spider, genoplivede 1930'ernes kompressorladede Alfa Romeo 6C 1750 Gran Sport. Den simple kaleche og det vipbare vindspejl gør den til en kompromisløs sportsvogn. |
|
 |
 |
|
Stregtegninger af Gran Sport Quattoroute. |
|
SPECIFIKATIONER, 1600 Gran Sport Quattroruote
Opbygning
Selvbærende karrosseri designet af Zagato. Langsliggende motor placeret foran. Gearkasse placeret ved motor. Baghjulstræk.
Motor
4-cylindret rækkemotor med 2 overliggende kædetrukne knastaksler. 2 ventiler pr. cylinder. Motorblok og topstykke af aluminium. Boring 78 mm. Slaglængde 82 mm. Slagvolumen 1.570 ccm. Kompression 9,0:1. 1 dobbelt, lodret karburator af typen Solex 32 PAIA 7. Maksimal ydelse 90 hk v/6.000 o/m. Maksimalt drejningsmoment 12,1 kgm v/4.400 o/m. Litereffekt 57,3 hk/l.
Transmission
Manuel 5-trins gearkasse med gearstang placeret i gulvet. Hydralisk tør enkeltplade-kobling. Udveksling i gearkasse: 1. 3,304:1; 2. 1,988:1; 3. 1,355:1; 4. 1,0:1; 5. 0,791:1; R. 3,01:1. Udveksling i differentiale: 5,125:1. Hastighed i 5. trin ved 1.000 o/m 28,7 km/t.
Hjulophæng
For: Dobbelte triangler, skruefjedre, teleskopstøddæmpere og krængningsstabilisator.
Bag: Stiv aksel med langsliggende reaktionsarme, skruefjedre og teleskopstøddæmpere.
Styretøj
Snekke/rulle.
Bremser
Hydraulisk system med servo-assistance og tromlebremser for og bag. Mekanisk håndbremse på baghjulene.
Hjul
Trådhjul med dæk i størrelse 155 SR 15.
Mål og vægt
Længde 367 cm. Bredde 162 cm. Højde 143 cm. Akselafstand 260 cm. Sporvidde for/bag 129/127 cm. Egenvægt 750 kg. Vendediameter 10,5 m. Benzintank 66 liter. Vægt/effekt 8,3 kg/hk.
Præstationer
Tophastighed 155 km/t. Gennemsnitlig brændstoføkonomi 9,6 km/l.
Produktionsår
1966-1967
Produktionsantal
82 stk.
|
|
|
Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Fabriksfoto og Internettet
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|