Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Konkurrence
Fredag, 01 Juni 2018 00:00
Udfordring af din Alfa-viden


Konkurrencen fra Alfa Romeo NYT nr. 3/2018
 

Her ses et nærbillede af en Alfa Romeo.

Hvad hedder modellen?

Løsningen sendes til: Denne emailadresse er beskyttet mod programmer som samler emailadresser. Du skal aktivere javascript for at kunne se adressen.

Hvis du skriver brev, så skriv til:
Erik Schifter-Holm
Solängen 51
S-23169 Skegrie

Vi skal have dit svar senest den 1. juli 2018, hvis du vil deltage i lodtrækningen.


Konkurrencen fra Alfa Romeo NYT nr. 2/2018

Til konkurrencen i sidste blad har vi modtaget otte svar, hvoraf de syv rigtige.

Den viste bil er en Alfa Romeo Junior Z fra 1972. Peter Dahl-Hansen, der har ejet bilen siden 2000, fortæller, at Alfa Romeo-forhandleren Riedel hjemtog to stk. Alfa Romeo Junior Z. En gul til en kunde og en sølvfarvet, der vist nok blev anvendt af Riedel selv til lidt race. Den sølvfarvede var senere ejet af en herboende tysker.

Tage Hyldgaard-Jensen skriver:
Billedet i denne måneds konkurrence viser et hjørne af bagruden og et hjørne af den bageste siderude på en Alfa Romeo Junior Z. Man kan ikke se, om det er en 1300- eller 1600-udgave, for selv om de var lidt forskellige, gjaldt det ikke det viste hjørne.

Junior Z blev vist på Torinos Motor Show i november 1969. Z'et i modelbetegnelsen henviser til det milanesiske designhus Zagato, der blev grundlagt i 1919 af Ugo Zagato (1890-1968), hvor bilen blev designet. Designet blev udført af Ercole Spada, der var chefdesigner hos Zagato, hvor han havde været ansat siden februar 1960. Han blev født den 26. juli 1937 i Busto Arizio i det nordlige Lombardiet, og han blev uddannet som ingeniør på Instituto Tecnico Feltrinelli i 1956.

Ercole Spada forlod dog Zagato kort efter, at han havde konstrueret Junior Z, og i 1970 blev han ansat hos Ford og blev chefdesigner hos Ghia. Senere arbejdede han hos Audi og BMW, og i 1983 blev han ansat hos I.De.A. (Institute of Development in Automotive Engineering) i Torino, hvor han stod for design af Fiat Tipo og Tempra, Lancia Dedra, Delta II og Kappa samt Alfa Romeo 155, inden han i 1992 vendte tilbage til Zagato. Han er stadig beskæftiget med design, idet han har slået sig sammen med sin søn, Paulo Spada, i firmaet Spadaconcept.

Men nu tilbage til Junior Z. Bilen var baseret på Spider 1300 Junior, og dele af karrosseriet var udført i aluminium. Den havde motor på 1.290 cm3 med karburatorer fra GT/Spider 1300 Junior, og motoren ydede 89 hk ved 6.000 o/m. Tophastigheden var 175 km/t. 1300-varianten blev produceret i 1.117 eksemplarer, hvoraf to eksemplarer blev destrueret på fabrikken fordi karrosseriet ikke levede op til specifikationerne. Produktionsårene var fra 1969 til 1972, og i slutningen af 1972 blev den erstattet af en 1600-variant, der blev vist på Torinos Motor Show i november 1972.

1600-varianten var baseret på 1600 Spider, og derfor sidder benzinpåfyldningen i den modsatte (venstre) side. Endvidere var 1600-varianten 10 cm længere. Det var bagenden, der blev forlænget og derfor gjort lidt lavere. Baglygterne var større, og en ikke særlig køn bule forneden til højre på den bageste kofanger gav plads til reservehjulet. Der var også andre forskelle på udseendet. Den forreste kofanger var bøjet anderledes, dørhåndtagene var anderledes, og udstødningsrøret nedadbøjet. Motoren var på 1.570 cm3 og ydede 109 hk ved 6.000 o/m. Tophastigheden var 190 km/t. 1600-varianten blev fremstillet i 402 eksemplarer indtil 1973, men den sidste blev først solgt i 1975.

Lykkens gudinde har udtrukket en rigtig besvarelse, og den heldige vinder er:

Karsten Rørbo, Roskilde

Vi gratulerer med tre flasker italiensk rødvin.

 

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark