Månedens Klassiker -
1960 til 1969
|
Onsdag, 01 Oktober 1997 00:00 |
|
|
ALFA ROMEO GIULIA SCARABEO
Alfa Romeo-mekanik har altid været benyttet i stort omfang som basis for spændende prototyper. Mange af disse prototyper kan ses på Alfa Romeo-museet i Arese, hvilket også gælder denne Scarabeo med Giulia GTA-motor placeret på tværs foran bagakslen.
|
|
|
 |
|
|
 |
|
Når man tænker på, at Scarabeo er fra 1966, er den meget moderne. Ja, den ser ikke engang gammeldags ud i dag. |
|
Alfa Romeo Giulia Scarabeo var et af de mest vovede, kileformede karrosserier, men en egentlig produktion, ud over de tre prototyper, blev det aldrig til.
Karrosseriet er designet af OSI i Torino, og motoren er lånt fra en Giulia GTA. Motoren er placeret på tværs foran baghjulene, svagt hældende bagud. De to benzintanke er placeret i hver side af bilen, indvendigt i chassiset. Den første prototype var højrestyret, og de to næste var venstrestyrede.
Opbygningen er et monocoque- og rørramme-chassis med påsvejset stålkarrosseri. Hjulophængene er uafhængige for og bag.
Bilens bagende er meget kort.
|
|
|
 |
|
|
Interiøret er en blanding af futurisme og gamle detaljer. |
|
 |
|
Selv i dag kunne vi ønske os, at Alfa Romeo modelprogrammet indeholdt en lille sportsvogn, som Scarabeo. Med 700 kg egenvægt og en to-liters T. Spark-motor på 155 hk, ville den være en lille raket uden konkurrenter. |
|
SPECIFIKATIONER, Giulia Scarabeo
Opbygning
Monocoque- og rørramme-chassis, beklædt med stålkarrosseri. Tværliggende motor placeret centralt. Gearkasse placeret ved motor. Baghjulstræk.
Motor
4-cylindret rækkemotor med to overliggende knastaksler, trukket af dobbelt kæde. To ventiler og to tændrør pr. cylinder. Motorblok og topstykke af aluminium. Boring 78 mm. Slaglængde 82 mm. Slagvolumen 1.570 ccm. Kompression 9,7:1. To dobbelte, vandrette katburatorer af typen Weber 45 DCOE 1. Maksimal ydelse 115 hk v/6.000 o/m. Maksimalt drejningsmoment 14,5 kgm v/3.000 o/m. Litereffekt 73,2 hk/l.
Transmission
Manuel 5-trins gearkasse med gearstang placeret i gulvet. Tør enkeltplade-kobling.
Hjulophæng
For: Dobbelte triangler, skruefjedre og hydrauliske teleskopstøddæmpere.
Bag: Uafhængige ophæng, skruefjedre og hydrauliske teleskopstøddæmpere.
Krængningsstabilisator for og bag.
Styretøj
Snekke/rulle.
Bremser
Hydraulisk system med skivebremser ved hjulene for og indenbords skivebremser bag. Mekanisk håndbremse på baghjulene.
Hjul
Aluminiumsfælge med dæk i størrelse 4,25 x 13 for og 9,5 x 13 bag.
Mål og vægt
Længde 372 cm. Bredde 156 cm. Højde 102 cm. Akselafstand 215 cm. Sporvidde for/bag 131/132 cm. Egenvægt 700 kg. Benzintank 90 liter. Vægt/effekt 6,1 kg/hk.
Præstationer
Tophastighed 200 km/t.
Produktionsår
1966.
Produktionsantal
1 stk. højrestyret.
2 stk. venstrestyrede.
|
|
|
Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Fabriksfoto.
|
|
|
|
|
|
|
|