Månedens Klassiker -
1970 til 1979
|
Torsdag, 01 Oktober 1998 00:00 |
|
|
ALFA ROMEO MONTREAL
Alfa Romeo Montreal blev præsenteret som prototype på verdensudstilingen i Montreal i 1967. På det tidspunkt var den forsynet med den kendte 4-cylindrede rækkemotor, men inden den endelige præsentation kom der en meget spændende V8'er i.
|
|
|
|
|
|
|
|
Her ses prototypen, der blev præsenteret første gang til Verdensudstillingen i Montreal i 1967. |
|
Alfa Romeo valgte at præsentere sin Bertone-designede Montreal-model på Verdens-udstillingen i Montreal i 1967, der var 100-året for canadisk selvstyre.
Hvis det ikke var for den øjeblikkelige succes, var Montreal'en måske aldrig blevet til andet end endnu en interessant model på en biludstilling.
Efter et meget langt svangerskab var det første produktions-eksemplar færdigt i 1970, hvor modellen også blev vist på biludstillingen i Geneve. Den lange ventetid skulle vise sig at være skadelig for modellens videre skæbne, da interessen havde nået at lægge sig.
Alfa Romeo havde forladt Tipo 33 Stradale-projektet, og al energi blev nu lagt i den nye bil med en ny V8-frontmotor fra fabrikkens racing-afdeling. Motorstørrelsen var øget fra to liter til 2,6 liter ved hjælp af længere slaglængde, og med mekanisk benzinindsprøjtning fra Spica og elektronisk tænding var resultatet en meget rolig og fleksibel motor med 30 hk mindre end Tipo 33 Stradalemotoren.
Montreal' en var en meget komfortabel bil, der kunne sammenlignes med de allerfineste køretøjer.
|
|
|
|
|
|
|
|
Følgende detaljer blev ændret til produktions-modellerne: Lygtearrangement for og bag, luftindtag i motorhjælm, fælge, skærmkanter, siderude-arrangement, dørhåndtag, benzinpåfyldning etc. |
Interiør i en Montreal. Specielt design, men mange detaljer var lånt fra de mere "almindelige" Alfa Romeo- modeller. |
|
SPECIFIKATIONER, Montreal
Opbygning
Selvbærende karrosseri, langsliggende motor placeret foran, gearkasse, placeret ved motor, baghjulstræk.
Motor
8-cylindret 90 graders V-motor med 4 overliggende, kædetrukne knastaksler og to ventiler pr. cylinder. Motorblok og topstykke af aluminium. Boring 80 mm. Slaglængde 64,5 mm. Slagvolumen 2.593 ccm. Kompression 9:1. Mekanisk benzinindsprøjtning af mærket Spica. Maksimal ydelse 200 hk v/6.400 o/m. Maksimalt drejningsmoment 24,8 kgm v/5.100 o/m. Litereffekt 76 hk/l.
Transmission
Manuel 5-trins gearkasse med gearstang placeret i gulvet. Tør enkeltpladekobling. Udveksling i gearkasse: 1. 2,99:1; 2. 1,76:1; 3. 1,3:1; 4. 1:1; 5. 0,87:1; R. 3,64:1. Udveksling i differentiale: 4,1:1.
Bremser
Hydraulisk system med servoassistance og ventilerede skivebremser for og skiver bag. Mekanisk håndbremse med tromlebremser på baghjulene.
Hjulophæng
For: Dobbelte triangler med skruefjedre, teleskopstøddæmpere og krængningsstabilisator.
Bag: Stiv aksel med reaktionsarme, central T-arm, skruefjedre og teleskopstøddæmpere.
Styretøj
Snekke/rulle.
Hjul
Aluminiumsfælge med dæk i størrelse 195/70 VR 14.
Mål og vægt
Længde 422 cm. Bredde 167 cm. Højde 121 cm. Akselafstand 235 cm. Sporvidde forlbag 137/134 cm. Frihøjde 12 cm. Egenvægt 1330 kg. Benzintank 63 liter.
Præstationer
Tophastighed 220 krn/t. 0-100 km/t: 7,2 sek.
Produktionsår
1970-1977
Produktionsantal
3.925 stk
|
|
Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Fabriksfoto.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|