Månedens Klassiker - 1980 til 1989
Lørdag, 01 December 2001 00:00
 

ALFA ROMEO 33 1.8 TD

En af de mærkeligste konstellationer i nyere Alfa Romeo-tid er denne Alfa 33 med diesel-motor. Det lykkedes at plads til en 3-cylindret rækkemotor under 33'erens lave frontklap.

   
Inden 33'erens facelift i '90 kunne diesel­versionen genkendes sin tagspoiler.
Tallene instrumenterne, især omdrejningstælleren, er mindre, end vi er vant til.

Alfa 33 1.8 TD blev præsenteret i oktober 1986, og dermed var model-serien komplet. Motoren var en kompakt 3-cylindret rækkemotor fra motorproducenten VM i Cento i Ferrara-provinsen, og den var lidt usædvanlig i sin konstruktion. Den havde tre separate topstykker, en modsat roterende balanceaksel og hele fire motorophæng, hvoraf de to var hydrauliske.

Mange af motorens komponenter (stempel, plejlstang og topstykke) var de samme som i den 4-cylindrede diesel-rækkemotor fra VM 2,4 liter i Alfa 75 og 90.

Udvendigt kunne diesel-versioneme genkendes en tagspoiler, både Berlina- og Giardinetta-udgaveme.

I forbindelsen med Alfa 33's facelift i 1990 blev diesel-motoren forsynet med en ladeluftkøler (intercooler). Turboladerens tryk blev øget til 1,2 bar, og dermed steg den maksimale ydelse til 84 hk v/4.200 o/m og det maksimale drejningsmoment til 18,1 kgm v/2.400 o/m. Diesel-versioneme kunne hverken leveres med blokeringsfrie bremser (ABS) eller aircondition.

 

     
Den 3-cylindrede diesel-rækkemotor fra VM med tre separate topstykker og en modsat roterende balanceaksel. Motoren blev senere forsynet med den viste ladeluftkøler (intercooler). Her ses den modsat roterende balanceaksel.

SPECIFIKATIONER, 33 1.8 TD

Opbygning
Selvbærende karrosseri af stålplade. Langsliggende motor, placeret foran. Gearkasse placeret ved motor. Forhjulstræk.

Motor
3-cylindret rækkemotor med en sideliggende, tandhjulstrukket knastaksel og to ventiler pr. cylinder. Motorblok af støbejern og topstykker af aluminium. Boring 92,0 mm. Slaglængde 89,2 mm. Slagvolumen 1.779 ccm. Kompression 22:1. Indirekte brændstofindsprøjtning fra Bosch og en turbolader af typen KKK14. Maksimal ydelse 74 hk v/4.000 o/m. Maksimalt drejningsmoment 15,6 kgm v/2.400 o/m. Litereffekt 41,6 hk/l.

Transmission
Manuel 5-trins gearkasse med gearstang placeret i gulvet. Tør enkeltplade-kobling. Udveksling i gearkasse: 1. 3,75:1; 2. 2,05:1; 3. 1.,387:1; 4. 1,027:1; 5. 0,825:1; R. 3,091:1. Udveksling i differentiale: 3,182:1. Hastighed ved 1.000 o/m i 5. gear 40,2 km/t.

Bremser
Hydraulisk system med servoassistance, skivebremser for og tromlebremser bag. Mekanisk håndbremse baghjulene.

Hjulophæng
For: McPherson-fjederben med skruefjedre og hydrauliske teleskopstøddæmpere.
Bag: Stiv aksel med reaktionsarme, Panhard-stang skruefjedre og hydrauliske teleskopstøddæmpere.

Styretøj
Tandstangsstyring.

Hjul
Stålfælge i størrelse 5,5x13" og dæk i størrelse 175/70TR13.

Mål og vægt
Længde 404 cm. Bredde 161 cm. Højde 135 cm. Akselafstand 246 cm. Sporvidde for/bag 140/137 cm. Frihøjde 12 cm. Bagagerum 400/1.200 liter. Egenvægt 1.010 kg. Brændstoftank 50 liter. Vægt/effektforhold 13,6 kg/hk.

Præstationer
Acceleration 0-100 km/t 14,0 sek. Tophastighed 165 km/t. Acceleration 0-1.000 m 35,6 sek. Brændstofforbrug landevej/motorvej/bykørsel: 20,4/14,5/13,7 km/l.

Produktionsår
1986-1994

Tekst: Erik Schifter-Holm. FotoFabriksfoto/-tegning.

 

 

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark