Månedens Klassiker -
1910 til 1919
|
Torsdag, 01 December 2005 00:00 |
|
|
A.L.F.A. 24 HP
På adressen Strada al Portello 95 i udkanten af Milano etablerede den franske bilindustripionér Alexandre Darracq i 1906 en samlefabrik. Virksomheden fik navnet “Società Italiana Automobili Darracq” (SIAD), og der skulle fremstilles franske Darracq-biler på licens. Salget af licensbyggede Darracq-biler gik ikke som forventet, og i efteråret 1909 havde Alexandre Darracq besluttet at lukke den italienske samlefabrik. Så galt gik det heldigvis ikke, for en kreds af milanesiske investorer, støttet af Banca Agricola Milanese, købte virksomheden for 500.000 lire, og den 24. juni 1910 fik virksomsomheden nyt navn, nemlig “Anonima Lombarda Fabbrica Automobili” (ALFA).
|
|
|
 |
|
|
ALFA 24 HP tipo corsa med Nino Franchini bag rattet. |
|
Den første ALFA var model 24 HP fra 1910. Modellen var blevet designet af Giuseppe Merosi for SIAD, men den blev først fremstillet, da virksomheden hed ALFA. Det var et robust køretøj, men det var nødvendigt, for vejene var dårlige. Den havde en 4-cylindret motor med sideliggende knastaksel og sideventiler. Topstykke og motorblok var i ét stykke, og bagaksel og kardanakselrør var ligeledes i ét stykke. De første prototyper blev fremstillet i andet halvår af 1910, og produktionsversionerne (serie A) fulgte hurtigt efter.
Serie B blev præsenteret i 1911 med mekaniske ændringer og en kortere akselafstand (290 cm).
Serie C blev præsenteret i 1912 med ændrede baghjulsfjedre. Motorens effekt var nu 45 hk v/2.400 o/m, hvilket rakte til en tophastighed på 105 km/t.
Serie D blev præsenteret i starten af 1913. I 1911 blev der fremstillet to biler til væddeløbsbrug. Bilerne hed “24 HP tipo corsa”, og de havde en akselafstand på 290 cm og en egenvægt på kun 870 kg. Karrosseritypen var 2-sædet baquet, og tophastigheden var 110 km/t. Begge biler deltog i det 6. Targa Florio-løb den 14. maj 1911, et langt og krævende landevejsløb på Sicilien, med d’herrer Nino Franchini og Ronzoni som kørere. ALFA'erne lagde ud med at ligge forrest, men de måtte begge senere udgå. Løbet blev vundet af Ernesto Ceirano i en SCAT (Società Ceirano Automobili Torino). Samme bilmærke vandt også Targa Florio i 1912 og 1914. |
|
|
 |
|
 |
|
|
Giuseppe Merosi bag rattet i den allerførste ALFA 24 HP-prototype. |
|
 |
|
ALFA 24 HP med 3-dørs torpedo-karrosseri, fotograferet i 1918 under Første Verdenskrig. |
Tegning af chassis til ALFA 24 HP. |
|
SPECIFIKATIONER, 24 HP
Opbygning
Stålchassisramme med karrosseri af stålplade. Langsliggende motor, placeret foran. Gearkasse, placeret ved motor. Baghjulstræk.
Motor
4-cylindret rækkemotor med sideliggende knastaksel og to sideventiler pr. cylinder. Motorblok og topstykke (samlet) af støbejern. Boring 100 mm. Slaglængde 130 mm. Slagvolumen 4.084 cm3. Kompression 4,2:1. En enkelt-karburator. Maksimal ydelse 42 hk v/2.200 o/m. Litereffekt 10,3 hk/l.
Transmission
Manuel 4-trins gearkasse med gearstang, placeret på køretøjets højre side. Tør flerplade-kobling. Udveksling i gearkasse: 1. 3,5:1; 2. 2,4:1; 3. 1,6:1; 4. 1:1; R. 4,5:1. Udveksling i differentiale: 3,267:1.
Styretøj
Snekke/rulle.
Hjulophæng
For og bag: Stiv aksel med halvelliptiske, langsliggende bladfjedre.
Bremser
Mekanisk system med tromlebremser på baghjulene. Mekanisk håndbremse på baghjulene.
Hjul
Stålfælg med træeger og dæk i størrelse 820x12.
Mål og vægt
Længde 436 cm. Akselafstand 320 cm. Sporvidde for/bag 135/135 cm. Egenvægt 1.000 kg. Benzintank 70 liter.
Præstationer
Tophastighed 100 km/t.
Produktion
1910-1913 ca. 300 eksemplarer.
|
|
Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Alfa Romeo.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|