Månedens Klassiker -
1940 til 1949
|
Tirsdag, 01 August 2006 00:00 |
|
|
ALFA ROMEO TIPO 512 |
|
|
|
|
|
|
|
Tipo 512 var blevet designet i 1939 af Wilfredo Ricart med hjælp fra Gioacchino Colombo som en et-sædet Grand Prix-racer, hvor bilerne ifølge reglementet måtte have kompressorladede motorer med slagvolumen på højst 1.500 cm3.
Det bemærkelsesværdige ved Tipo 512’s design er den centralt placerede motor med en 30 liters olietank over bagakslen og en 200 liters brændstoftank mellem motor og kører. Motoren er en 12-cylindret boksermotor på 1.490 cm3 med en maksimal ydelse på 335 hk. Den manuelle 5-trins gearkasse er bygget sammen med differentialet og placeret i et DeDion-ophæng.
|
|
|
|
|
|
Her ses Tipo 512’s rørrammekonstruktion med olietank bag bagakslen, motor foran bagakslen og brændstoftank mellem motor og kører. |
|
Tipo 512’s udseende kan minde om en Auto Union med centermotor, men der er ikke tale om en kopi, for Tipo 512 er teknisk set meget anderledes end sin tyske konkurrent.
Tipo 512 blev testet i 1940 og færdigbygget i 1941, men Anden Verdenskrig betød, at bilerne aldrig deltog i væddeløb. De to eksemplarer af Tipo 512 kan nu ses på henholdsvis Alfa Romeo-musset “Museo Storico” i Arese (15 km nordvest for Milano) og på det tekniske museum “Museo Nazionale della Scienza e della Tecnologia Leonardi da Vinci” i centrum af Milano. Bilen på sidstnævnte museum mangler dog et karrosseri. |
|
|
|
|
|
|
|
Tipo 512’s motor. 12-cylindret boksermotor med fire overliggende knastaksler, to kompressorer og en tredobbelt karburator. |
|
SPECIFIKATIONER, Tipo 512
Opbygning
Stålrørsramme med karrosseri af stålplade. Langsliggende motor, placeret centralt. Gearkasse placeret ved bagaksel. Baghjulstræk.
Motor
12-cylindret boksermotor med 2 x 2 overliggende, tandhjulstrukkne knastakslerog to ventiler pr. cylinder. Motorblok og topstykke af aluminium. Boring 54 mm. Slaglængde 54,2 mm. Slagvolumen 1.490 cm3. Kompression 6,6:1. En lodret, tredobbeltkarburator og to Roots-kompressorer. Maksimal ydelse 335 hk v/8.600 o/m. Litereffekt 224,8 hk/l.
Transmission
Manuel 5-trins gearkasse med gearstang, placeret i gulvet. Tør flerplade-kobling. Udveksling i differentiale: 3,25:1.
Hjulophæng
For: Dobbelte triangler med langsliggende torsionsfjedre og hydrauliske teleskopstøddæmpere.
Bag: De Dion-ophæng med langsliggende torsionsfjedre og friktionsstøddæmpere.
Styretøj
Snekke/rulle.
Bremser
Hydraulisk system med tromlebremser for og bag. Mekanisk håndbremse på baghjulene.
Hjul
Aluminiumsfælge med trådeger og dæk i størrelse 5.25 x 17 for og 7.00 x 18 bag.
Mål og vægt
Længde 432 cm. Bredde 150 cm. Højde 105 cm. Akselafstand 245 cm. Sporvidde for/bag 132/131 cm. Egenvægt 710 kg. Benzintank 200 l.
Produktion
1940-1941 2 eksemplarer.
|
|
|
|
|
|
Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Fabriksbilleder.
|
|
|
|
|
|
|
|
|