Månedens Klassiker -
1980 til 1989
|
Tirsdag, 01 December 2009 00:00 |
|
|
ALFA ROMEO 75
Alfa Romeo 75 blev præsenteret i maj 1985 som afløser for model Giulietta (1977-1985), som den i stor udstrækning deler teknik med. Den var designet af chefen for Alfa Romeo Centro Stile, Ermanno Cressoni, og modelnavnet var en markering af Alfa Romeo’s 75 års jubilæum i 1985, men i Nordamerika blev den markedsført som Alfa Romeo Milano (og kun som 6-cylindret).
|
|
|
 |
|
|
|
|
Alfa Romeo 75, som den så ud ved præsentationen i 1985. |
|
 |
|
|
Den sidste version af Alfa Romeo 75 V6 3.0, som blev præsenteret i marts 1990. |
|
I perioden 1985-1992 blev Alfa Romeo 75 fremstillet i 386.773 eksemplarer med benzinmotorer på 1.570, 1.762 (Turbo Evoluzione), 1.779, 1.962, 2.492 og 2.959 cm3 samt dieselmotorer på 1.995 og 2.393 cm3. Man kunne vælge ekstraudstyr (dog ikke til alle varianter) som servostyring, ABS-bremser og aircondition, og der var særlige udstyrsvarianter som “Indy”, “Le Mans” samt “A.S.N.” (Allestimento Speciale Numerato/Limited Edition). Der er desuden fremstillet flere Alfa Romeo 75 giardinetta/stationcar-prototyper, men de forblev prototyper.
De allersidste Alfa Romeo 75 blev fremstillet i 1992, og det var varianten 1.6 i.e., der kan kendes på den lille bitte hækspoiler (der først blev præsenteret på Turbo Evoluzione, og fra efteråret 1987 fandtes på Twin Spark, Turbo og 3.0), samme sædebetræk og dørbeklædning som varianten 2.0 Twin Spark samt kofangere og spejlhuse lakeret i bilens farve.
Alfa Romeo 75 blev afløst af den forhjulstrukne Alfa Romeo 155, der var blevet præsenteret i marts 1992 (dog januar 1992 som prototype), og som var bygget på samme platform som Fiat Tipo, og dermed var en æra i Alfa Romeo’s historie slut.
|
|
|
 |
|
|
|
|
Alfa Romeo 75 2.0 Sportwagon (designhuset Rayton Fissore) blev vist på automobiludstillingen i Genève i 1987. Denne variant kom aldrig i produktion. |
|
SPECIFIKATIONER, 75 1,6 i.e.
Opbygning
Selvbærende stålkarrosseri. Langsliggende motor, placeret foran. Gearkasse placeret bag. Baghjulstræk.
Motor
4-cylindret rækkemotor med to overliggende, kædetrukne knastaksler og to ventiler pr. cylinder. Motorblok og topstykke af aluminium, løse stålforinger. Boring 78 mm. Slaglængde 82 mm. Slagvolumen 1.570 cm3. Kompression 9:1. Elektronisk multipoint-benzinindsprøjtning Motronic ML 4.1. Maksimal ydelse 105 hk v/6.000 o/m. Maksimalt drejningsmoment 13,9 kgm v/4.000 o/m. Litereffekt 66,9 hk/l. Tal for udgaver med katalysator: 103 hk, 13,5 kgm og 65,6 hk/l.
Transmission
Manuel 5-trins gearkasse med gearstang, placeret i gulvet. Tør enkeltpladekobling. Udveksling i gearkasse: 1. 2,875:1; 2. 1,72:1; 3. 1,226:1; 4. 0,946:1; 5. 0,78; R. 3,0:1. Udveksling i differentiale: 4,556:1.
Styretøj
Tandstangsstyring.
Hjulophæng
For: Dobbelte triangler med langsliggende torsionsfjedre, stræberarme, hydrauliske teleskopstøddæmpere og krængningsstabilisator.
Bag: De Dion-aksel med skruefjedre, Wattlink, hydrauliske teleskopstøddæmpere og krængningsstabilisator.
Bremser
Hydraulisk system med servoassistance. Skivebremser med uventilerede bremseskiver ved alle hjul. Mekanisk håndbremse på baghjulene.
Hjul
Stålfælge 5,5x14” med dæk i størrelse 185/65HR14.
Mål og vægt
Længde 433 cm. Bredde 166 cm. Højde 140 cm. Akselafstand 251 cm. Sporvidde for/bag 138/137 cm. Frihøjde 12 cm. Egenvægt 1.100 kg (køreklar vægt 1225 kg). Benzintank 49 liter. Bagagerum 500 liter.
Præstationer
Acceleration 0-100 km/t 11,3 sek. Tophastighed 180 km/t. Gennemsnitligt brændstofforbrug 11,7 km/l.
|
|
Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Fabriksfoto
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|