Månedens Klassiker -
1950 til 1959
|
Tirsdag, 01 Februar 2011 00:00 |
|
|
ALFA ROMEO 159 "ALFETTA"
Alfa Romeo 159 var en videreudvikling af Alfa Romeo 158 fra 1938, der med kælenavnet “Alfetta” (den lille Alfa) blev konstrueret af Alfa Romeo-ingeniører med hjælp fra Scuderia Ferrari i Modena.
|
|
|
 |
|
|
|
Alfa Romeo 159 udstillet på Museo Storico i Arese ved 100-års jubilæet i juni 2010. Bilen til højre bærer Juan Manuel Fangios farver med gul snude og blå kant. |
|
 |
|
|
159 på Museo Storico. |
|
Det lykkedes Alfa Romeo at “gemme” modellen under krigen, og bilerne var klar til kamp, da motorsport igen fandt sted fra 1946, mens Alfa Romeo’s konkurrenter var i en ganske anderledes situation. Den mest bemærkelsesværdige ændring i 1946 var et nyt brændstofsystem med to 2-trins lobe-kompressorer, hvormed motoren ydede 225 hk.
I 1947 var ydelsen øget til 275 hk v/7.500 o/m, og i 1950 var ydelsen 350 hk v/8.500 o/m.
Alfa Romeo deltog ikke i væddeløb i 1949, men ved det første Formel 1-VM i 1950 vandt Giuseppe Farina titlen med sejre i tre af sæsonens syv løb. Juan Manuel Fangio vandt ligeledes tre løb, og Luigi Fagoli opnåede en tredieplads. Alle tre kørte Alfa Romeo 158.
|
|
|
 |
|
|
|
Juan Manuel Fangio i sin Alfa Romeo 159 ved det franske Grand Prix i 1951. |
|
 |
|
|
8-cyl. rækkemotor med to overliggende, tandhjulstrukne knastaksler og to kompressorer. Bemærk 18 liter olietank på kørerens venstre side. |
|
Alfa Romeo 159 så dagens lys i 1951, og den adskilte sig fra 158 ved at have en lidt anderledes kølergrill og bagende. Den største tekniske forskel var De Dion-baghjulsophænget og en maksimal ydelse på nu 425 hk. Bilens tophastighed var over 300 km/t, og ved Pescaras Grand Prix blev der med et mindre avanceret udstyr målt en hastighed på 320 km/t.
Formel 1-VM i 1951 blev endnu en succes for Alfa Romeo. Sæsonens første løb blev kørt i Bremgarten ved Bern i Schweiz, og det blev vundet af Juan Manuel Fangio, der kom i mål 55 sekunder foran Piero Taruffi i Ferrari 375, og de fire deltagende Alfa Romeo 159 kom i mål som nummer 1, 3, 4 og 5. I løbet af 1951 vandt Juan Manuel Fangio tre af sæsonens otte løb og blev verdensmester, mens Giuseppe Farina vandt ét løb og blev nummer 4 i mesterskabet.
I slutningen af 1951 besluttede Alfa Romeo at trække sig fra Formel 1 på grund af ændret reglementet for 1952, og Alberto Ascari vandt mesterskabet i 1952 for Ferrari med seks sejre i årets otte løb.
|
SPECIFIKATIONER, 159
Opbygning
Chassisramme med karrosseri af stålplade. Langsliggende motor, placeret foran. Gearkasse, placeret ved motor. Baghjulstræk.
Motor:
8-cylindret rækkemotor med to overliggende, tandhjulstrukne knastaksler og to ventiler pr. cylinder. Motorblok og topstykke af aluminium. Boring 58 mm. Slaglængde 70 mm. Slagvolumen 1.479 cm3. Kompression 6,5:1. En lodret 3-dobbelt karburator og to lobe-kompressorer. Maksimal ydelse 425 hk v/9.300 o/m. Litereffekt 287,4 hk/l.
Transmission:
Manuel 4-trins gearkasse med gearstang, placeret i gulvet. Tør flerplade-kobling. Udveksling i gearkasse: 1. 2,39:1; 2. 1,66:1; 3. 1,284:1; 4. 1:1; R. 2,3:1.
Hjulophæng:
For: Uafhængigt ophæng med bærearme, tværliggende bladfjeder, hydrauliske teleskopstøddæmpere og friktionsstøddæmpere.
Bag: De Dion-ophæng med reaktionsarme, tværliggende bladfjeder, hydrauliske teleskopstøddæmpere og friktionsstøddæmpere.
Bremser:
Hydraulisk system med tromlebremser for og bag. Mekanisk håndbremse på baghjulene.
Styretøj
Snekke/rulle.
Hjul:
Trådhjul med aluminiumsfælg og dæk i størrelse 5,5x17” for og 7x18”bag.
Mål og Vægt:
Længde 428 cm. Bredde 147 cm. Højde 116 cm. Akselafstand 250 cm. Sporvidde for og bag 125 cm. Egenvægt 710 kg. Brændstoftanke 225 liter.
Præstationer:
305 km/t
Produktion:
1951 - 4 stk.
|
Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Erik Schifter-Holm oa.
|
|
|
|
|
|
|