Besøg på det genåbnede Alfa Romeo Museum |
Tirsdag, 14 Juli 2015 23:03 |
|
|
|
|
Den røde korridor og Giulia Quadrifoglio. |
|
Alfa Romeo museet har været lukket for en periode – det ved mange af jer læsere og I ved sikkert også, at det nu er genåbnet. I forbindelse med min nyligt overståede sommerferie i Italien, havde jeg mulighed for at besøge museet til en presseåbning den 29. juni, altså dagen inden det genåbnede for offentligheden.
Man bydes velkommen af en flot rød korridor, som leder fra parkeringspladsen til bygningerne. Her blev jeg budt velkommen af den nye Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio i hvid og nogle modeller, som hed Giorgia og Claudia. De to sidstnævnte indgår dog ikke i Alfa Romeos modelprogram som sådan - men de passede til lejligheden i deres fine Alfa Romeo kjoler. Når jeg senere i teksten skriver modeller, refererer jeg til dem med fire hjul og altså ikke dem i kjoler. |
|
|
|
|
|
Timeline - Udsnit af 1910 til 1960 samlingen. |
|
|
|
Timeline - 1970 sektionen. |
|
|
|
Timeline - 1980 til 2000 sektionen. |
|
Den røde korridor fortsætter inde i forhallen, hvor den leder videre forbi lidt historisk information om Alfa Romeo, logoet og lidt sidespring i form af flymotorer inden den slutter ved rulletrappen, som fører op til de seks enestående etager af bilhistorie. Her venter der 3 afdelinger med temaerne Timeline, Bellezza (skønhed) og Velocità (hastighed). Det er ikke alle modeller, som er repræsenteret på museet, men det synes jeg ikke gør noget i disse temaer.
Timeline viser modeller i 3 sektioner, 1910 til 1960, 1970 og 1980 til 2000. Der er et godt flow i udviklingen i design m.v. og der er en del modeller, som kan ses i trafikken og til diverse træf.
Bellezza viser selvfølgelig skønhederne, samarbejdet med forskellige bildesignere og Centro Stile Alfa Romeo. Her er de flotteste biler til skue – det mener jeg i hvert fald. Prototyperne er specielle i design, men har på sin egen måde en dragende kraft på mig. Det gælder både Disco Volante og Carabo, som er meget forskellige, men der er så mange detaljer, jeg kan beundre i timevis. Skønheden i sin sande form på fire hjul er lyseblå og jeg lader billederne tale i stedet. Den lille sektion af Bellezza med blandt andet 8C 2900B Lungo og Giulietta Spider er drømme-materiale. Det er her La Dolce Vita leves og det er en fryd for øjet. |
|
|
|
|
|
Bellezza – Alfa Romeo Iguana og 33/2 Coupe Speciale. |
|
|
|
Bellezza – Disco Volante og bemærk spejlbilledet bag bilen. |
|
|
|
Bellezza – Skønhed! Basta!. |
|
|
|
Bellezza – Også skønhed!. |
|
Velocità giver jo allerede svaret, ikke? Det er race, race, race. Med de tidligste racere som Tipo B og frem til 155 DTM er der virkelig noget for de racerinteresserede. Der er sågar en lille biograf, ”The Temple of Victories”, hvor der vises filmklip med kommentatorspor fra de 10 største sejre. Verdensmestrene er afbilledet, 159 Alfetta er her, Tipo 33 i forskellige versioner, det er motorsportshistorie og hjertet i Alfa Romeo udstillingen ”La Macchina Del Tempo”.
Udstillingen efterlader et dejligt indtryk på mig og der er nogle modeller, som jeg gerne vil se igen. Billederne er taknemmelige, men at sidde og kigge på detajlerne i designet og linjerne, sådan rigtigt, kan jeg kun med mine egne øjne. Jeg har på fornemmelsen, at jeg skal besøge museet igen en dag.
|
|
|
|
|
|
Velocità – De første racere. |
|
|
|
Velocità – Mestrene. |
|
|
|
Velocità – 159 Alfetta. |
|
|
|
Tipo 33 og Giulia GTA. |
|
|
|
Nino Vaccarella signeret 33 og bemærk spejlene igen. |
|
|
|
F1 racer fra dengang, der var larm. |
|
Tekst og foto: Kenneth Klinge
|
|
|
|
|
|
|