Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst

EMNE: Skift af bremseskiver og klodser - 159 1.9 JTDm

Sv: Skift af bremseskiver og klodser - 159 1.9 JTDm 12.12.2015 14:47 #20737

Jeg synes gennemgående, at du skriver gode opslag Vernon. Jeg har i fald før haft glæde af dem.
Men helt ærligt: det du skriver til Carsten i sidste opslag i denne tråd er ikke ok, da du personliggør diskussionen.

Sv: Skift af bremseskiver og klodser - 159 1.9 JTDm 12.12.2015 23:37 #20741

Morten Svendsen skrev:
Er man sikker på timeren ? Troede faktisk, at man brugte en lysskaktmetode, der kan "se" hvor beskidt olien er ?

Når bilen beder om olie og man skifter den, så beder den stadig om det bagefter.
Nu kommer vi så til et punkt der ikke står så skarpt i hukommelsen, men når man så går ind via computeren og vil nulstille den. Så mener jeg at man kan aflæse intervallet for "olie lampe" og på min der var den sat til 1 gang pr. 12 md.

Jeg kunne dog ikke se eller gøre mere med den software jeg havde til rådighed.
ooo--v--ooo
instagram.com/brugtbilmedstil

Sv: Skift af bremseskiver og klodser - 159 1.9 JTDm 13.12.2015 10:34 #20743

Carsten Skals skrev:

Og uden dokumentation kan jeg ikke tage det seriøst, valid data baseret på videnskabelig forskning er sgu noget man kan forstå, alt det der "hear-say" er simpelthen for useriøst til mig, sorry.
Oliefabrikanterne vil da tjene så mange penge som muligt, og der er altså flere penge i at sælge til forbrugerne EFTER de har købt bilen, end der er til bilfabrikanterne, det må være indlysende.

Oliens levetid er jo afhaengig af mange parametre, saa derfor er en graense paa xx tusinde km jo som at saelge elastik i metermaal. Er det smaature, lange ture, 4 eller 8 liter olie - faar motoren lov at blive varm inden den faar smaek, bliver den meget varm pga 50 graders sommervarme, ekstra belastning fra banekoersel eller koersel med campingsvogn.

Paa meget anden mekanik taeller man driftstimer, saa hvis man koerer meget bykoersel kan gennemsnitshastigheden nemt vaere det halve af een med motorvejskoersel = antallet af driftstimer er det dobbelte paa den samme distance.

BMW har jo i mange aar haft en koerecomputer med en algoritme der beregner servicebehov efter koeremoenster - det er nok den bedste metode, selvom jeg ikke kan forstaa at den mener 35.000 km er OK ..
FIAT 500S
Alfa Romeo 156 GTA
Ducati Monster S4 916

Sv: Skift af bremseskiver og klodser - 159 1.9 JTDm 13.12.2015 14:03 #20745

Jacob Gemzøe skrev:
.......det du skriver til Carsten i sidste opslag i denne tråd er ikke ok, da du personliggør diskussionen.

Taget til efter retning! - Beklager
- ellers mange tak - jeg prøver at holde en neutral linie!

Vi må bare ikke være blinde for, fabrikkerne er ikke interesseret i at bilerne holder forlænge - derfor er der absolut ingen overflødig vedligeholdelse af bilerne i dag - har man intensioner om bilen skal holde 10år - skal der fra starten gøres meget mere end der står i servicebogen.
herunder olieskift - også på gearkasse/difrenciale(r)

Lige for at runde olieselskabernes indtjæningsmuligheder:
Et olie selskab der kommer óg siger "vores olie holder max et år eller 20000km" - de tjæner ingen penge - ligeson vag, fca, ford og de andre ikke vil tjæne penge (sælge biler) på et kortere olieskift og/eller service - det har stor betydning om kunderne skal skrabe 5-10000kr sammen en gang om året eller hvert andet år. - det er mere handelsevidenskab end tekninsk:)
mvh
oo=V=oo
Vernon P.

Giulia Q4 Veloce (2017)
Sud 1,5 Berlina (1982)

Sv: Skift af bremseskiver og klodser - 159 1.9 JTDm 13.12.2015 20:59 #20747

Mikkel Lund skrev:
Carsten Skals skrev:

Og uden dokumentation kan jeg ikke tage det seriøst, valid data baseret på videnskabelig forskning er sgu noget man kan forstå, alt det der "hear-say" er simpelthen for useriøst til mig, sorry.
Oliefabrikanterne vil da tjene så mange penge som muligt, og der er altså flere penge i at sælge til forbrugerne EFTER de har købt bilen, end der er til bilfabrikanterne, det må være indlysende.

Oliens levetid er jo afhaengig af mange parametre, saa derfor er en graense paa xx tusinde km jo som at saelge elastik i metermaal. Er det smaature, lange ture, 4 eller 8 liter olie - faar motoren lov at blive varm inden den faar smaek, bliver den meget varm pga 50 graders sommervarme, ekstra belastning fra banekoersel eller koersel med campingsvogn.

Paa meget anden mekanik taeller man driftstimer, saa hvis man koerer meget bykoersel kan gennemsnitshastigheden nemt vaere det halve af een med motorvejskoersel = antallet af driftstimer er det dobbelte paa den samme distance.

BMW har jo i mange aar haft en koerecomputer med en algoritme der beregner servicebehov efter koeremoenster - det er nok den bedste metode, selvom jeg ikke kan forstaa at den mener 35.000 km er OK ..

Præcis Mikkel, derfor min holdning til at man skifter olie når der er behov for det, er det efter 10.000 eller 35.000 så er det sådan det er.
Carsten Skals
Vissenbjerg
Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic 2010
DPF afmonteret, EGR slettet, chippet.
0-100 km/t 6.92 sek.
V-max: Speedometer 254 km/t GPS: 244 km/t.
Økonomisnit: www.spritmonitor.de/en/detail/685723.html

Tidligere sjove/interessante biler:
156 1.6 TS (fik skiftet til 1.8)
147 2.0 TS
156 2.5 V6 (fik en 3.0 V6 i)
159 2.2
147 1.6 TS Lusso
Fiat Coupé 16v Turbo

Sv: Skift af bremseskiver og klodser - 159 1.9 JTDm 14.12.2015 18:42 #20750

Nu skal jeg ikke rose indkøbsvognen (X5) alt for meget, men det er da befriende at den selv måler oilestand, slid på bremseklodser og meget andet, så man får skiftet når der er behov.
Den autoriserede Maseratipusher foreslog at jeg ved 37.000 km skulle have skiftet bremser, for der var jo kun 1 mm mellem bremse og klods - ja goddaw do! De holdt så næsten 70kkm inden advarselslampen begyndte at lyse - og så blev de skiftet til Formula Dynamics performancebremser til det halve af OEM - og iøvrigt på et andet værksted, der forholder sig lidt mere realistisk til hvad ting skal koste.
Pointen her er at en mand skal kunne stole på sin mekaniker, sin slagter og sin præst - i den rækkefølge - og at den rette mekaniker løser alle mekaniske problemer, hvor 'stangvaren' blot skifter reservedele i eet væk, uden mål eller retning ...
FIAT 500S
Alfa Romeo 156 GTA
Ducati Monster S4 916
Tid til at oprette siden: 0.09 sekunder

Banner

© 2008-2026 Alfa Romeo Klub Danmark