Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst

EMNE: Diameter/omkreds for dæk til Q4 biler, ved skift

Diameter/omkreds for dæk til Q4 biler, ved skift 18.11.2015 17:14 #20411

Hej
Bil 159 Q4 3,2

Jeg har ladet mig fortælle at man skal skifte alle 4 dæk på en Q4, sådanne at hjuldiameteren er helt den samme, hvis man undlader dette kan firehjul trække tage skade.
Min situation er at mine fordæk (vinterhjul) er slidt skævt pga en dårlig sporing og derved mine bagdæk er ok.
Kan man nøjes med at skifte parvis eller?
Sidste redigering: 18.11.2015 17:23 af Ulrik Sonne-Schmidt.

Sv: Diameter/omkreds for dæk til Q4 biler, ved skift 18.11.2015 19:20 #20416

Det er ikke en god ide med alt for stor forskel på slidet på de fire dæk - jeg vil skifte alle fire (jeg er hysterisk fundametalist hvad angår dæk ) - jeg er ikke sikker på slid forskelle har den store betydning bare dækkene er samme størelse og type.
der er for øvrig meget lille forskel på slidet på alle fire hjul på sådan en Q4 - jeg laver for/bag ombytning for hver 4-5000km for ikke mønstret rejser sig og derved giver rumlen i hele bilen.
mvh
oo=V=oo
Vernon P.

Giulia Q4 Veloce (2017)
Sud 1,5 Berlina (1982)

Sv: Diameter/omkreds for dæk til Q4 biler, ved skift 18.11.2015 21:09 #20420

Mine bageste dæk slides, en anelse hurtigere end de forreste. Da mine 2x30 km frem og tilbage til arbejde , køres på små snoede biveje . Jeg har før denne sæson, kun sat nye dæk på baghjulene. Og har ikke mærket nogen ændringer i 4Q funktionen. Men jeg er godt nok for nærig, til at kassere et par dæk , der har 15 K km tilbage i slidbanen. I week-enden skal der dog, 4 helt nye Dunlop vinter dæk på.

Ole
Giulia 200 Super
Giulietta 2.0 JTDM, 170 HK - TCT
Guilia Spider 1600 Junior
GT 1600 Junior

Sv: Diameter/omkreds for dæk til Q4 biler, ved skift 25.11.2015 21:32 #20506

Hej.

Ville ikke råde dig til kun at skifte fordækkene, specielt når du som du siger kører meget af snoede veje. Det kan medføre større slid på dit 4 hjuls træk som du selv siger, når du bruger det. ( Har ikke kørt i 159 med 4 hjuls træk, men går ud fra det kan slåes fra )

Men vil også lige give lidt real world erfaring.
Er selv i lære ved et andet italiensk mærke. Og har set at nye fordæk, og slidte bagdæk, kan lave rod i en bils ESP system, selv i sving ved lav hastighed.

Sv: Diameter/omkreds for dæk til Q4 biler, ved skift 25.11.2015 23:23 #20511

Hvis ikke alle dæk er helt nye ,sætter jeg altid det sæt dæk med mest mønster, på baghjulene. Alfas 4Q er permanent, med viskose kobling mellem for og bagaksel, samt mellem hvert hjul. Kræfterne overføres til den aksel / de hjul som behøver den mest. Eks. ved acceleration, flyttes 78% af momentet til baghjulene. Det er ikke praktisk muligt, at sikre , alle dæk slides helt ens hele tiden. Eks. slides mit venstre bagdæk altid lidt mere end det højre. 4Q har fungeret upåklageligt de første 235 K. Så mon ikke min Alfas 4Q holder til lidt forskellig mønsterdybde i
dækkene, lidt endnu. Alternativt kunne man gemme det halvslidte sæt dæk, til man kunne supplere, med et andet sæt halvslidte sæt.

PS. Der er ingen anvisninger i instruktionsbogen, vedrørende ens dæk mønsterdybde på 4Q Alfaer.

Ole
Giulia 200 Super
Giulietta 2.0 JTDM, 170 HK - TCT
Guilia Spider 1600 Junior
GT 1600 Junior

Sv: Diameter/omkreds for dæk til Q4 biler, ved skift 26.11.2015 23:11 #20529

Det ser ud til I har forstand på dæk og slid, så jeg tillader mig lige at spørge her i tråden.
Min Brera 3.2 Q4 æder dæk. Sidste år var et par Dunlop slidt helt skæve på alle 4 dæk, hvor det var gået ud over indersiden på dækket. Jeg fik skiftet alle 4 og lavet firehjuls udmåling og indstillet camber og toe in/out, Nu et år efter og maks. 15.000 km er de helt færdige igen på samme måde. Der er ikke slør i bøsninger eller styretøj.

Havde samme problem på min 156'er, men en skarp Alfa mekaniker i Sverige var klar over fejlen. Geometrien bliver anderledes når bilen sænkes. Det var 156'eren. Han korrigerede for de 4-5 cm lavere undervogn og derefter var der ingen problem.

Med 4-5 cm sænkning på Brera'en, tungere bil og større hjul er problemet vel bare større. Jeg tænker at få checket indstillingen igen, men hvem kan hitte ud af at gøre det rigtigt ??

Tænker det også kan være i kombination med forkert dæktryk. Hvad kører I med ?
Værkstedet har sat min til 2,1 og det har jeg kørt med.

Glæder mig til at se Jeres gode råd og vejledning, mange tak. Mvh. Klaus.
Klaus Hahn.
Giulia 200T, 1300 GT Juniors 1969 og 1970, Giulietta Spider 1957
Tid til at oprette siden: 0.08 sekunder

Banner

© 2008-2026 Alfa Romeo Klub Danmark