Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst

EMNE: Så fik jeg min 159'er

Så fik jeg min 159'er 16.02.2016 13:16 #21271

Egentlig har jeg altid været lidt småforelsket i Alfa Romeo - selv i mine unge dage hvor jeg havde en VW Golf GTI 16V, der aldrig gik i stykker og efter datidens målestok var ganske kvik - og nogle af mine venner havde Alfa GTV og Alfa 33 - selvom de Alfa'er altid fejlede et eller andet, og var sløvere end min Golf så var jeg alligevel lidt "hemmeligt forelsket".

For 1 års tid siden købte vi en ældre velholdt Alfa 156 2.0 TS til min kone - skulle egentlig ha' været en kedelig Hyundai, men vi blev begge lidt forelskede i den røde Italiener, og har ikke fortrudt - man kan jo slet ikke undgå at blive glad når man kører i sådan en... Well, det skulle vise sig at være lidt mere end en kort affære, så nu har jeg købt en Alfa til mig selv også

Jeg skulle under alle omstændigheder skifte bil, men havde ikke travlt - så jeg kiggede på forskellige muligheder - bla. BMW 3 og 5 serie, Mercedes C og E klasse, samt endda Volvo og Audi - men endte hver gang op med at sammenligne med Alfa Romeo, hvor jeg bla. havde kigget på 159, Brera, Guilietta og GT i forskellige motorvarianter, dog ikke diesel da det ikke passer til min kørestil... BMW'erne og Mercedes'erne var absolut lækre, omend lidt kedelige - og på de fleste modeller var lædersæder jo bare helt alm. sæder med læderbetræk - uden nogen form for ekstra støtte - men primært så oplevede jeg ikke den samme "forelskelse".

Så i fredags hentede jeg min "nye" årgang 2008 Alfa 159 SW - sort med Ti udstyrspakken og 2.2 benzin motor - og jeg har ikke fortrudt et sekund - for s..... hvor den bil dog bare lækker - både at se på og at køre i. Endda selvom den er vinter beskidt... Jeg har hørt og læst meget om 2.2 motoren (bla. her på Alfa klubbens forum) - og ja, det er muligt at en 1.75 TBI er mere "frisk" og at V6'eren trækker bedre - men jeg synes nu ikke at 2.2'eren er så sløv og kedelig som man kan få indtryk af ved kun at læse - synes faktisk at den kører super fedt, og med et herligt bundtræk...

Bilen er ganske velholdt, men når nu foråret sætter ind så vil jeg nu alligevel ha' den lavet tip-top - dvs. renoveret og lakeret fælgene, samt de røde bremsekalibre som er blevet lidt matte at se på - et par små lakskader og en professionel polering - og hvis det er muligt at skaffe, så nogle nye af de der alu lister der sidder i bunden af dørkarmen hvor der står 159 Ti. Og så et par lydpotter der siger lidt mere.

Så jeg vil med stor nysgærrighed følge med herinde, hvis der er nogle der har tips til hvor man får lavet den slags.

Måske vi ses derude...

Alfa159.jpg

Bedste hilsner fra
Leif

Sv: Så fik jeg min 159'er 16.02.2016 14:58 #21272

Herlig ærlig historie. Tillykke med den lækre Alfa, og vlkommen til klubben og godt selskab! Alt efter hvor du bor, vil dine nye interessefæller kunne foreslå råd og hjælp.

Sv: Så fik jeg min 159'er 16.02.2016 15:05 #21273

Tillykke med den fine bil

2,2 JTS er på ingen måde dårlig - det er bare ikke så "frisk" som vi har været vant til fra tidligere AR motorer. - ja den er meget mere "spiselig" for dem der har været vant til en "tysker" (2,2eren er en modificeret GM motor - som bliver samlet i Tyskland/opel)
Den har "bare" kæden der kan blive lang - så kommer der motor fejl!

Hvis du skal have de originale Ti lister eller måtter - de er forbandet dyre også i forhold til dem der står "159" på - det kan man så undre sig over

Jeg køber det meste på aut. værksteder eller hos alfisti.net - men der er rigtigt mange der sælger "ting og sager" - alfisti.net har bland mange andre udstødnings rør.
mvh
oo=V=oo
Vernon P.

Giulia Q4 Veloce (2017)
Sud 1,5 Berlina (1982)

Sv: Så fik jeg min 159'er 16.02.2016 15:21 #21274

Tillykke med bilen !

En 159 SW i TI udgave så bliver det ikke meget bedre

Kæde problemer skyldes oftes for mange km mellem olieskift og for dårlig olie, hvis kæden ikke er skiftet og du ikke kender bilens historie omkring olieskift ville jeg skifte kædestrammeren, da den har en tynd oliekanal som er udsat for belægninger hvis der sløses med olie/olieskift og det går ud over levetiden.

Ang. udstødning så har jeg en et sæt Novotec bagpotter i rustfrit stål med ovale afgangsrør
jeg havde dem på en 2 mdr. så blev de lagt på hylden, for meget lyd efter min smag, du er velkommen til at prøve dem, send en PM hvis det har intresse
MVH.
Thue Chr. Kirkegaard Madsen.

Nuværende biler :
2017 Alfa Romeo Giulia 2,0 T Alfa rosso, Black og Tobacco Cloth-Leather 310/450
1963 Alfa Romeo Giulia Spider 1600 Cordobra Rosso Metalic Biscuit farvet læder.
1974 Alfa Romeo Giulia Spider 2000 i Alfa Rosso med sort læder.
2011 VW Polo 1,2 Rød

Ex
Fiat 127 1974 karry gul
Alfa Romeo Giulietta 1,6 1978 Alfa Rosso
VW passat 1,8 variant 1996
Moto Guzzi V50
VW UP 1,2 rød 2012
Mazda MX 5 1,8 1995 i British Racing Green
Alfa Romeo 159 2,2 SW TI Alfa Rosso sort læder 2007
Sidste redigering: 16.02.2016 15:27 af Thue Kirkegaard.

Sv: Så fik jeg min 159'er 16.02.2016 18:31 #21278

Herlig historie....velkommen.

untitled.png
Mvh
Johnny (Mads)
Alfa 156 2,5 V6 2003 RST
Alfa 75 1,6 1989

Sv: Så fik jeg min 159'er 16.02.2016 19:19 #21279

Stort tillykke med din nyindkøbte 159 ti'er
Ja der er en lækker siddekomfort i ti sæderne
Med venlig hilsen Søren
Mercedes EQA 350 AMG Line advance plus 4 Matic