Vil prøve at svare i punktform som ovenfor
Om du vælger TBi eller diesel, skal selvfølgelig være op til dig.
Jeg har kun haft en 2,0 JTDm i TI udgave med brede 19" både sommer og vinter.
1)
Om en TBi er sjovere end en JTDm skal jeg lade være usagt. Det tror jeg mere har med undervognen at gøre. Om min TI var jo født med 20mm lavere undervogn end standard.
Jeg manglede hverken bundtræk eller overskud.
2)
Jeg kørte cirka 15km/l om sommeren og 14-14,5km/l om vinteren.
Skal dog siges, at jeg har en tung højre fod. Sååååå man kan nok godt få den til at køre længere. Især hvis der kommer lidt smallere dæk på.
Iflg spritmonitor så kører en TBi cirka 10km/l iflg. spritmonitor
3)
Min havde kørt 120.000km da jeg solgte den. Og havde ingen problemer med hverken motor eller gearkasse. Og man ser flere, som uden problemer har rundet 200 og 300.000km
4)
Hvis du alligevel har tænkt dig at runde 300.000km i den, så tror jeg prisforskellen ved et salg er minimalt. Markedet for biler med så mange km er bare småt.
5)
Enig. Men må dog give, at Alfas diesel faktisk ikke lyder helt skidt, når først den får lidt at leve af. Men så længe at den står i tomgang, så lyder den lidt som en traktor.
Jeg havde fået sat ekstra lyddæmpning på min. Så det var bestemt ikke noget, som jeg led under i hverdagen.
Når det så er sagt, så ville jeg gå efter en TI-model.
Evt overveje selv at hente en i udlandet, da der ikke er mange til salg af dem herhjemme.
Og igen bør du overveje, om dit kørselsbehov er til en diesel? Som jeg lige ser det, så runder du "kun" omkring 25.000km om året. Det er vist lige deromkring man siger, at man virkelig skal overveje, om diesel er nødvendigt.
Hvis du beslutter dig for en diesel, så vil jeg i hvert fald anbefale, at du får afblændet EGR-ventilen, så den ikke soder til.