Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst

EMNE: Min første Alfa

Min første Alfa 19.09.2016 21:48 #23718

Hej alle

Jeg er helt ny i gamet og har ikke den store viden om biler generelt. Har altid drømt om at blive Alfa-ejer, og da min gamle Citroen C5 har rundet 285.000 km, har jeg endelig alle mulige grunde til at udskifte, samt tage skridtet.

Mit behov er en familiebil, som skal bruges til fornøjelig, men pålidelig pendling 2x35 km om dagen. Herudover ca. 6 - 10 ture af 1000 km per år. Håber meget på at nogle af Jer garvede Alfister vil byde ind med input. Har nedenstående 159er i kikkerten og synes umiddelbart det virker som et rigtig godt bud på en fed Alfa, der ikke har for mange km på tælleren og hvor prisen er rimelig.

På forhånd tak for hjælpen.

www.emmerske-biler.dk/biler/brugte-biler...8c-b019-f4b22700b863

Sv: Min første Alfa 20.09.2016 00:37 #23721

Velkommen i gamet
Det er da bestemt en drøm du skal leve ud.
Jég ville klart gå efter en TBI i stedet for diesel, fordi;
1) den er sjovere at køre
2) forbruget er lige så godt IRL (så vidt jeg hører på dem der har diesel)
3) det er en holdbar motor og gearkasse
4) det er den 159 der holder prisen bedst
5) Jég ikke bryder mig om diesellyden =;o)

men det er jo bare min mening...så mit forslag er: Tag ud og prøv de forskellige modeller og bestem dig først derefter.

Den du har linket til ser for mig ud til at være et fornuftigt køb.
Venlige hilsner
Ole
Nuværende Alfa: Giulia Super, Benzina (2017)

Tidligere Alfa´er: 156 JTS 2,0 Berlina (2002), 156 JTS, 2,0 RST Berlina (2003), 156 JTS, SW 2,0 RST (2003), 159 Tbi Berlina (2009)

Sv: Min første Alfa 20.09.2016 09:14 #23732

Ole Steen Rasmussen skrev:
Velkommen i gamet
3) det er en holdbar motor og gearkasse

Er enig i at det er en holdbar motor, ikke den meste økonomisk motor, men har stærk bundtræk, dog er gearkassen ikke noget man håber hurra for, M32 er kendt for svage lejer. Så hvis det bliver TBi, er det vigtigt at mærke gearkassen under prøveturen.

Har selv en TBI, er mega glad for den, indtil videre har der ikke været nogle problemer.

Sv: Min første Alfa 20.09.2016 11:04 #23738

Vil prøve at svare i punktform som ovenfor
Om du vælger TBi eller diesel, skal selvfølgelig være op til dig.
Jeg har kun haft en 2,0 JTDm i TI udgave med brede 19" både sommer og vinter.

1)
Om en TBi er sjovere end en JTDm skal jeg lade være usagt. Det tror jeg mere har med undervognen at gøre. Om min TI var jo født med 20mm lavere undervogn end standard.
Jeg manglede hverken bundtræk eller overskud.

2)
Jeg kørte cirka 15km/l om sommeren og 14-14,5km/l om vinteren.
Skal dog siges, at jeg har en tung højre fod. Sååååå man kan nok godt få den til at køre længere. Især hvis der kommer lidt smallere dæk på.
Iflg spritmonitor så kører en TBi cirka 10km/l iflg. spritmonitor

3)
Min havde kørt 120.000km da jeg solgte den. Og havde ingen problemer med hverken motor eller gearkasse. Og man ser flere, som uden problemer har rundet 200 og 300.000km

4)
Hvis du alligevel har tænkt dig at runde 300.000km i den, så tror jeg prisforskellen ved et salg er minimalt. Markedet for biler med så mange km er bare småt.

5)
Enig. Men må dog give, at Alfas diesel faktisk ikke lyder helt skidt, når først den får lidt at leve af. Men så længe at den står i tomgang, så lyder den lidt som en traktor.
Jeg havde fået sat ekstra lyddæmpning på min. Så det var bestemt ikke noget, som jeg led under i hverdagen.

Når det så er sagt, så ville jeg gå efter en TI-model.
Evt overveje selv at hente en i udlandet, da der ikke er mange til salg af dem herhjemme.
Og igen bør du overveje, om dit kørselsbehov er til en diesel? Som jeg lige ser det, så runder du "kun" omkring 25.000km om året. Det er vist lige deromkring man siger, at man virkelig skal overveje, om diesel er nødvendigt.
Hvis du beslutter dig for en diesel, så vil jeg i hvert fald anbefale, at du får afblændet EGR-ventilen, så den ikke soder til.
Nuværende: Højbenet kinesisk svensker
Tidligere: Fiat 127, Alfa Romeo 75 2,0 TS, Alfa Romeo 159 SW Ti 2,0JTDm, Alfa Romeo GTV6 3,0, Alfa Romeo Giulia Edizione, Alfa Romeo 156 2,5 V6 samt 2 riskogere og en tjekke.

Sv: Min første Alfa 20.09.2016 11:11 #23740

Du skal huske på, at der først er økonomi i en diesel ved 30.000 km pr. år ift. en benzin.
Den du linker til har således kørt for få km for at opnå det for forrige ejer.

Sv: Min første Alfa 20.09.2016 13:54 #23742

Jeg skal måske uddybe på de to første punkter -
1) det der for mig at se, gør den sjovere er som Michael siger undervognen, men også at den er lettere og væsentlig hurtigere både i bunden, mellemområdet og på toppen - men det er jo bare det jég syntes er sjovt og igen er jeg enig med Michael; en sænkning/TI gør ikke noget skidt for bilen (uanset model).
2) Jeg kørte mellem 12 og 12,5km/l i det daglige..og jeg er ikke kendt for "morfarkørsel", men da jeg gjorde forsøget kom jeg op på 14,8 km/l, hvorimod en dag på Jyllandsringen gav 4,5 km/l...men det var sjovt

Michael Hertz Jacobsen skrev:

1) Om en TBi er sjovere end en JTDm skal jeg lade være usagt. Det tror jeg mere har med undervognen at gøre. Om min TI var jo født med 20mm lavere undervogn end standard.
Jeg manglede hverken bundtræk eller overskud.

2)
Jeg kørte cirka 15km/l om sommeren og 14-14,5km/l om vinteren.
Skal dog siges, at jeg har en tung højre fod. Sååååå man kan nok godt få den til at køre længere. Især hvis der kommer lidt smallere dæk på.
Iflg spritmonitor så kører en TBi cirka 10km/l iflg. spritmonitor

Venlige hilsner
Ole
Nuværende Alfa: Giulia Super, Benzina (2017)

Tidligere Alfa´er: 156 JTS 2,0 Berlina (2002), 156 JTS, 2,0 RST Berlina (2003), 156 JTS, SW 2,0 RST (2003), 159 Tbi Berlina (2009)
Tid til at oprette siden: 0.14 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark