Hej
Vil lige høre om jeg skulle være så heldig at der var nogen der ligger inde med billeder eller tegninger af hvordan jeg stiller min 159 1,9 JTDm i takt, tror den har tabt spjældene i indsugnings manifoldet og kan se at højtrykspumpen skal af for at få manifoldet af.
Hej
Vil lige høre om jeg skulle være så heldig at der var nogen der ligger inde med billeder eller tegninger af hvordan jeg stiller min 159 1,9 JTDm i takt, tror den har tabt spjældene i indsugnings manifoldet og kan se at højtrykspumpen skal af for at få manifoldet af.
Vh John
Du skal have et låsekit til den. Du kan låse den i krumtappen og i knasten.
Overvej at få Swirlflap delete propper i nu du alligevel har manifolden af.
Det her klip kan være en hjælp:
Ligesom det her: youtu.be/xDM2BdwlGk8
(Omend jeg nok havde tappet vandet af inden!)
Tag gløderørene ud inden du begynder at dreje på motoren. Det gør det nemmere at dreje den rundt.
Den her er godt nok fra en Fiat 1.9 JTD men grundprincipperne er ens
P.S. Jeg har værktøj og Swirlflap delete kit liggende til en 2.4
Hvis du akut står og mangler.
Værktøjet kan lejes. Propperne kan købes. (Ellers er Ebay et godt sted at kigge.)
Edit.
Hvordan tabt iøvrigt?
Virker der ikke? Eller er det kun den ene der virker, er aktuator armen faldet af eller er en af de små "arme" oven på knækket?
Man kan mekanisk fjerne funktionen uden problemer. De skal bare åbnes helt op og låses i den stilling. Det er faktisk rimeligt nemt.
Hvis en eller flere af spjældene har knækket "tappen" så kan selve armen som tappen sidder på (Den lille sorte plastik dims der styrer det enkelte spjæld) Så kan denne skiftes imens manifolden sidder på. Jeg har 4 til at ligge og kan hjælpe dig med at skifte hvis det er.
(Du skal bare komme til Aarhus en dag det ikke regner)
Tak for filmene,det var lige det jeg manglede.
Jeg tror der er knækket et eller flere spjæld i manifold.
Det startede med at den begyndte at "dirrer" da jeg kørte til arbejde og da jeg skulle hjem begyndte den at sætte ud og støje,som en dårlig dyse, og til sidst slog turboen fra.
Jeg har en kollega der har skruet en del på alfa'er og han var ret sikker på at der skal et nyt manifold til, han havde også værktøj jeg kunne låne så nu ved jeg hvad jeg skal bruge weekenden på.
Fik idag,efter arbejde,sat bilen på liften så jeg kunne skille indsugning og se hvad der var sket.
I kanal frakoblingen i indsugningen mangler 3 af de 4 spjæld så håber jeg ikke at stumperne ligger længere inde i topstykket så ventilerne har taget skade.