Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst

EMNE: Elektrisk tilskudsvarmer

Sv: Elektrisk tilskudsvarmer 11.01.2017 01:20 #24806

Michael Riis skrev:
Nu ved jeg ikke hvordan volvo laver sådan noget, men i Alfa 159 sidder den i kabinen i klimaanlægget til og varme luften op. Jeg har godt nok set en Alfa 159 uden klimaanlæg og kun aircon. Men jeg troede den var bygget ind i alle 159 diesel i DK.


Så kan jeg bedre forstå at jeg ikke kan forstå:>). I min verden er en tilskudsvarmer netop sådan én som Bo beskriver - for at motoren hurtigere når driftstemperatur - bl. a. for at katalysatoren så hurtigere virker optimalt = mindre forurening.

Sv: Elektrisk tilskudsvarmer 11.01.2017 10:38 #24807

Hvordan med 159 ved jeg ikke, men generelt set så kan en elektrisk tilskudsvarmer i ventilationen bestå af flere varmelegemer med hver deres relæ i sikringsboksen, der slås til af styreboksen efter behov. For bla. at generatoren kan følge med, med strøm, så er der flere betingelser, der skal være opfyldt, før alle varmelegemer kobler sig til. Batterispændingen skal ligge indenfor sit interval (f.eks. 8.5 V - 12.5 V), motoromdrejninger over en minimumsværdi (f.eks. 700 o/m), lav omgivelsestemperatur (f.eks. under 15 C), lav kølevandstemperatur (f.eks. under 70 C) og blæsermotoren kører.

Tilskudsvarmeren er til for, at du ikke skal sidde og hundefryse, men en diselmotor kan også have en varmer tilsluttet kølesystemet, hvorved dens opvarmningstid forkortes.

Det hele kan så kombineres så du både har parkeringsvarme, ekstravarme til kølevandet og tilskudsvarme til kabinen.
147 1.6 TS & Punto Evo 1.3 MJT

Sv: Elektrisk tilskudsvarmer 11.01.2017 22:34 #24808

Her til aften fandt jeg lige et termometer frem. Startede 159 op i 5,5 grader og efter 40-45 sek. var varmen i luftdyssen til forruden 24.5 grader og der blev den til motoren begyndte og få lidt varme hvor temperaturen hurtig kom op på 43-44 grader.
Alfa Romeo Giulietta 1750 TBI QV 2013 Rosso Competizione.


Før: Alfetta 2.0 Berlina / 33 1.7Ie / 145 1.6ts / 146 1.6ts / 156 2,5 V6 / 156 1,8ts RST Berlina / 159 2,4 210hk / 156 1,8ts RST Berlina.
Sidste redigering: 12.01.2017 21:23 af Michael Riis.

Sv: Elektrisk tilskudsvarmer 12.01.2017 01:08 #24809

På en Evo er tilskudsvarmeren et 750 W element bestående af 3 PTC-varmelegemer på hver 250 W.

Hvis betingelserne for indkobling af relæerne er opfyldt, og det er en udendørstemperatur < 20 C, motoromdrejninger > 700 rpm, kølevandstemperatur < 70 C, batterispænding > 12.6 V og blæsermotor kørende, kobles 250 W ind, efter 2.5 sekund 250 W mere og efter 5 sekunder de sidste 250 W, under forudsætning at generatoren kan følge med.

Når motortemperaturen har nået 60 C kobles det ene varmelegeme ud igen, ved 65 C det andet varmelegeme og ved 70 C det sidste varmelegeme.

Mon ikke det er noget i samme retning på en 159.
147 1.6 TS & Punto Evo 1.3 MJT

Sv: Elektrisk tilskudsvarmer 15.01.2017 18:05 #24822

Claus R. Andersen skrev:
På en Evo er tilskudsvarmeren et 750 W element bestående af 3 PTC-varmelegemer på hver 250 W.

Hvis betingelserne for indkobling af relæerne er opfyldt, og det er en udendørstemperatur < 20 C, motoromdrejninger > 700 rpm, kølevandstemperatur < 70 C, batterispænding > 12.6 V og blæsermotor kørende, kobles 250 W ind, efter 2.5 sekund 250 W mere og efter 5 sekunder de sidste 250 W, under forudsætning at generatoren kan følge med.

Når motortemperaturen har nået 60 C kobles det ene varmelegeme ud igen, ved 65 C det andet varmelegeme og ved 70 C det sidste varmelegeme.

Mon ikke det er noget i samme retning på en 159.


Det lyder meget rimeligt.
Jeg har været i historikken og har set at min bil er en tidligere import fra Nürnberg. Hvilket måske/måske ikke kan forklare hvorfor at jeg ikke har tilskudsvarmer i min.

Er der nogen der ved hvor omstændigt det er at eftermontere? Eller er det bedre at gå direkte efter et oliefyr?
Tid til at oprette siden: 0.13 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark