Allan Hald skrev:
Teknologien med disse spjæld er ikke en ny opfindelse. der er adskillige andre bilproducenter der benytter sig a dem, blandt andre BMW.
Toyotas 1,6 Twin Cam benzin motorer fra midt 80.erne benyttede dem også.
Teknologiens gevinster på en suge benziner er klart højere end de er på en Turbo diesel. Især hvis flapsne fungerer ved at de de forskellige indsugningskanaler har er med forskellige længder (lange kanaler giver bedre bundtræk)
Det er rigtigt at man på en Turbo diesel kan få "bedre træk" med swirlflaps. Men det er under forudsætning af at man sammenligner med en motor uden swirlflaps, men bibeholder samme utrolig lave mængde indsprøjtede brændstof.
Giver man i stedet den mængde brændstof som motoren kan suge luft til. Så yder den bedre uden flaps, og den starter også nemmere fordi den har nemmere ved at fylde cylinderen med luft (suge motor øjeblikket).
I grove træk er swirlflaps på en diesel opfundet for at kunne performe i de forskellige test som bilerne er godkendt efter. (Forbrug og udledninger)
Hvis Swirlflaps var guds gave til brændstofforbruget. Så vil det blive brugt på skibsmotorer. (Brændstof udgifterne er her ca. 80% af omkostningerne i et fragtskibs levetid, prisen for skibet er derimod kun 10-15%)
Det der dur på fragtbådene er derimod luft, og massere af det, gerne med en lambda værdi der er så høj så mulig.
Da jeg fik åbnet mine flaps op i åben stilling, begyndte den med det samme at starte nemmere, og den gik også 0,2 - 0,5 km længere pr. liter med det kørselsmønster jeg har.
Som Marc er inde på, så kan det være en god ide at gøre det for at undgå uheld med afrevne flaps, som især 1,9'eren har døjet med.
Men det ødelægger ikke bundtrækket, tvært imod.