Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst

EMNE: Swirl flaps

Sv: Swirl flaps 03.01.2018 10:25 #27364

Teoretisk set er de monteret for at give bedre bundtræk igennem en højere lufthastighed og dermed bedre fyldning ved lave omdrejninger. Diesel motorer har altid været kendetegnet ved kraftigt bundtræk og har historisk set altid været udstyret med 2 ventiler pr cylinder. Efterhånden som moderne diesel motorer har forbedret ydelsen ved høje omdrejninger, altså HK, er behovet for bedre fyldning ved høje omdrejninger opstået, altså 4 eller flere ventiler pr cylinder. Ved at indføre disse swirl flaps kan men dermed skabe en kombination af disse forhold ved at blokere den ene indsugningsventil ved lave omdrejninger og hæve lufthastigheden. Jeg har klistret mine spjæld fast i åben position med lidt silikone og afmonteret aktuator armen. jeg venter med at købe en ny manifold indtil jeg skal have skiftet tandremmen og tager det hele på en gang. Jeg indrømmer at bilen nu starter på alle fem uanset hvor koldt det er. Det plejer den ikke.. Det skal også siges at spjældende har været et problem længe, så jeg kan knapt huske hvordan bilen opførte sig da spjældsystemet var i orden. jeg kan heller ikke mærke om systemet har mærkbart forskel på bundtrækket. Bundtræk har denne model dog ikke for meget af, så jeg vil gerne købe en ny for at forbedre det der kan forbedres. Når det engang sker, er det muligt at jeg kan mærke en forbedring. jeg skal nok beskrive oplevelsen efterfølgende.

Sv: Swirl flaps 03.01.2018 10:28 #27365

Teknologien med disse spjæld er ikke en ny opfindelse. der er adskillige andre bilproducenter der benytter sig a dem, blandt andre BMW.
Toyotas 1,6 Twin Cam benzin motorer fra midt 80.erne benyttede dem også.

Sv: Swirl flaps 03.01.2018 19:47 #27370

Allan Hald skrev:
Teknologien med disse spjæld er ikke en ny opfindelse. der er adskillige andre bilproducenter der benytter sig a dem, blandt andre BMW.
Toyotas 1,6 Twin Cam benzin motorer fra midt 80.erne benyttede dem også.


Teknologiens gevinster på en suge benziner er klart højere end de er på en Turbo diesel. Især hvis flapsne fungerer ved at de de forskellige indsugningskanaler har er med forskellige længder (lange kanaler giver bedre bundtræk)

Det er rigtigt at man på en Turbo diesel kan få "bedre træk" med swirlflaps. Men det er under forudsætning af at man sammenligner med en motor uden swirlflaps, men bibeholder samme utrolig lave mængde indsprøjtede brændstof.

Giver man i stedet den mængde brændstof som motoren kan suge luft til. Så yder den bedre uden flaps, og den starter også nemmere fordi den har nemmere ved at fylde cylinderen med luft (suge motor øjeblikket).

I grove træk er swirlflaps på en diesel opfundet for at kunne performe i de forskellige test som bilerne er godkendt efter. (Forbrug og udledninger)

Hvis Swirlflaps var guds gave til brændstofforbruget. Så vil det blive brugt på skibsmotorer. (Brændstof udgifterne er her ca. 80% af omkostningerne i et fragtskibs levetid, prisen for skibet er derimod kun 10-15%)

Det der dur på fragtbådene er derimod luft, og massere af det, gerne med en lambda værdi der er så høj så mulig.

Da jeg fik åbnet mine flaps op i åben stilling, begyndte den med det samme at starte nemmere, og den gik også 0,2 - 0,5 km længere pr. liter med det kørselsmønster jeg har.

Som Marc er inde på, så kan det være en god ide at gøre det for at undgå uheld med afrevne flaps, som især 1,9'eren har døjet med.

Men det ødelægger ikke bundtrækket, tvært imod.

Sv: Swirl flaps 04.01.2018 12:56 #27375

Hvis man beslutter sig for at fjerne dem, så skal hullerne vel proppes af permanent?

Man kan vel ikke bare fjerne dem og lade det være det?
Alfa Romeo 159 SportWagon 1.9 JTDm

ex.
Alfa Romeo 156 SportWagon 2.0 T.Spark

Sv: Swirl flaps 17.01.2018 00:30 #27453

Marc Mess Tångberg skrev:
Hvis man beslutter sig for at fjerne dem, så skal hullerne vel proppes af permanent?

Man kan vel ikke bare fjerne dem og lade det være det?


Beklager det sene svar.
Jeg mente jeg fik trykket Tilføj sidst, men det gjorde jeg åbenbart ikke.

Hullerne skal proppes af, men bare rolig. Der findes massere af prop kit på Ebay som kan trykkes og limes i. Og ellers så få svejst dem i. Så er du sikker på at du kan køre med alt det tryk du har lyst til.

Sv: Swirl flaps 28.01.2018 16:20 #27539

hej
Har jeg ret i at min 159 jtdm 1,9 fra 2008 ikke har Swirl flaps? og så vidt jeg kan se ,har den plastic indsugningsmanifold er det rigtigt?
Tid til at oprette siden: 0.26 sekunder

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark